صادرات کالاهای نساجی و پوشاک پارسال ۱۵ درصد افزایش یافت

عصر کالا- مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: پارسال صادرات کالاهای نساجی و پوشاک به حدود ۹۷۰ میلیون دلار رسید که در همسنجی با سال ۹۵ رشد حدود ۱۵ درصدی داشت.

صادرات کالاهای نساجی و پوشاک پارسال ۱۵ درصد افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از  ایرنا, افسانه محرابی درباره مهمترین دستاوردهای صنعت نساجی در سالی که گذشت، افزود: یکی از مهمترین دستاوردهای صنعت نساجی در سال گذشته، اجرای دستورالعمل چگونگی صدور گواهی فعالیت نمایندگان، توزیع کنندگان، دفاتر و شعب شرکت های خارجی عرضه کننده کالای پوشاک دارای نام و نشان تجاری (برند) بود.

    وی اظهار داشت: در همین پیوند، با اجرای ماده 3 دستورالعمل مذکور درخصوص سفارش گذاری و تولید درصدی از میزان واردات برندهای مذکور از طریق تولید کنندگان داخلی، امید می رود که با فراهم آمدن زمینه تبادل اطلاعات و انتقال تجربیات و دانش فنی میان طرف های خارجی و ایرانی، به تدریج شاهد رشد و شکوفایی این صنعت باشیم.
    محرابی خاطرنشان کرد: تاکنون از 71 برند خارجی که مدارک خود را ارائه کردند، 33 برند از کشورهای انگلستان، ایتالیا، بلژیک، اسپانیا، فرانسه، سوئیس، آلمان، هنگ کنگ، لهستان، کانادا و ترکیه برای سفارش گذاری در راستای اجرای ماده 3 دستورالعمل فوق اقدام به همکاری مشترک با تولیدکنندگان ایرانی کردند.
    وی سایر فعالیت های صورت گرفته در این بخش را شامل اجرایی شدن ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد شناسه دار کردن کالاهای وارداتی، اعمال محدودیت برای واردات پوشاک به مناطق آزاد و بهبود روش های ارزیابی و ترخیص کالاهای نساجی و پوشاک در گمرکات کشور عنوان کرد.

    ** برجام ورود ماشین آلات جدید نساجی را هموار کرد
    این مقام مسئول وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: پیش از اجرایی شدن برجام و در زمان تحریم ها، صنعت نساجی از نظر فناوری و مواد اولیه با تبعات منفی مواجه شد که منجر به اجرا نشدن برنامه ریزی های از پیش تعیین شده به دلیل فقدان ارتباط با کشورهای پیشرفته و تولید کننده ماشین آلات نساجی بود.
    محرابی اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات زمان تحریم، قطع ارتباط ایران با منابع اصلی تامین مواد اولیه صنعت نساجی، مراکز مشاوره های فنی و دانش روز، مشکل فروش و فقدان بخش عمده ای از بازارهای جهانی محصولات نساجی به دلیل مشکلات نقل و انتقال پول بود.
    وی ادامه داد: برجام موجب بهبود و گسترش تبادلات بین المللی صنعت نساجی در خصوص واردات، صادرات، نصب ماشین آلات جدید و مشکلات مالی و بانکی شد و با امیدواری صنعتگران داخلی به شرایط جدید و حضور قوی صنایع کشورهای پیشرفته صنعتی برای بازسازی شرایط و روابط گذشته، بستر مناسبی برای کار فراهم و اغلب مشکلات ارتباطی صنایع کمرنگ شده است.

    ** وضعیت اشتغال و تولید
    محرابی در خصوص اشتغال ایجاد شده در این بخش در سال گذشته خاطرنشان کرد: با توجه به پروانه های بهره برداری صادره، پارسال تعداد 466 واحد با سرمایه گذاری 18 هزار میلیارد ریالی و با اشتغال 9 هزار و 268 نفر طرح های خود را به بهره برداری رسانده اند.
    وی با اشاره به تولید برخی محصولات منتخب صنایع نساجی، بیان داشت: الیاف پلی استر، نخ فیلامنت پلی استر و نخ سیستم پنبه ای و ترکیبی الیاف مصنوعی به ترتیب 206، 240 و 215 هزار تن و فرش ماشینی و چرم به ترتیب 92 هزار مترمربع و 46 میلیون فوت مربع تولید شدند.
    مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین درباره انعقاد تفاهم نامه و قرارداد با شرکت های خارجی در صنعت نساجی، گفت: با توجه به شرایط بوجود آمده در قالب دستورالعمل واردات پوشاک که پیش از این مطرح شد، قراردادهای مختلف همکاری بین شرکت های خارجی و داخلی منعقد شده است.
    وی ادامه داد: علاوه بر این، شرکت های داخلی توانمند نیز با برندهای مطرح در زمینه محصولات چرمی قراردادهایی را به اجرا گذاشته اند و این دفتر بنا بر وظیفه سازمانی خود در صورت لزوم حمایت های لازم را از شرکت های مربوطه به عمل خواهد آورد.
    محرابی همچنین با اشاره به اقدام های انجام شده در زمینه حفظ یا احیای برندهای بزرگ صنعت نساجی در سال 96، خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه برندها و کارخانجات بزرگ و قدیمی صنعت نساجی هر یک مشکلات خاص خود را داشته اند، طبیعی است همانطوری که این واحدها در طول زمان دچار مشکلات شده اند، رفع مسائل آنها نیز زمان بر خواهد بود.
    وی گفت: در این خصوص، مراتب هم در کارگروه های استانی و هم از طریق کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید مورد پیگیری قرار گرفته و مشکلات آنها به تدریج قابل حل و فصل خواهد بود.

    ** قاچاق، مشکل اصلی صنعت نساجی
    این مسئول وزارت صنعت درباره مسائل و مشکلاتی که صنعت نساجی به آن مبتلاست، گفت: در مرحله نخست، موضوع واردات غیرقانونی مهمترین مساله صنایع نساجی و پوشاک است.
    وی اضافه کرد: در این زمینه، این دفتر با همکاری دستگاه های ذیربط از جمله ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گمرک جمهوری اسلامی ایران و با هماهنگی انجمن ها و تشکل های تولیدی و صاحبنظران امر اقدام ها و هماهنگی هایی در سال گذشته انجام شد که لازم است در سال جاری تداوم و گسترش یابد.
    محرابی توضیح داد: پیگیری برای اجرایی شدن فرایند ثبت و اخذ شناسه کالا، آغاز اجرای فرآیند ثبت و اخذ شناسه کالا برای کالاهای موجود در سطح بازار و انبارها، پیگیری استمرار محدودیت های اعمال شده برای واردات پوشاک به مناطق آزاد بویژه اقتصادی و تعمیم آن به سایر کالاها، پیگیری استمرار وارد نشدن کالاهای نساجی، پوشاک و کفش در قالب معافیت ها از جمله ملوانی، مرزنشینی، کوله بری و همچنین پیگیری بهبود روش های ارزیابی و ترخیص کالاهای هدف وارداتی از گمرکات کشور از جمله این اقدام ها بوده است.
    وی گفت: ارائه تسهیلات متناسب برای حفظ وضعیت موجود و نیز ایجاد تمایل به سرمایه گذاری جدید در راستای تامین نقدینگی واحدهای تولیدی موجود به منظور سرمایه در گردش و سرمایه ثابت، پیگیری ایجاد و گسترش شهرک های ویژه پوشاک و کفش، پیگیری و اقدام های لازم در خصوص آموزش نیروی انسانی در صنعت، پیگیری تامین مناسب مواد اولیه واحدهای تولیدی از جمله بهبود مواد پتروشیمی و همچنین تسهیل فرآیند ورود موقت برای توسعه تولید صادرات محور و اختصاص تسهیلات سرمایه در گردش و بازسازی و نوسازی در قالب طرح رونق تولید و طرح بازسازی و نوسازی ابلاغی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، سایر اقدام های انجام شده برای حل مشکلات این صنعت بوده است.
    مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: برپایه هماهنگی با انجمن ها و تشکل های ذیربط به منظور کمک به کاهش قیمت تمام شده تولیدات داخلی پیشنهاداتی ارائه شده که امسال پیگیری های لازم برای به ثمر رسیدن آنها صورت خواهد گرفت.
    پیش از این صادرات صنایع نساجی و پوشاک در 10 ماه پارسال 805 میلیون دلار اعلام شده بود؛ افغانستان، عراق و کشورهای آسیای میانه بازارهای اصلی صادرات پوشاک ایران را تشکیل می دهند.
    بر اساس آمار گمرک، در 9 ماه پارسال صادرات پوشاک ایران 39 میلیون دلار بود که بخشی از کل گروه صنایع نساجی و پوشاک را در بر می گیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر