رایزن بازرگانی ایران و روسیه:

صادرات ایران به روسیه ۳۰ درصد افزایش یافت

عصر کالا- رایزن بازرگانی ایران و روسیه گفت: براساس آمار گمرک روسیه، میزان صادرات ایران به روسیه در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال ۲۰۱۶، ۳۰ درصد افزایش یافته و از ۳۰۳ به ۳۹۲ میلیارد دلار رسیده است.

صادرات ایران به روسیه ۳۰ درصد افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایرنا, فرهاد پرند رایزن بازرگانی ایران و مسکو روز چهارشنبه در نشست توسعه همکاری های اقتصادی لرستان و روسیه در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی خرم آباد افزود: واردات ایران از روسیه نیز از یک میلیارد و 800 میلیون دلار به یک میلیارد و 30 میلیون دلار کاهش یافته است.

    وی اظهار کرد: نسبت تراز تجاری صادرات و واردات ایران و روسیه در سال های گذشته یک به 10 بوده که در سال 2017 به یک به سه رسیده است.
    رایزن بازرگانی ایران و روسیه افزود: عمده صادرات به روسیه با سهم 70 درصدی مربوط به مواد غذایی و محصولات کشاورزی است که 273 میلیون دلار از 400 میلیون دلار سهم ایران در صادرات به روسیه مربوط به همین محصولات است.
    وی گفت: فلز، سیمان، مواد شیمیایی و معدنی در رتبه های بعدی قرار دارند که حجم آن بسیار ناچیز است.
    پرند با تاکید بر لزوم شناخت ساختار قدرت در روسیه برای موفقیت تجاری در این کشور اظهار کرد: روسیه 85 واحد فدرالی و 46 استان دارد که باید از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.
    وی افزود: سال 2017 واردات روسیه 230 میلیارد دلار و تراز تجاری آن مثبت بوده که بیانگر فرصت مطلوب برای ورود به بازار این کشور است.
    رایزن بازرگانی ایران و روسیه اظهار کرد: درآمد سرانه روسیه 10 هزار و 500 دلار در سال 2017 بوده و بیشترین واردات را از کشورهای هلند، چین، آلمان و ترکیه داشته است.
    وی با بیان اینکه 60 تا 70 درصد صادرات روسیه محصولات نفتی و گازی هستند، گفت: آلمان، چین فرانسه، ایتالیا و بلاروس کشورهای هدف صادرات روسیه می باشند.

    ** امکان صادرات کالای ایرانی به روسیه از طریق راه آهن فراهم می شود
    نایب رییس اتاق مشترک ایران و روسیه نیز در این نشست گفت: امکان صادرات کالای ایرانی به روسیه، گرجستان و آذربایجان از طریق راه آهن فراهم می شود.
    هادی تیزهوش تابان افزود: ایجاد خطوط ریلی در حال رایزنی است که تحقق آن موجب کاهش چشمگیر هزینه ها می شود.
    وی اظهار کرد: قرارداد خط آهن آستارا با منطقه آذربایجان به ارزش 500 میلیون دلار بسته شده و با برنامه ریزی های انجام شده در سال های آینده نیز به رشت خواهد رسید.
    وی با اشاره به اینکه 90 درصد کالاهای مصرفی روسیه وارداتی هستند، افزود: پس از سال 2010 روابط تجاری ایران و روسیه سیر نزولی داشته که تحریم و مشکلات بانکی از دلایل اصلی آن بوده است.
    نایب رییس اتاق مشترک ایران و روسیه گفت: در حال حاضر صادرات ایران به روسیه حدود 350 میلیون دلار است که نسبت صادرات یک ششم و واردات به ایران از این کشور پنج ششم است.
    وی افزود: در سال های اخیر با ایجاد شعبه بانک ملی در مسکو و آستاراخان زیرساخت ها برای توسعه همکاری ها بهبود یافته اند.
    وی اظهار کرد: 14 اتاق ایران از جمله لرستان در روسیه دفتر دارند و سایتی برای راه اندازی توانمندی و محصولات این دفاتر با هدف ایجاد ارتباط میان خریدار و فروشنده در دست راه اندازی است که خدمات این سایت رایگان خواهد بود.
    تیزهوش تابان افزود: تلاش می کنیم اجلاس سالانه اتاق های پنج کشور منطقه دریای خزر سال آینده در لرستان برگزار شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر