با یک محصول دانش‌بنیان؛

تولید تبلت هوشمند ویژه نابینایان

عصر کالا- محققان و متخصصان کشورمان در یک شرکت دانش بنیان با استفاده از دانش بومی توانستند با ارائه یک محصول سخت افزاری نرم افزاری، کار و فعالیت نابینایان را تسهیل کنند.

تولید تبلت هوشمند ویژه نابینایان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از مهر، در دنیای امروز فناوری‌های پیشرفته به منظور برطرف کردن نواقص و کمبودهای انسانی به کار گرفته می‌شود و در این میان فناوری‌های بسیاری طراحی و تولید شده اند که می‌توانند فعالیت روزمره را برای افراد نابینا و کم‌بینا فراهم کند.

    در کشورمان نیز محققان و متخصصان در یک شرکت دانش بنیان با استفاده از دانش بومی توانستند با ارائه یک نرم‌افزار و سخت‌افزارهای خاص، کار و فعالیت نابینایان را تسهیل کنند.

    سعید صادقپور وجدی مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درباره محصول تولید شده گفت: «برجسته نگار هوشمند همراه» یک تبلت هوشمند ویژه نابینایان است که ورودی آن یک صفحه کلید بریل و خروجی آن صوت فارسی و خط بریل خواهد بود.

    وی تصریح کرد: برجسته نگار هوشمند همراه یا همان نوت تیکر، دارای سیستم عامل لینوکس بوده و بدون نیاز به اتصال به کامپیوتر، این امکان را به افراد نابینا می‌دهد که متون را به صورت صوتی و بریل بخوانند.

    صادقپور درباره خصوصیات بیشتر این دستگاه گفت: نابینایان می توانند به دو زبان فارسی و انگلیسی تایپ کنند، موسیقی و فایل‌های صوتی خود را گوش دهند و به گوشی همراه با سیستم عامل اندروید خود متصل شوند. این دستگاه می‌تواند مورد استفاده اشخاص نابینا مانند دانش آموزان، دانشجویان و شاغلین قرار بگیرد.

    این فعال فناور ادامه داد: این دستگاه در 7 کشور دنیا تولید می‌شود که در قاره آسیا، کره جنوبی و ایران 2 کشوری هستند که به دانش تولید این دستگاه دست یافته‌اند، که دستگاه ساخته شده توسط کشور کره جنوبی قابلیت پوشش زبان فارسی را ندارد، بنابراین «برجسته نگار هوشمند همراه» به لحاظ پوشش قرار دادن زبان فارسی منحصر به فرد است.

    وی درباره فراهم کردن خدمات بانکی برای افراد نابینا توضیح داد: تجهیزات سیستم ارائه خدمات بانکی به صورت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری ارائه شده و دریافت خدمات بانکی مانند افتتاح حساب بانکی، واریز نقدی و برداشت وجه در این سیستم برای نابینایان امکان پذیر شده است. سخت افزار این محصول شامل کیبورد بریل و مانیتوربریل و نرم‌افزار آن شامل متن‌خوان فارسی می شود.

    به گفته مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، در این سیستم تمامی فرم‌هایی که برای افراد عادی و بینا در شعب بانک ارائه می‌شود، برای نابینایان به صورت صوت و بریل در اختیار این قشر قرار می‌گیرد. فرد نابینا با استفاده از این تجهیزات اطلاعات درخواست شده در فرم را کامل می‌کند. سپس این اطلاعات به چاپگر متصدی بانک ارسال و چاپ می شود.

    وی گفت: دسترس پذیر کردن خدمات شعب بانکی برای نابینایان برای اولین بار توسط این شرکت انجام شده و در حال حاضر، 163 شعبه از 22 بانک کشور به این سامانه تجهیز شده است. در همین حال دسترس پذیر کردن وب‌سایت‌های اینترنتی و برنامه‌های پرکاربرد اندرویدی نیز از دیگر اقدامات جاری است که مهم‌ترین آن، دسترس پذیری کامل سایت درگاه ملی خدمات دولت هوشمند است.

    به گفته این فعال فناور، با تولید این تجهیزات برای 13 نفر اشتغال ایجاد شده که 2 نفر از این افراد نابینا هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر