علاقه‌مندان به اخترشناسی، چگونه یک تلسکوپ مناسب خریداری کنند؟

عصر کالا- برای رصد و دیدن اجرام زیبای آسمان، انتخاب مناسب یک تلسکوپ می‌تواند به علاقه‌مندان به اخترشناسی کمک شایانی کند.

علاقه‌مندان به اخترشناسی، چگونه یک تلسکوپ مناسب خریداری کنند؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، خرید یک تلسکوپ شاید یکی از بزرگترین تصمیمات افراد باشد، زیرا براساس علاقه خاصی که به اخترشناسی دارند اقدام به این تصمیم می‌گیرند.

    یکی از مزیت‌های یک تلسکوپ خوب این است که در تمام طول زندگی با شما می‌ماند و در صورتی که به خوبی از آن مراقبت شود تجهیزات نوری آن خراب نشده و تا ابد ماندگار خواهد بود.

    اغلب تلسکوپ‌های موجود در بازار خوب و مناسب اند، اما در مواردی استثنا‌ها هم به چشم می‌خورد.

    مشخصه اصلی یک تلسکوپ چیست؟
    مشخصه اصلی یک تلسکوپ گشودگی (قطر عدسی یا آینه اصلی) آن است. هرچه قطر گشودگی تلسکوپ بیشتر باشد؛ نور بیشتری را جمع آوری می‌کند و تصویر واضح و روشنتری به دست می‌دهد. در این صورت می‌توان اجرام کم نوری مثل سحابی‌ها و کهکشان‌ها را دید.

    توان جمع آوری نور، با مجذور قطر عدسی متناسب است. قطر مردمک چشم در هنگام شب تقریباً 6 میلیمتر است. پس تلسکوپی با قطر 24 میلی متر (4 برابر قطر چشم)، 16=42 بار بیشتر از چشم نور جمع آوری می‌کند. تلسکوپ 48 میلی متری، 64 بار بیش ازچشم نور جمع می‌کند و...

    توان تفکیک، یعنی اینکه تلسکوپ جزئیات جرم مورد رصد را چقدر تفکیک می‌کند. در نور زرد-سبز (میانه طیف مرئی)، توان تفکیک بر حسب ثانیه قوس از رابطه زیر حساب می‌شود.

    عدد 5/12 تقسیم بر قطر شیئی = توان تفکیک (a.)

    نسبت کانونی یا عدد f. عبارت است از: فاصله کانونی / قطرعدسی

    نکاتی که در زمان خرید یک تلسکوپ به خصوص باوجود محدودیت مالی باید در نظر گرفت این است که تلسکوپی را خریداری کنید که مناسب شما بوده و علایق خاص شما را تحت پوشش قرار دهد، که شاید در نظر داشتن نکات زیر خالی از لطف نباشد:

    - قبل از خرید تا جایی امکان دارد درباره تلسکوپ آموزش ببینید و اطلاعات لازم را جمع آوری کنید.

    - ببینید به و اطلاعاتی راجع به نوع تجهیزاتی که در این باره به آن احتیاج پیدا خواهید کرد کسب کنید.

    - بررسی کنید چه نوع پروژه‌های رصدی علاقمندید و برای آن به چه تلسکوپی نیاز دارید و از کجا باید آن را تهیه کرد. تجهیزاتی که در برنامه‌های آتی مفید هستند خریداری کنید.

    - برای تماشای فضا حداقل به یک دیافراگم 4 اینچی نیاز خواهید داشت.

    - در صورت نیاز به دنبال لنز‌های ارزان‌تر باشید. به عبارتی درباره خرید لنز‌های پلاستیکی فکر کنید. خیلی خوب است انواعی از عدسی‌ها را داشته باشید، اما حداقل یک عدسی 25/1 اینچی تهیه کنید.

    - به فکر خرید یک آداپتور باشید که به شما اجازه خواهد داد تا لنز‌های کم هزینه را بر روی تلسکوپ‌های قوی و با کیفیت بالا سوار کنید. درنتیجه قادر خواهید بود بدون پرداخت هزینه‌های گزاف در پروژه‌های گوناگون دیگر شرکت داشته باشید.

    - ضربه آهسته‌ای به تلسکوپ وارد آورید و مطمئن شوید ظرف مدت یک یا دو ثانیه تعادل خود را دوباره به دست می‌آورد.

    - اگر قرار باشد تلسکوپ در گنجه خانه تان ثابت بنشیند آن تلسکوپ ارزشی ندارد. اطمینان حاصل کنید که می‌توانید آن را جابجا کرده و خودتان آن را آماده‌ کار کنید.

    - یک کیت تمیزکننده برای تلسکوپ خود خریداری کنید. هرچه بیشتر از تلسکوپ تان مراقبت کنید طول عمر بیشتری خواهد داشت.

    - کتاب‌های حاوی چارت‌های ستاره‌ای خریداری کنید. همانطور که در کار خود مهارت پیدا می‌کیند، می‌خواهید مسیر‌های خود را ترسیم کنید و درک بهتری از آسمان‌ها داشته باشید.

    - فقط تلسکوپی خریداری کنید که دارای گارانتی (warranty) باشد.

    - مطمئن شوید در صورت ناقص یا معیوب بودن تجهیزات، می‌توانید آن‌ها را برگردانید.

    - تحت تاثیر صحبت‌های فروشنده قرار نگیرید و به دقت انتخاب کنید. تلسکوپ جدیدتان لحظات خوش فراوانی را به همراه خواهد آورد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر