مدیر کل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی خبر داد:

رشد صادرات کالا‌های صنعتی و معدنی در ۷ ماهه امسال

عصر کالا- مدیر کل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی گفت: صادرات ۴۰ محصول صنعتی و معدنی به ۲۳ بازار جهانی طی ۷ ماهۀ اول سال ۱۳۹۶ از رشد کرده است.

رشد صادرات کالا‌های صنعتی و معدنی در ۷ ماهه امسال
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از میزان، مسعود کمالی اردکانی اظهار کرد: صادرات ایران در بخش پتروشیمی و مواد پایه نفتی، در برخی محصولات و بازارها، طی 7 ماهۀ اول سال جاری، رشد بین 10 درصد تا بالای 100 درصد را نشان می‌دهد.

    وی افزود: به عنوان مثال صادرات پروپان، بوتان، متانول و روغن‌های صنعتی، محصولات شوینده و رزین‌ها در بازار عراق، مواد اولیۀ پلیمری در بازار ترکیه و هند و محصولات آرایشی و بهداشتی در بازار عراق و افغانستان رشد قابل توجهی داشته است.

    مدیر کل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی گفت: در بخش معدن و صنایع معدنی صادرات سنگ آهن، چینی بهداشتی، سنگ‌های کار نشده به بازار عراق، محصولات طویل فولادی، کاشی سرامیک و شیشه ساختمانی به بازار پاکستان، افغانستان و عراق، شمش فولاد و شمش روی به بازار هند و ترکیه، سنگ‌های ساختمانی کار شده به ترکیه و سنگ آهن و کنسانتره و سنگ روی وکنسانتره به بازار چین رشد‌های بین 10 تا 200 درصد نشان می‌دهد.

    کمالی اردکانی با اشاره به افزایش صادرات محصولات لوازم خانگی گفت: در بخش صادرات مصنوعات فلزی و لوازم خانگی، صادرات یخچال فریزر به تاجیکستان و افغانستان، لوازم خانگی گازسوز به عراق، ایتالیا و افغانستان، سیم و کابل به افغانستان و شیرآلات بهداشتی به سوریه و افغانستان رشد‌های بین 5 تا 90 درصدی را طی مدت مذکور تجربه کرده‌ایم.

    وی در ادامه اظهار داشت: بخش نساجی، صادرات فرش دستباف به بازار‌های آلمان، ژاپن و آمریکا، پوشاک و کفش به بازار عراق و آذربایجان، پوست و چرم به بازار هند و ایتالیا و فرش ماشینی به بازار عراق و ترکمنستان از رشد‌های 8 تا 300 درصد برخوردار بوده است و همچنین در بخش برق و الکترونیک صادرات لامپ و چراغ، قطعات برقی خودرو، تجهیزات و لوازم برقی عمدتاً به بازار عراق و انواع الکتروموتور به بازار سودان و افغانستان، صادرات خودرو و قطعات به بازار آذربایجان، تجهیزات نیروگاهی به بازار عراق و ماشین آلات صنایع غذایی به افغانستان، ماشین ابزار به ترکیه و تراکتور، کمباین و قطعات به بازار آذربایجان به رشد قابل توجهی دست یافته‌ایم.

    گفتنی است، بر اساس آمار گمرک ایران طی هفت ماهه اول سال جاری، از 24/7 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی کشور محصولات پتروشمی با حدود 7/8 میلیارد دلار، محصولات صنعتی و صنایع معدنی با حدود 10 میلیارد دلار، محصولات کشاورزی 1/8 میلیارد دلار و محصولات معدنی با حدود 1 میلیارد دلار مهمترین بخش‌های صادراتی کشور تشکیل داده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر