قبل از کولر خریدن این مطلب را بخوانید

عصر کالا- به روزهای گرم سال رسیدیم. با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی، دمای هوای تهران در روزهای آتی به ۳۰ درجه سانتیگراد هم خواهد رسید و در این شرایط مردم کم‌کم به سراغ خرید یا سرویس کولرها می‌روند.

قبل از کولر خریدن این مطلب را بخوانید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از گسترش, کولرهای آبی سالهاست که در خانه‌های ایرانی طرفدار دارند. در این میان کولر گازی‌ها هم اخیرا برای خودشان شهرتی دست و پا کرده‌اند. در این گزارش سعی داریم ضمن بررسی نرخ کولرهای آبی و گازی موجود در بازار، نگاهی داشته باشیم به بهترین برندهای موجود در بازار و البته نکات مهمی که درخصوص نصب و راه‌اندازی و سرویس کولرها اهمیت دارد. با گسترش نیوز همراه باشید:

    بهترین برندها و نرخ کولرهای گازی و آبی

    با توجه به صحبت‌هایی که با فروشندگان کولر‌های آبی در سه‌راه امین‌ حضور راجع به نرخ این کولرها شد، این محصول را می‌توان از 250 هزار تومان (در کوچکترین ابعاد) و 4 میلیون تومان (در بزرگترین ابعاد) تهیه کرد. برند آبسال که یکی از معروفترین برندهای کولر آبی است را می‌توانید از 850 هزار تومان( قدرت موتور5000) تا یک میلیون 400 هزار تومان( قدرت موتور7000) تهیه کنید. برند جنرال را از 670 هزار تومان (5000) تا 850 هزار تومان (7000) می‌توانید، خریداری کنید. کولرهای گازی و اسپیلت‌ها هم از یک میلیون و 500 هزار تومان تا بیش از 7 میلیون تومان نرخ دارند.

    یکی از فروشندگان کولرهای گازی درباره قیمت‌ها و نقش ارز بر گران شدن کولرهای گازی گفت: با توجه به اینکه بعضی از شرکت‌ها بعد از گران شدن ارز چندین بار نمایندگی‌ها و شرکت‌های خودشان را بسته‌اند و بعد از گذشته یک هفته دوباره باز کرده‌اند، به همین دلیل قیمت‌های جدیدی را به ما داده‌اند. درحال‌حاضر قیمت‌ها همان قیمت‌های قبلی است و با شروع‌ شدن فصل گرما قیمت‌های جدید را خواهند داد.

    وی در ادامه گفت: کولری که سال پیش نرخ خرید آن یک‌ میلیون و 600 هزار تومان بوده، الان 3 میلیون 300 هزار تومان فروخته می‌شود.

    در حالی که هنوز فصل گرما شروع نشده و قطعا در روزهای آینده بازهم قیمت‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. درحال‌حاضر بورس بازار کولرهای گازی برند «جنرال» است که خود آن 12 مدل دارد و مشتریان باید با توجه به متراژ و مکانی که می‌خواهند، کولر مورد نظر را انتخاب کنند.

    وی در پایان پیشنهاد کرد که مردم برای تهیه کولر گازی (با توجه به قدرت خریدشان) بهتر است، مارک «جنرال» را بخرند که همه مدل‌های آن را می‌شود از یک میلیون و 500هزار تومان تا 3 میلیون تومان تهیه کرد. مدل‌های دیگری هم هستند که خرید آنها توصیه می‌شود اما قیمت‌های بالاتری دارند.

    در نصب، راه‌اندازی و سرویس کولرها چه نکاتی مهم است؟

    به بازار متنوع کولرها که سر بزنید خواهید دید که وضعیت آشفته واردات اینجا هم گریبانگیر داخلی‌ها است. مهم‌ترین مسئله این است که بعضی از برندهایی که داخل بازار است غیرشرکتی است. بعضی از شرکت‌های سازنده هم در این زمینه مقصر هستند و متاسفانه فقط به فکر سود خودشان هستند و اجناس متفرقه را به نام خودشان وارد بازار می‌کنند. در این میان آنهایی موفق تر هستند که بدون توجه به حضور رقبا با تمرکز بر خدمات مناسب پس از فروش، سعی در حضور بی‌دغدغه و طولانی مدت در بازار دارند.

    رئیس اتحادیه آهن‌سازان به بحث خدمات پس از فروش و نصب و راه‌اندازی کولرها و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد پرداخت و گفت: برای نصب‌ و سرویس کولر، اتحادیه وجود دارد و وظیفه آنهاست این کار را انجام دهند و واحدهای صنفی بسیاری هستند که چشمشان به فعالیت پر رونق در تابستان است. به این دلیل که فقط کارشان سرویس‌ و نصب کولر است.

    حبیب‌الله بشارتی ادامه داد: ما از این قضیه گله داریم که هرجا که می‌بینیم تابلویی زده و نوشته نصب و راه‌اندازی کولر! حتی شرکت‌های تولیدکننده هم نباید این کار را انجام دهند و فقط فروش اجناس به عهده آنهاست. متاسفانه درحال‌حاضر بسیاری از شرکت‌ها کار نصب و سرویس‌ را هم انجام می‌دهند و از طرف خودشان افرادی را برای این کار مشخص کردند که این افراد هیچ جا و مکان مشخصی ندارند و معلوم نیست زیر نظر کدام اتحادیه هستند.

    وی در ادامه با اشاره به اینکه اتحادیه آهن‌سازان حدود 300 عضو برای نصب و راه‌اندازی و سرویس‌کار کولر دارد اظهارکرد: این افراد فقط برای نصب و سرویس و خدمات پس‌از فروش کولر جواز گرفته‌اند و هرکدام مکان مشخصی دارند و مردم می‌توانند با خیال راحت از آنها درخواست کنند. اما الان می‌بینیم که حتی نانوایی هم بر روی شیشه مغازه‌اش نوشته است نصب‌ و سرویس کولر!

    بشارتی همچنین با تاکید بر لزوم نظارت بر فعالیت این افراد بیان کرد: متاسفانه نظارت دقیق بر این بازار از عهده اتحادیه خارج است. به این دلیل که این افراد به منزل مردم می‌روند و می‌گویند از طرف اتحادیه هستند و مردم هم اعتماد می‌کنند. از آنجا که حضور غیر حرفه ای‌ها عادی شده در نتیجه خیلی اتفاقات مانند برق‌گرفتگی یا سرویس نادرست کولر اتفاق می‌افتد که دودش در چشم مصرف‌کننده می‌رود.

    وی در ادامه درباره نمایندگی‌ها و اینکه آیا جای مشخصی برای سرویس‌ و نصب کولر وجود دارد اظهار کرد: اگر نمایندگی هم وجود داشته باشد باید زیر نظر اتحادیه باشد و جواز داشته باشد، برای مثال بعضی از همکاران ما از گذشته نمایندگی شرکت آبسال را داشته‌اند؛ اما بیشتر به همین شکل است که در بحث‌های قبلی اشاره کردیم.

    رئیس اتحادیه آهن‌سازان در پایان با اشاره به بحث تولیدات داخلی و اینکه این کولرها کاملا تولید داخل است و اینکه ارز چه تاثیری بر نرخ کولر و قطعات آن گذاشته، گفت: این کولرها کاملا تولید داخل است و قانونا ارز و گران شدن دلار نباید تاثیری بر قیمت‌ها بگذارد اما متاسفانه تاثیر دارد. به این دلیل که مسئله ارز بر تمامی اجناس اثرگذار است و همه به این بهانه اجناس خود را گران می‌کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر