تجارت ایران و آمریکا افزایش یافت

عصر کالا- آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که به رغم تیره شدن روابط دیپلماتیک دو کشور ایران و آمریکا، تجارت با این کشور افزایش یافته است.

تجارت ایران و آمریکا افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا, گزارش گمرک ایران از حجم تجارت خارجی ایران در فروردین ماه سال جاری حاکی از آن است که میزان صادرات به آمریکا و واردات رسمی از این کشور با افزایش چشمگیری روبرو بوده است.

    این افزایش در حالی اتفاق می‌افتد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از ابتدای دوره ریاست جمهوری خود به افزایش تنش با ایران دامن زده و در نهایت نیز این مسیر منجر به خروج آمریکا از برجام طی هفته‌های گذشته شد.

    آمریکا با خروج از برجام، تحریم‌های پیشین را به ایران برگرداند و از سوی دیگر مقامات وزارت خارجه و امنیت ملی این کشور نیز از افزایش بی سابقه تحریم‌ها علیه ایران خبر می‌دهند.

    به نظر می‌رسد که آمریکا با این اقدام به دنبال ایجاد فشار بر ایران و گرفتن امتیازهای جدید در چارچوب مذاکراتی دوباره است.

    نکته جالب روابط ایران و آمریکا این است که با وجود تیره و تار شدن روابط دیپلماتیک دو کشور، حجم تجارت خارجی ایران و آمریکا در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش همراه بوده است.

    بر اساس آمار گمرک ایران، صادرات ایران به آمریکا در این مدت 77 تن به ارزش یک میلیون و 311 هزار دلار بوده که نسبت به فروردین ماه سال گذشته با افزایش 450 درصدی از لحاظ وزنی و 333 درصدی از لحاظ ارزش همراه بوده است؛ به طوریکه در فروردین ماه سال گذشته، صادرات ایران به این کشور تنها 14 تن به ارزش 302 هزار دلار بوده است.

    واردات ایران نیز از آمریکا، 215 درصد از لحاظ وزنی و 150 درصد از لحاظ ارزش افزایش یافته است.

    بنابر این آمار، 2514 تن کالا به ارزش هفت میلیون و 477 هزار دلار در فروردین ماه امسال از آمریکا به ایران وارد شده، در حالی که این ارقام در همین ماه در سال گذشته 797 تن به ارزش سه میلیون دلار بوده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر