هنگام خرید محافظ برق، به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

عصر کالا- با توجه به نوسانات برق و تعدد وسایل برقی، انتخاب یک محافظ برق مناسب می‌تواند مانع از آسیب دیدن لوازم برقی شود .

هنگام خرید محافظ برق، به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه با توجه به نوسانات برق و تعدد وسایل برقی خرید و انتخاب یک محافظ برق خوب و مناسب که بتواند به درستی کار کند، مانع از آسیب دیدن لوازم برقی شود و همچنین نیاز کاربران را تامین کند، شاید به یکی از دغدغه‌های افراد تبدیل شده باشد.

    اما باید این نکته را به خاطر داشته باشید که تنها داشتن یک محافظ ولتاژ کافی نیست، بلکه شما نیاز به محافظی دارید که به درستی بر اساس نیاز‌های شما انتخاب شده باشد و گاهی انتخاب غلط محافظ برق نه تنها وسیله را در برابر نوسانات جریان برق محافظت نمی‌کند؛ بلکه ریسک آسیب به دستگاه را بیش‌تر می‌کند.

    قبل از خرید یک محافظ برقی پیشنهاد می‌شود موارد زیر را در نظر بگیرد تا بعد از خرید و استفاده از این وسیله دچار پشیمانی نشوید!

    به پورت‌های محافظ توجه کنید

    اگر تصور می‌کنید که تمام محافظ‌های برق تعداد مشخصی پورت، بطور مثال 6 پورت دارند کاملا در اشتباه هستید.

    برخی از محافظ‌های برق تا 12 پورت برای اتصال دستگاه‌های مختلف دارند؛ بنابراین مطابق با نیاز خود محافظی با تعداد پورت مناسب خریداری کنید.

    دستگاه‌ها و میزان انرژی لازم را بررسی کنید

    قبل از خرید محافظ برق دستگاه‌هایی را که قرار است بدان متصل کنید یک بار مرور کنید.

    مسلما برای اتصال تلویزیون، یخچال و سایر وسایل پرمصرف‌تر نسبت به لوستر یا لامپ‌های معمولی به محافظ‌های قدرتمند تری احتیاج دارید.

    با این کار در هزینه هایتان هم صرفه جویی کرده اید.

    به UL و عبارت سرکوبگر ولتاژ گذرا توجه کنید

    هنگام خرید محافظ برق اطمینان حاصل کنید که محصول در آزمایشگاه‌های مختلف تست شده باشد.

    به استاندارد 1449 UL نیز روی دستگاه دقت کنید.

    برچسب سرکوبگر ولتاژ گذرا نشانگر رعایت این استاندارد در دستگاه خواهد بود.

    میزان جذب انرژی محافظ را بررسی کنید

    میزان جذب انرژی همان ولتاژی است که توسط دستگاه قبل از قطع برق و هدر رفت آن قابل جذب است و می‌تواند وسایل الکتریکی را برای مدتی تغذیه کند.

    میزان جذب انرژی دستگاه به صورت ایده آل باید بین 6 تا 700 ژول و بالاتر باشد.

    ولتاژ عبوری محافظ را چک کنید

    فاکتور بعدی clamping voltage یا ولتاژ مجاز عبوری است که در آن محافظ برق بلافاصله هدایت جریان الکتریسیته اضافی را از دستگاه‌های متصل شده شروع می‌کند. این ولتاژ باید 400 ولت یا کم‌تر باشد.

    گارانتی دستگاه را مدنظر قرار دهید

    شرکت‌های محافظ برق تمام دستگاه‌هایی که قرار است به این محافظ متصل شوند را گارانتی می‌کنند؛ بنابراین محافظ برق با ضمانت خریداری کنید.

    جزییات مندرج بر بسته بندی را مطالعه کنید

    به اطلاعات درج شده روی بسته بندی و دستگاه دقت کنید.

    در زمان خرید دستگاه محافظ برق تنها به نام شرکت یا قدرت دستگاه بسنده نکنید و این نکته را نیز مد نظر قرار دهید که همیشه گران‌ترین محافظ بهترین نوع برای برطرف کردن نیاز شما نیست.

    از آن جایی که قطع ناگهانی جریان برق می‌تواند قاتل سخت افزار سیستم کامپیوتر و سایر دستگاه‌های شما باشد ممکن است فاکتور‌های سلیقه‌ای دیگری مثل خاموش و روشن شدن خودکار محافظ برق، کنترل از راه دور آن یا حالت آماده به کار (standby) برای شما مطرح باشد که می‌توانید از فروشنده راهنمایی‌های لازم را بخواهید.

    نکات ایمنی در استفاده از محافظ برق را مد نظر قرار دهید

    یکی از اشتباهات متداول کاربران در استفاده از محافظ برق و چند راهی اتصال یک چند راهی به چند راهی یا محافظ برق دیگر است.

    این اتصال اصطلاحا daisy chained یا اتصال زنجیر وار (خطی) نامیده می‌شود.

    این کار می‌تواند منجر به جرقه زنی و آتش سوزی شود؛ بنابراین از وصل کردن چندراهی به محافظ برق که امکان اتصال همزمان چندین دستگاه دیگر به محافظ را فراهم می‌کند خودداری کنید و برای سایر دستگاه‌ها محافظ برق دیگری خریداری کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر