معاون سازمان توسعه‌ی تجارت:

امروز برندها جایگاه کشورها را تعیین می‌کند

عصر کالا- معاون توسعه‌ی صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه‌ی تجارت ایران اعتقاد دارد که امروز دیگر زر و زور، بانک و تانک، تعیین کننده جایگاه نیست و برندها جایگاه کشورها را تعیین می‌کند.

امروز برندها جایگاه کشورها را تعیین می‌کند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، محمدرضا مولودی عصر پنجشنبه در نخستین جشنواره تخصصی توانمندی‌های صنایع غذایی و آشامیدنی و دارویی استان فارس، با اشاره به اهمیت برند، به عوامل موثر بر برند و تاثیر برندسازی در فعالیت‌های اقتصادی پرداخت.

    وی با بیان اینکه طبق مصوبه‌ی دولت، سازمان توسعه‌ی تجارت تنها سازمان مسئول در موضوع برند است، گفت: امروز مرغوبیت جای خود را به محبوبیت داده و محبوبیت تنها بخشی از هویت کالا را شامل می‌شود.

    مولودی با تاکید براینکه امروز ساختار تجاری دنیا در حال تغییر است، گفت: بعد از سال 2008 و بروز بحران اقتصادی در آمریکا، حجم 19.5 میلیاردی تجارت جهانی به 16 میلیارد دلار کاهش یافت و این تولید کنندگان را تحت فشار قرار داد و ناگزیر کرد تا به دنبال بازارهای هدف جدید باشند.

    او با بیان اینکه 80 درصد از تولیدات جهان توسط 20 درصد از کشورها انجام می‌شود، گفت: امروز تولید کنندگان بزرگ جهانی به سمت کشورهای جنوب تمایل پیدا کرده‌اند و به سمتی حرکت می‌کنیم که برندهای برتر جهان همسایه دیوار به دیوار ما خواهند بود.

    مولودی با تاکید براینکه تحقق، تقویت و توسعه‌ی برند سه حلقه دارد، تاکید کرد که اگر تنها یکی از این سه حلقه وجود نداشته باشد، به حتم مسیر کامل نخواهد شد.

    این صاحب‌نظر با تصریح اینکه در موضوع برند، ایران، هیچ برنامه‌ی مدونی وجود ندارد، به جایگاه بالای ایران به لحاظ شاخص‌های جی‌دی‌پی اشاره و اضافه کرد که ایران دارای ذخایر انرژی بالا، اقلیم و منابع تاریخی بسیار مطلوب و بازاری با حجم و اندازه مناسب است.

    مولودی که تاکید دارد دولت باید راسا به موضوع برند ورود کند، گفت: در جهان ارزش برند باعث ارتقاء می‌شود اما در ایران این موضوع برعکس است؛ ما برندهای خوبی داریم اما همه برندها می‌گویند وقتی به بازارهای جهانی ورود می‌کنیم، از ما سئوال می‌شود که آیا می‌توانید مارک (ساخت ایران) را حذف کنید.

    این مقام مسئول تصریح کرد: زمانی زر و زور و بانک و تانک عامل تعیین جایگاه بود، امروز این نگاه تغییر کرده و هر کس بر آن عقیده باشد، اشتباه می‌کند؛ امروز برندها جایگاه کشورها را در جهان تعیین می‌کنند.

    مولودی با بیان اینکه، صادرات، توریسم و سرمایه‌گذاری به همراه حاکمیت، مردم و میراث فرهنگی و تاریخی، شش ضلعی تعیین جایگاه برند ملی محسوب می‌شود، گفت: ایران به لحاظ قدرت نظامی دوازدهمین کشور جهان و به لحاظ میراث تاریخی و فرهنگی و مردم نیز جایگاهی بسیار بالا در جهان دارد؛ اما این سه موضوع تنها 21 درصد از کل تاثیرگذاری این شش ضلعی و صادرات، توریسم و سرمایه‌گذاری 79 درصد دیگر را شامل می‌شود.

    معاون سازمان توسعه‌ی تجارت ایران تاکید کرد که برای ارتقاء جایگاه برند ملی باید به دنبال رشد سه ضلع توریسم، سرمایه‌گذاری و صادرات باشیم.

    مولودی گفت: در طول 40 سال گذشته منابع را در اختیار همه گذاشتیم و برای تولید عسل، زنبور کارگر و زنبور نگهبان را تقویت کردیم، اما اصل تولید عسل وجود زنبور ملکه است؛ باید دید که برای آوردن ملکه و ژنرال‌ها به عرصه تولید و اقتصاد،‌ چه باید کرد.

    این صاحب‌نظر با تاکید براینکه برگزاری همایش و کارگاه و نشست‌های مختلف، منجر به موفقیت نخواهد شد، گفت: باید دولت در وهله‌ی اول برای ژنرال‌های عرصه‌ی اقتصادی و برندها امتیازی ویژه قائل شود.

    نخستین جشنواره تخصصی توانمندی‌های صنایع غذایی و آشامیدنی و دارویی استان فارس، پنجشنبه 21 دی با حضور فعالان، صاحب‌نظران و مسئولان اقتصادی فارس و کشور در 2 بخش گردهمایی و پنل‌های تخصصی، برگزار شد. براساس این گزارش، در حاشیه این رویداد تخصصی، بخشی از توان تولید در استان فارس در قالب نمایشگاهی، در معرض دید عموم قرار گرفت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر