شیب نزولی فروش تبلت در جهان

عصر کالا- هرسال مؤسسات پژوهشی مختلف درباره بازار کامپیوترهای خانگی، تبلت‌ها و... مطالعاتی انجام می‌دهند که این تحقیقات می‌تواند یک نقشه راه برای تولیدکنندگان این وسایل فناورانه رقم بزند.

شیب نزولی فروش تبلت در جهان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱:۰۰

    یکی از مؤسسات پژوهشی برتر، کمپانی TrendForce است که مطالعاتی در زمینه میزان فروش تبلت‌ها داشته و عنوان کرده است هر چند تبلت در سال 2010 یک محصول جذاب و پرطرفدار محسوب می‌شد ولی به دلیل روند صعودی حضور گوشی‌های هوشمند، حالا دیگر از محبوبیت این وسایل فناورانه کاسته شده است.طبق مطالعات این مؤسسه پژوهشی، فروش تبلت در سه ماهه نخست 2017 شیب نزولی تندی داشته و این شاخص، نسبت به سه ماهه نخست سال 2016 میلادی کاهشی 34/5درصدی نشان می‌دهد.

    کاهش سالانه 9/3درصدی فروش

    به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، در سه ماه نخست سال 2017 میلادی شاهد کاهش شدید تقاضا در بازارهای جهانی و همچنین ایران بوده‌ایم اما باید گفت که این موضوع در تبلت‌هایی که قابلیت اتصال به کیبورد را ندارند حادتر بوده و کاهش فروش 50 درصدی را نشان داده است. به بیان دیگر تبلت‌هایی که از یک کیبورد جداشدنی برخوردارند بیشترین رشد بازار جهانی را دارند اما تبلت‌های ساده که کیبورد ندارند با کاهش فروش مواجه هستند.

    طبق مطالعات کمپانی TrendForce میزان فروش تبلت در جهان سالانه کاهشی 9/3 درصدی دارد طوری که میزان فروش جهانی تبلت در سه ماهه نخست سال‌جاری میلادی به حدود 32 میلیون دستگاه رسیده اما این بدان معنا نیست که کمپانی‌های تولیدکننده تبلت دست روی دست گذاشته‌اند و تلاشی برای بهبود اوضاع ندارند. «آنیتا وانگ» یکی از تحلیلگران مؤسسه پژوهشی TrendForce در این باره گفت: بعد از تجربه عقب نشینی گسترده در زمینه فروش تبلت‌ها در سه ماهه نخست سال 2017 میلادی، بازار تبلت اکنون بر فروش یک آی پد 9/7 اینچی که انتهای ماه مارس و با قیمتی مناسب ارائه شده، تمرکز کرده است. این آی پد با بهای 320 دلار ارزان‌ترین قیمت آی پدهایی محسوب می‌شود که تاکنون کمپانی اپل تولید کرده است. با توجه به محبوبیت آی پدهای اپل با وجود گرانقیمت بودن آنها، تحلیلگران این مؤسسه پیش‌بینی می‌کنند که نمونه ارزانقیمت آی پدهای این کمپانی، بتواند سهم بالایی از فروش تبلت‌ها را در سه ماهه دوم سال 2017 از آن خود کند و تعداد بیشتری از کاربران به فکر خرید تبلت جدید یا جایگزینی آن با نمونه‌های قدیمی بیفتند. «آنیتا وانگ» در ادامه با اشاره به توجه ویژه کاربران به این آی پد ارزانقیمت گفت: مایکروسافت نیز این تاکتیک فروش را در نظر داشت و می‌خواست Surface Pro 5 را در همین ابعاد و با قیمتی نسبتاً پایین راهی بازار کند ولی در رسیدن به هدفش ناکام ماند و نتوانست این محصول را بموقع راهی بازار کند.

    اپل در جایگاه نخست

    اما چه برندهایی چه سهمی از فروش تبلت را در جهان در اختیار دارند؟ طبق گزارش مؤسسه TrendForce، در بازار فروش تبلت‌ها محصولات اپل جایگاه نخست را به خود اختصاص داده‌اند و این کمپانی با فروش حدود 92/8 میلیون آی پد در سه ماهه نخست سال‌جاری میلادی، تقریباً 7/29 درصد بازار جهان را در اختیار داشته است. طبق محاسبات این مؤسسه پژوهشی، میزان فروش آی پد نسبت به سه ماهه چهارم سال 2016 میلادی حدود 8/31درصد کاهش داشته و از سوی دیگر فروش آن سالانه با 13 درصد کاهش مواجه است. گفتنی است که این مؤسسه فقط فروش تبلت برای مدل‌هایی با صفحه نمایشگر 7 اینچی یا بزرگ‌تر با رزولوشن 1024 x 600 پیکسل یا حتی بیشتر را مورد محاسبه قرار داده است و در تبلت‌های دو در یک که کیبورد هم دارند را مجزا کرده و آن را در این محاسبه در نظر نگرفته است.

    دومین برندی که در این فهرست جا خوش کرده و پس از اپل نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده، کمپانی کره‌ای سامسونگ است که در سه ماهه نخست سال‌جاری میلادی موفق شد 6/1 میلیون دستگاه تبلت را در سرتا سر جهان به فروش رساند که البته این رقم نشان از کاهش سالانه 5/7درصدی است. مؤسسه پژوهشی TrendForce در بخش دیگری از گزارش خود آورده است که این کاهش‌های فروش، رو به بدتر شدن است و فروش تبلت‌های لنوو در مقایسه با سه ماهه چهارم سال 2016 میلادی، کاهشی 43/8 درصدی داشته است. همچنین در این گزارش آمده است که میزان فروش آمازون در این بازه زمانی تا 42/9 درصد کاهش داشته است ولی طبق تحقیقات این مؤسسه، این خبر چندان بدی برای آمازون نیست، TrendForce معتقد است آمازون، بیشترین شانس داشتن بالاترین رشد فروش سالانه را در میان رقبا خواهد داشت چرا که استراتژی این کمپانی، فروش وسایلی ارزانقیمت است که می‌تواند سودی سرشار را در آینده ازآن خود کند.

    نگاه محققان IDC

    اما در این میان، تحلیلگران مؤسسه پژوهشی IDC در برخی موارد نظر متفاوتی دارند.«رایان ریت» یکی از تحلیلگران مؤسسه IDC می‌گوید: رشد فروش و رونق بازار، بیشتر به تبلت‌های جدا شدنی(detachable) مربوط می‌شود و تبلت‌هایی شبیه iPad Pro با کیبوردهای قابل جدا شدن، رشدی مناسب از نظر فروش دارند هرچند در سه ماهه نخست سال 2017 میلادی از توفیق چندانی برخوردار نبودند. وی همچنین به ذکر دلایلی می‌پردازد که چرا مردم این روزها نسبت به خرید تبلت رغبت چندانی نشان نمی‌دهند. این تحلیلگر ادامه داد: یکی از دلایل این امر را می‌توان وابستگی بیش از حد کاربران به گوشی‌های هوشمندشان دانست. این گوشی‌ها به هرحال بخش عمده‌ای از نیازهای آنان را برطرف می‌کند در حالی که بسیار کوچک هستند و حمل و نقل آنها هم راحت است.

    وی با اشاره به فروش 36/2 میلیون دستگاه تبلت در سه ماهه نخست سال‌جاری میلادی گفت: این رقم نشان از کاهش 8/5درصدی دارد.تبلت‌های Surface مایکروسافت تأثیر بزرگی در بازار نداشته است و جزو 5 برند پرفروش در جهان برای تبلت محسوب نمی‌شود چرا که بیشتر بر تولید محصولات نسبتاً گرانقیمت تمرکز دارد. از نگاه IDC آمازون سومین برندی است که بازار فروش تبلت‌ها را از آن خود کرده است که البته بیشتر بر تبلت‌ها و محصولات ارزانقیمت توجه ویژه دارد این در حالی است که مؤسسه TrendForce، آمازون را پنجمین برند موفق جهان در فروش تبلت می‌داند. این تحلیلگر IDCهمچنین به برنامه‌های اپل و مایکروسافت تا پایان سال‌جاری و تولید آی پد ارزانقیمت اشاره دارد و معتقد است محصولات بعدی این برندها شاید بتواند بر بازار تأثیر بگذارد ولی به هر حال این برندها نیز فعلاً بر میزان فروش سه ماه نخست سال 2017 میلادی تأثیری نداشته است. از نگاه این تحلیلگر IDC، تنها تولیدکننده تبلت که در سه ماه نخست امسال رشد داشته هوآوی بوده است که 2.7میلیون دستگاه فروش داشته در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته حدود 2میلیون دستگاه بوده است.مؤسسه TrendForce، این رقم را 2/1میلیون دستگاه عنوان کرده بود چرا که تبلت‌هایی با قابلیت اتصال به کیبورد را محاسبه نکرده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر