مدیرکل وزارت صنعت:

ارج به چرخه تولید باز می گردد

عصر کالا- مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برند ارج به زودی به چرخه تولید کشور باز می گردد، گفت: تاخیری در وعده‌ وزارت صنعت برای تعیین تکلیف وضعیت ارج اتفاق نیفتاده و وزارتخانه همه تلاش خود را معطوف بازگرداندن این کارخانه به چرخه تولید کرده است.

ارج به چرخه تولید باز می گردد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایرنا، «عباس هاشمی» روز سه شنبه افزود: وزارتخانه تاکنون مذاکره های متعددی با گروه «توسعه ملی» (از شرکت های زیرمجموعه بانک ملی) که از سال 74 کارخانه ارج را تملک کرده، داشته است.
    وی با بیان اینکه گروه توسعه ملی هیچ توان و تخصصی در راه اندازی و اداره کارخانه ارج نداشته و اساسا «این کاره» نبوده، بیان داشت: این گروه طی سال های گذشته بتدریج ارج را رو به زوال برده، بطوری که امروز و پس از گذشت 26 سال شاهدیم این کارخانه نه مورد بازسازی قرار گرفته و نه فناوری ها و خطوط تولید آن به روز رسانی شده است.
    هاشمی خاطرنشان کرد: در شرایطی که این گروه قصد بنگاه داری نداشته و درصدد به مزایده گذاشتن ارج و برخی دیگر از شرکت های زیرمجموعه خود بود، وزارت صنعت، معدن و تجارت به دستور وزیر راسا دست بکار شد تا مشکلات این برند قدیمی و صاحب نام کشور را برطرف کند.
    وی با اشاره به انجام مذاکره های متعدد با گروه توسعه ملی و آوردن خریداران مختلف، ادامه داد: برخی از این خریداران به دنبال استفاده غیرتولیدی از کارخانه ارج بودند و برخی دیگر برای تملک زمین های با ارزش آن دندان تیز کرده بودند؛ اما وزارتخانه به گروه توسعه ملی اعلام کرد که فقط راه اندازی خطوط تولید این کارخانه و به روز رسانی ماشین آلات آن قانع کننده است و حتی نمی خواهیم برند خارجی در اینجا به تولید بپردازد.
    مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در بین متقاضیان، برخی خارجی ها هم بودند که در ایران نمایندگی داشته و به دنبال توسعه خطوط خود در کارخانه ارج بودند، اما از نظر وزارت صنعت، این متقاضیان هم از اهلیت لازم برخوردار نبودند.
    وی تصریح کرد: مطابق تصمیم وزارتخانه، هر کس که بخواهد در کارخانه ارج مستقر شود باید خطوط تولیدی جدید در آنجا مستقر کند و حتی به گروه توسعه ملی اعلام شد که اجازه فروش زمین این کارخانه که روزگاری آن را فعال تحویل گرفته و امروز ان را غیرفعال کرده اند را ندارند.
    هاشمی اظهار داشت: پس از احراز صلاحیت درخصوص تولیدکنندگان و متقاضیان، این کارخانه به مزایده گذاشته خواهد شد و اکنون 2 خریدار جدی که مورد تایید و وثوق وزارتخانه هستند، برای حضور در مزایده معرفی شده اند.
    وی بیان داشت: هر دوی این متقاضیان از سرمایه گذاران ایرانی مقیم خارج بوده و پول و سرمایه خارجی با خود به این پروژه خواهند آورد؛ شنبه گذشته (9 اردیبهشت ماه) نیز در جلسه ای با این سرمایه گذاران، فرآیند و چگونگی واگذاری ارج به آنان اعلام شد.
    این مقام مسوول وزارت صنعت با اشاره به تصمیم قطعی و حتمی وزارتخانه برای زنده کردن خطوط تولید کارخانه ارج، خاطرنشان کرد: مزایده این کارخانه به زودی و پس از رتق و فتق همه مسائل بویژه امور حقوقی آن انجام خواهد شد.
    وی در تشریح آخرین وضعیت کارخانه ارج به ایرنا گفت: اکنون حدود 70 کارگر رسمی و 60 کارگر قراردادی در این کارخانه حضور دارند، اما به دلیل رقابتی نبودن فضای کار، در شرایط فعلی به صلاح نیست که تولیدی در آن انجام شود؛ این کارخانه نیازمند به روز رسانی فوری خطوط تولید و فناوری هاست.
    مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: مطابق توافق های انجام شده، هر یک از خریداران به محض برنده شدن در مزایده و انجام واگذاری، بلافاصله به عقد قرارداد با تولیدکنندگان ماشین آلات و خطوط تولید خارجی اقدام می کنند تا به روز رسانی انجام شود، اما در هر حال برند «ارج» روی محصولات تولیدی این کارخانه نصب خواهد شد.
    وی یکی از مشکلات احتمالی فراروی سرمایه گذاران را به طول انجامیدن فرآیند انتقال سرمایه های آنان از بانک های خارجی به ایران عنوان کرد.
    هاشمی تصریح کرد: حداقل ظرفیت های اقتصادی در تولیدات این کارخانه دیده شده و قطعا کالای تولیدشده صادرات محور خواهد بود.
    وی با اشاره به رقیبان تولیدات جدید ارج بویژه برندهای کره ای حاضر در بازار، خاطرنشان کرد: نزدیک به 90 درصد تولیدات این برندها در داخل و تحت لیسانس کره تولید می شوند، اما ارج با نگاه به برندهای مطرح اروپایی تولید و حتی ماشین آلات و خطوط جدید مورد نیاز آن از اروپا تامین خواهد شد.
    این مقام مسوول بیان داشت: امروز باید به دنبال تسهیل شرایط برای حضور خارجی ها در کشور باشیم و با ثبات قوانین، معرفی بازارهای خوب و آرامش فضای اقتصادی به آنها اطمینان خاطر بدهیم؛ در این زمینه حتی به سرمایه گذاران ارج اجازه داده شده تا به صورت کنسرسیوم مشترک وارد بازار ایران شده و حتی بخشی از تولیدات خود را با برند دیگری بجز ارج برای سایر بازارهای خود به فروش برسانند.
    وی تاکید کرد با تمهیدات اندیشیده شده و برنامه ریزی های انجام شده، به زودی برند ارج به چرخه تولید بازخواهد گشت و آینده روشنی برای آن متصور است.
    پیشتر «محمدرضا نعمت زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت وگویی با اشاره به آخرین وضعیت کارخانه های ارج، آزمایش و ... بیان داشت: تعطیلی این کارخانه ها ربطی به دولت یازدهم نداشته است، بلکه برخی از آنها 10 تا 15 سال پیش تعطیل شده اند.
    به گفته وی، این کارخانه ها قدیمی و فرسوده بوده و اگر صاحبان آنها علاقه مند باشند می توانند به بازسازی و نوسازی آنها اقدام کنند.
    این عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به برگزاری چهار جلسه در خصوص کارخانه ارج و بیش از 10 جلسه درباره کارخانه آزمایش، تصریح کرد: این کارخانه ها به افرادی کاربلد و علاقه مند واگذار نشده و برخی از آنان در خارج کشور بسر می برند یا از سرمایه کافی برخوردار نیستند.
    وی ادامه داد: امروز کارخانه ارج در منطقه ای قرار گرفته که اراضی آن با افزایش ارزش مواجه شده و به همین دلیل صاحب آن رغبتی به سرمایه گذاری مجدد در تولید ندارد.
    نعمت زاده با اشاره به اینکه این رویه در همه جای جهان معمول است و برخی شرکت ها منحل و تعطیل و در مقابل برخی شرکت های جدید به وجود می آیند، یادآوری کرد: در 10 سال گذشته بیش از یکصد واحد تولید لوازم خانگی با تولید کالاهای کیفی و صادراتی در کشور به وجود آمده، اما در مقابل چند شرکت هم بوده اند که تولیدشان متوقف شده است.
    وی تاکید کرد: کارگران این کارخانه ها در گذشته بیکار شده اند و ربطی به دولت یازدهم نداشته است، هرچند ارج و آزمایش اکنون به صورت محدود و نه با ظرفیت کامل راه اندازی شده اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر