اتکا به محصولات داخلی زیرساختی برای توسعه ملی

عصر کالا- توجه به تولید کالای ملی و داخلی و حمایت از آن می تواند بخش وسیعی از مسائل اقتصادی کشور را مرتفع و مسیر توسعه همه جانبه را از طریق اشتغال پایدار به عنوان زیرساختی مهم در این امر حیاتی، هموار کند.

اتکا به محصولات داخلی زیرساختی برای توسعه ملی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایرنا، نام سال 97 در شرایطی به حمایت از کالای ایرانی مزین شد که ضرورت و دغدغه های اقتصادی کشور چنین مقوله ای را بیش از هر زمان، نیازمند توجه و اولویت قرار داده است.
    ساماندهی شرایط اقتصادی کشور، رفع مشکلات معیشتی قشرهای وسیعی از مردم، کاهش نرخ بیکاری و همچنین حفظ سرمایه های داخلی می تواند در سایه رونق تولید داخلی محقق شود و البته تحقق این امر نیاز به ایجاد انگیزه، اطلاع رسانی و عزم همگانی از سوی دولت و مردم دارد چرا که رفاه، یکی از مولفه های اصلی توسعه اقتصادی است.

    **تشخص اجتماعی در مصرف کالای خارجی نیست
    یک کارشناس مدیریت استراتژیک حمایت از کالای ایرانی را راهکاری برای برون رفت از مشکلات اقتصادی دانست و گفت: دشمنان برای از بین بردن فرهنگ کار در کشور ما به ترویج این اعتقاد که شانس، عامل موفقیت است روی آوردند و تلاش بعدی آنها نیز در این جهت بوده که درآمدهای دلاری ناشی از فروش نفت خام یا پترودلارها در ایجاد آبادانی و عمران کشور به کار برده نشود و برای دستیابی به این هدف باید ما را مصرف گرا می کردند.
    محمدحسن قدیری ابیانه افزود: مصرف گرایی داخلی باعث می شود درآمدهای کشور برای خرید کالاهای مستهلک تولید خارج، مصرف شود و درآمدهای نفتی به جیب بیگانگان باز گردد و برای مصرف گرا کردن ما، با کارهای تبلیغی به تلقین این باور پرداختند که خرید و مصرف کالای خارجی، مساوی با تشخص اجتماعی است.

    **انتخاب کالای داخلی و ارتقای ارزش پول ملی
    وی گفت: الان بازار 80 میلیونی ایران تا حد زیادی در دست اجناس خارجی با کیفیت و بی کیفیت است و هرچند، مردم هنگام خرید کالا قیمت و مرغوبیت را در نظر می گیرند اما اگر جنس نامرغوب ایرانی را به نسبت کالاهای خارجی ترجیح دادیم هنر است.
    این کارشناس استراتژیک افزود: به موازات دعوت به این ترجیح مردمی، برای پیشگیری از سوءاستفاده برخی ها از تمایل مردم به کالای داخلی، باید جنس مرغوب تر داخلی خریداری شود تا رقابت نیز بین تولیدکنندگان افزایش یابد و رسانه ها و آموزش و پرورش به صورت ویژه فرهنگ سازی کنند که در زمان خرید کالا فقط قیمت و مرغوبیت مطرح نباشد.
    وی تاکید کرد: مردم باید بدانند در حال انتخاب بین ارتقای ارزش پول ملی خودمان یا کشوری دیگر و همچنین ایجاد اشتغال در داخل ایران یا کشور بیگانه تولیدکننده کالا هستند.
    قدیری ابیانه افزود: مردم باید بدانند که در هنگام خرید، اراده می کنند اقتصاد کشور خود و یا اقتصاد کشورهای خارجی تحریم کننده وسایل اولیه یا دارو به کشورمان را تقویت کنند.

    **تحول بزرگ اقتصادی با حمایت بازار 80 میلیونی
    وی با تاکید براینکه اقتصاد کشور باید به سمت تولید برود، ادامه داد: حمایت از کالای ایرانی، رسالت مصرف کننده از طریق خرید اجناس و تولیدکننده با ارتقای کیفیت و مرغوبیت و کاهش هزینه هاست و با اینکه دولت، مجلس و همه نقش و سهم دارند اما نقش اصلی برعهده مردم است چون مصرف کننده، پایه اساسی این حمایت به شمار می آید.
    قدیری ابیانه گفت: رونق اقتصادی با تصمیم مردم برای خرید کالای ایرانی محقق می شود، اگر بازار 80 میلیونی ایرانی در اختیار تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ایرانی قرار گیرد، تحول بزرگ اقتصادی رخ می دهد و یکی از مهم ترین نتایج آن جلوگیری از نیاز بیشتر به ارز خارجی است چون وجه کالای خارجی اگرچه به ریال پرداخت می شود اما قبلا برای این کالا، ارز از کشور خارج شده است.
    وی گفت: بی نیازی به ارز خارجی باعث کاهش قیمت ارز می شود چرا که یکی از عوامل افزایش نرخ ارز خود مردم هستند.
    این کارشناس امور استراتژیک افزود: با خرید کالای ایرانی تیراژ تولید بالا رفته و این افزایش از یک سو باعث کاهش قیمت تمام شده و قیمت برای مصرف کننده و از سوی دیگر مانع خرید جنس قاچاق و مبارزه با قاچاقچی می شود.
    وی تاکید کرد: دولت باید جلوی قاچاق کالاهایی که در ایران تولید می شود را بگیرد و مردم نیز از خرید کالای خارجی قانونی یا قاچاق اجتناب کنند و باید توجه داشت صرف در دسترس بودن نباید باعث خرید شود.
    قدیری ابیانه از برخی رسانه ها که کالای داخلی را تحقیر می کنند انتقاد کرد و گفت: این در حالیست که تبلیغ و آگاه سازی مهمترین نقش را در ترویج مصرف کالاهای داخلی دارد.
    وی تاکید کرد: باید سعی کنیم برخلاف سیاست استعمار از وابستگی به درآمد نفتی با تولید ثروت و کار بیشتر رهایی یابیم و تنها راه رهایی، کار و تلاش و اتکا به تولید داخلی البته با پرهیز از اسراف است، برای نمونه، دور ریز غذای ایران برابر با غذای 15 میلیون نفر جمعیت است.

    **مشکلات اقتصادی با درآمدهای نفتی حل نمی شود
    قدیری ابیانه افزود: حمایت از تولید ایرانی در چند بخش محقق می‌شود که یکی از آنها مربوط به وظایف قوای سه گانه است تا با ارائه تسهیلات لازم برای تولید کننده، مقدمات تولید را مهیا کنند و بخش دیگر بر عهده بخش خصوصی است تا سرمایه‌ها را به سمت کارخانه‌ها و امر تولید سوق دهند.
    این کارشناس امور استراتژیک گفت: تصور مردم از درآمدهای نفتی صدها برابر واقعیت است، در حالی که با درآمدهای نفتی، مشکلات کشور حل نمی شود و در این شرایط باید به سمت اصلاح فرهنگ در جامعه برویم که مقدمه اش روشن کردن ذهنیت هاست و متاسفانه دستگاه تبلیغاتی کشور در این زمینه ضعیف است.
    قدیری ابیانه ادامه داد: دولتمردان و معلمان باید در این زمینه تلاش داشته باشند و تولیدکنندگان فیلم های سینمایی و سریال ها نیز باید در ادبیات خود در مورد فرهنگ کارکردن تغییر ایجاد کنند و همانگونه که دین اسلام، کار را بهترین تفریح معرفی می کند، ما هم باید کار را عزت بدانیم.

    **بیکاری بیش از 11 درصد جمعیت فعال کشور
    براساس اطلاعات منتشره در مرکز آمار ایران، بررسی نرخ بیکاری جمعیت 10 ساله و بیشتر نشان می دهد که در تابستان 96 معادل 11.7 درصد از جمعیت فعال کشور بیکار بوده اند، بر اساس این نتایج نرخ بیکاری در میان زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.
    همچنین در تابستان 96 معادل سه میلیون و 156 هزار و 82 نفر بیکار در کشور وجود داشته است، بررسی نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله نشان می دهد که 27.3 درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده اند.
    بیکاری بخش عظیمی از نیروی کار فعال کشور با وجود پتانسیل های صنعتی و تولیدی در کشور در حالیست که آمارهای وسیعی در زمینه واردات انواع کالاهایی مطرح می شود که امکانات تولید و حتی صادرات آنها برای کشور از همه جهات وجود دارد.
    عمده‌ترین کالای وارداتی به کشور در سال گذشته برنج، ذرت دامی، قطعات مونتاژی خودرو، لوبیای سویا، شکر، روغن دانه آفتابگردان، کنجاله، موز، گوشت قرمز یخ زده، نمایشگر ال سی دی یا ال ای دی، روغن پالم و جو بوده است و برای ورود آنها به کشور مبالغ هنگفتی ارز خارج شده است.
    این درحالیست که برخی از این محصولات از جمله برنج با کیفیتی بسیار بالاتر از مشابه خارجی در کشور تولید می شود که با حمایت و سیاستگذاری در جهت ترویج مصرف تولیدات داخلی می توان از خروج ارز پیشگیری و از فواید چند وجهی این فرهنگ بهره مند شد.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر