مدیر کل استاندارد یزد مطرح کرد

بی‌توجهی به جنبه زیبایی‌شناسی کالاهای ایرانی

عصر کالا- مدیر کل استاندارد استان یزد گفت: کالاها عمدتاً از دو منظر کیفیت و زیبایی‌شناسی مورد توجه قرار می‌گیرند که در مورد کالاهای ایرانی متاسفانه کمتر به جنبه زیبایی‌شناسی به ویژه در بسته‌بندی آنها اهتمام شده است.

بی‌توجهی به جنبه زیبایی‌شناسی کالاهای ایرانی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، محمدحسین ماجدی اردکانی با اشاره به لازمه حمایت از کالای ایرانی با تغییر باور و نگرش مردم نسبت به محصولات داخلی، اظهار می‌کند: براساس بند 24 برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، کلیه محصولات باید از مراحل تولید تا مصرف، تحت پوشش سازمان ملی استاندارد درآیند.

    وی با بیان این که همه کالاها مشمول استاندارد اجباری نیستند، تصریح می‌کند: طبق قانون جدید استاندارد موظف هستیم همه کالاها و خدمات را با همکاری سازمان‌های مرتبط، استاندارد کنیم.

    این مسئول متذکر می‌شود: البته اگر کارخانه‌ای دارای نشان استاندارد نباشد، دلیل بر غیراستاندارد بودن تولیدات آن نیست چرا که بسیاری از این واحدها از استانداردهای کارخانه‌ای، منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردار هستند که با کسب پروانه استاندارد ملی به رسمیت شناخته می‌شوند.

    ماجدی اردکانی این اقدام را در راستای تحقق شعار سال می‌خواند و تصریح می‌کند: در این موارد با ارائه گواهی استاندارد، استانداردهای بین‌المللی و کارخانه‌ای را برای حمایت از کالای ایرانی، می‌پذیریم.

    وی به عنوان نمونه ترمه و شیرینی یزد را دو محصول مرغوب ایرانی و مطرح در دنیا عنوان می‌کند و می‌گوید: این قبیل محصولات با وجود کیفیت بالایی که دارند، فاقد نشان استاندارد هستند ولی معیارهای تولید آنها در استان به رسمیت شناخته شده و پیگیر تایید آنها از سوی استاندارد ملی هستیم.

    وی در این باره اضافه می‌کند:  البته هنوز منتظر دستورالعمل‌های ابلاغ شده از سوی سازمان ملی استاندارد در جهت اجرای اقدامات لازم برای این قبیل محصولات در استان هستیم.

    بی‌توجهی به جنبه زیبایی‌شناسی کالاهای ایرانی

    مدیر کل استاندارد استان با اشاره به این که بی‌علاقگی اغلب مردم تاکنون به کالاهای ایرانی ناشی از ضعف استاندارد نیست، عنوان می‌کند: بسیاری از کالاهای باکیفیت ایرانی، پس از صادرات عمده و فاقد بسته‌بندی، با بسته‌بندی‌های شکیل و زیبا دوباره وارد کشور می‌شوند.

    ماجدی اردکانی کیفیت کالاهای تولیدی دارای علامت استاندارد ملی در کشورمان را تضمین می‌کند و می‌گوید: البته کیفیت تنها از بررسی فنی یک کالا حاصل می‌شود و بعد فرهنگی هر کالا همان تفکری است که همه دستگاه‌ها و مردم علاوه بر سازمان استاندارد، باید مبلغ آن باشند.

    یک سوم تولیدات یزد استاندارد هستند

    ماجدی اردکانی با اشاره به تاثیر استاندارد بر قیمت کالاهای تولیدی نیز تصریح می‌کند: قیمت کالاهای استاندارد پنج درصد گران‌تر از کالاهای مشابه فاقد علامت استاندارد ملی هستند چرا که قطعاً کیفیت مواد اولیه و خدمات آن‌ها بسیار بیشتر است.

    وی می‌افزاید: متاسفانه به دلیل بالا بودن تقاضا و مشکلات اقتصادی همچنان کالاهایی باکیفیت پایین‌ تولید می‌شوند اما به تازگی سازمان صنعت، معدن و تجارت به شدت پیگیر شناسایی این تولیدات و تولیدکنندگان آنهاست تا آن‌ها را ملزم به کسب پروانه یا توقف فعالیت‌ آنها کند.

    این مسئول با اشاره به این که یک سوم کالاهای تولیدی در یزد پروانه استاندارد دارند، تاکید می‌کند: تمام کالاهای تولیدکنندگان در آینده تحت پوشش استاندارد باید قرار گیرند.

    لزوم عدم رضایت تولیدکنندگان به حداقل استانداردها

    این مسئول در زمینه فرهنگ‌سازی مصرف کالاهای تولید داخل کشور نیز بیان می‌کند: تولیدکننده، توزیع‌کننده و مصرف‌کننده، همگی مسئول فرهنگ‌سازی و جلب اعتماد مردم در این باره هستند ولی با این وجود تولیدات ما نیز باید هر روز در جهت ارتقای کیفیت و سطح استاندارد خود گام بردارند.

    وی کالاهای ایرانی را دارای حداقل ویژگی‌های مطلوب می‌داند و اظهار می‌کند: اغلب تولیدکنندگان استاندارد بودن را در حد حداقل‌ها برای کسب نشان استاندارد رعایت می‌کنند ولی باید برای جلب اعتماد مخاطبان به این حداقل‌ها بسنده نکنند و برای ارتقای استاندارد تولیدات خود تلاش کنند.

    وی از دیگر ملزومات آشتی با تولیدات داخلی در کشورمان را اهتمام به اقدامات فرهنگ‌سازی ذکر و تصریح می‌کند: تبلیغات و همکاری رسانه‌ها، بازدید سالانه بیش از دو هزار دانش‌آموز از اداره استاندارد و برگزاری مسابقات در این زمینه از اقدامت فرهنگی موثر در زمینه ترویج استفاده از کالای ایرانی است.

    ماجدی اردکانی ادامه می‌دهد: تشکیل شورای فرهنگ‌سازی کالای ایرانی به ریاست معاون هماهنگی استاندار به منظور ارائه برنامه تمام دستگاه‌ها به اداره استاندارد و هم‌افزایی استانی و مسئولیت تمامی دستگاه‌ها در مکتوب‌کردن استانداردهای حوزه کاری خود و اجرای آن‌ها از دیگر برنامه‌های فرهنگی سال جاری است.

    وی تنظیم سند حمایت از کالای ایرانی، راه‌اندازی کلنیک حمایت از کالای ایرانی، برپایی نمایشگاه‌هایی از کالاهای مرغوب یزد در دیگر استان‌ها را نیز به عنوان دیگر اقدامات فرهنگی در جهت حمایت از کالای ایرانی در استان برمی‌شمارد.

    ارائه پروانه استاندارد خدمات به تمام صنوف 

    ماجدی اردکانی در مورد اقدامات صورت گرفته از سوی این اداره کل برای استانداردسازی خدمات صنعت گردشگری استان با توجه به جهانی شدن یزد نیز اعلام می‌کند: استانداردسازی خدمات پس از جهانی شدن یزد و انتظار جهت بالابردن سطح خدمات و سرویس‌دهی به گردشگران در دستور این اداره کل قرار گرفته و این نوع از استاندارد به صورت تشویقی به داوطلبان ارائه می‌شود.

    وی در مورد شاخص‌های استانداردسازی خدمات، بیان می‌کند: مواد اولیه، پخش و توزیع، بهداشت و نوع ساختمان از شاخص‌هایی است که در استانداردسازی خدمات مطرح است و تمام صنوف اعم از رستوران‌ها و مغازه ها می‌توانند مشمول این نوع از استاندارد شوند.

    این مسئول اضافه می‌کند: در این نوع استاندارد، تمام خدمات از زمان خرید، فروش و نحوه نگهداری در نظر گرفته می‌شود.

    وی در مورد استاندارد خدمات مراکز اقامتی هم می‌گوید: مراکز اقامتی با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی و اداره استاندارد می‌توانند خدمات خود را استانداردسازی کنند.

    ماجدی اردکانی با اشاره به ارائه پروانه استاندارد خدمات در قالب چهار دسته‌ی پمپ‌بنزین‌ها، جایگاه‌های CNG ، نمایندگی‌های فروش خودرو و مراکز گازپرکنی از قبل، ابراز می‌کند: در حال حاضر این امکان فراهم شده تا دیگر صنوف نیز بتوانند پروانه استاندارد کسب کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر