۶۵ درصد کودکان بین ۳ تا ۵ سال موبایل یا تبلت دارند

عصر کالا- کارشناسان حاضر در ششمین جلسه نقد و اندیشه با موضوع «کودکان در فضای مجازی»، مهارت آموزی والدین به کودکان و رفع مشکلات سرمایه گذاری در حوزه تولید محتوای کودک و نوجوان را مورد بحث قرار دادند و بر تلاش برای ساخت محتوای مناسب توسط مسئولین و سرمایه گذارن در این حوزه تاکید کردند.

۶۵ درصد کودکان بین ۳ تا ۵ سال موبایل یا تبلت دارند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از ایلنا، ششمین جلسه «نقد و اندیشه» با موضوع کودکان در فضای مجازی با حضور دکترحسام فیروزی، روانپزشک، خسرو سلجوقی، مجری طرح توسعه خدمات فضای مجازی کودک و عطیه فلاح شهیدی، کارآفرین و تولید کننده محتوای کودک در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

    در ابتدای این جلسه دکتر حسام فیروزی، روانپزشک درباره نحوه حضور کودکان در فضای مجازی و نوع برخورد والدین با این موضوع، گفت: با توجه به تحولات بسیاری که در چند سال گذشته اتفاق افتاده است کودکی بزرگسالان در دنیای متفاوتی نسبت به کودکان حال حاضر سپری شده و به همین دلیل کودکان و بزرگسالان در دو دنیای متفاوت زندگی می کنند.

    وی با اشاره به اینکه شاخص دنیای مدرن آموزش است، افزود: مشکل والدین در این حوزه ندانستن فلسفه تربیت است و این موضوع باعث قطع ارتباط کودک با والدین شده و کودک برای رفع نیازهای خود از فضای مجازی استفاده می کند.

    فیروزی با بیان اینکه والدین نیازهای کودک را یک بعدی تصور می کنند، تصریح کرد: اگر بین همه، روابط انسانی به صورت مناسبی شکل نگیرد انسان به سمت ارتباط با اشیا می رود و بعد از آن در یک سطح پایین تر به سمت فضای مجازی و در سطح پایین تری به مواد مخدر گرایش پیدا می کند و در نهایت دچار افسردگی می شود.

    وی با تشبیه مهارت آموزی کودکان در به پا کردن کفش برای آنان افزود: والدین باید با ارتباط بهتر با کودکان خود به آنان در این حوزه مهارت دهند و با مدیریت این فضا به جای بستن آن، کاری کنند تا فرزندانشان در این فضا آسیب نبینند.

    خسرو سلجوقی مجری طرح توسعه خدمات فضای مجازی کودک در پاسخ به اینکه میزان آمادگی زیرساخت های محتوایی در این حوزه به چه میزان است، گفت: ظرفیت های خوبی در این حوزه ایجاد شده است اما کافی نیست.

    سلجوقی با اشاره به مطالعه ای که در سال 96 انجام شده است، افزود: بر اساس این مطالعه 65 درصد کودکان بین 3تا 5 سال کشور موبایل و تبلت دارند که برخی آن راتهدید می دانند، در صورتی که این موضوع برای کودکان و والدین فرصت است.

    سلجوقی با بیان اینکه کودکان و والدین در این حوزه آموزش ندیده اند، گفت: در تمام نرم افزارهای خارجی و ایرانی قابل استفاده در این حوزه بخشی را برای محدود سازی دسترسی کودکان قرار داده اند که با یک تیک(علامت) می توانیم آن را فعال کنیم ولی به دلیل نبود آگاهی لازم  از این امکان استفاده نمی شود.

    وی با اشاره به تعریفی که درباره کودک در دنیا وجود دارد افزود: در دنیا از صفر تا 18 سال را کودک می نامند اما ما دوران بارداری را نیز در این دوره محاسبه می کنیم و از منفی یک را کودک می دانیم.

    مجری طرح توسعه خدمات فضای مجازی کودک تصریح کرد: در حوزه کودک متولی وجود ندارد البته متولی کودکان بالای 6 سال وزارت آموزش پرورش است اما فقط 13 درصد کودکان زیر 6 سال در مهد کودک هستند و 87 درصد بقیه توسط والدین  نگهداری می شوند در صورتی که باید ببینیم این والدین چقدر به روانشناسی و روانشناختی کودک آشنا هستند.

    وی افزود: در این حوزه محتوا کم است اما از این محتوا نیز به  درستی استفاده نمی شود به طور مثال بنیاد بازی های رایانه ای راهنمایی برای بازی های رایانه ای تهیه کرده و از نظر شاخص های مختلف مانند میزان هیجان و استرس دسته بندی کرده است، اما تعداد مراجعه به این راهنما مناسب نیست.

    سلجوقی تصریح کرد: در این حوزه در ابتدای راه هستیم اما سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات و خدمات و محتوا یکی از سودآورترین سرمایه گذرای ها است که می تواند نیاز بازار داخلی و همچنین بازارهای منطقه ای و بین المللی را تامین کند.

    عطیه فلاح شهیدی، کارآفرین و تولید کننده محتوای کودک نیز در ادامه این جلسه در پاسخ به این سوال که آیا محتوای تولید شده در فضای مجازی نیاز کودک را پاسخ می دهد، گفت: در حوزه تولید محتوا تا کنون ضعیف عمل کرده ایم.

    وی با اشاره به اینکه در این حوزه نقش والدین و مربیان مهمتر است، افزود: باید محتوای خوبی برای کودکان به خصوص تا 6 سال تهیه و تولید شود چرا که تا هزار روز نخست، کودک تاثیرپذیری بسیاری از والدین و محیط دارد.

    سلجوقی نیز در پاسخ به این سوال با بیان اینکه بازی ها در حال حاضر با زمینه های مختلف مانند آموزش و سلامت تولید می شوند، گفت: هم اکنون در دنیا هر یک دلار سرمایه گذاری برای کودکان زیر 2 سال 16 دلار برگشت درآمد دارد و به دلیل اینکه اقتصاد و مالکیت معنوی این حوزه در ایران دیده نشده است سرمایه گذاری در این حوزه امنیت ندارد.

    وی افزود: تلاش می کنیم که با حضور و همکاری قوای  قضاییه و مقننه بتوانیم زیست بوم محتوا و خدمات کودک را در کشور کامل کنیم.

    فیروزی درباره میزان استقلال کودکان در فضای مجازی نیز با اشاره به اینکه انسان دارای 4 سرمایه های مالی، اجتماعی، انسانی و روانی است، گفت: والدین به این سرمایه ها واقف نیستند و برای کودکان خود حق انتخاب نمی گذارند در صورتی که والدین به عنوان والد و نه مالک کودکان  باید حق انتخاب به آنان بدهند.

    وی افزود: انسان نیاز به ارتباط دارد و با قطع ارتباط والدین با کودک ، کودکان نیازهای خود را در فضای مجازی پیگیری می کنند.

    این روانشناس پیشنهاد داد می توانیم در این حوزه بازی ها و محتوا را طوری طراحی کنیم که برای استفاده آن نیاز به مهارت و مراجعه به والدین باشد.

    عطیه فلاح شهیدی، درباره محتوای تولید شده توسط شرکت های خارجی نیز گفت: نباید بدبینانه به این محتواها نگاه کنیم و بسیاری از این تولیدات محتوای خوبی دارد و فقط باید نحوه استفاده از این تولیدات را به والدین آموزش دهیم.

    سلجوقی در پایان این جلسه با اشاره به اینکه نگرانی درباره فضای مجازی و کودکان، نگرانی جهانی است، گفت: در تمام دنیا همه به دنبال راه کاری در این حوزه هستند و به همین منظور در اجلاس جامعه اطلاعاتی که از سال 2003 برگزار می شود بخشی را به کودکان اختصاص داده اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر