بازار کالای ایرانی در کدام کشورها گرم است؟

عصر کالا- چین، امارات و عراق بزرگترین بازارهای وارداتی کالاهای ایرانی در سال گذشته بوده‌اند.

بازار کالای ایرانی در کدام کشورها گرم است؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا, آمارهای رسمی 12 ماهه سال قبل گویای آن است که چین با واردات 9 میلیارد دلاری مانند سال‌های قبل بزرگترین بازار صادراتی ایران بوده و حدود 35 تن کالا به این کشور ارسال و 19.3 درصد از کل صادرات به این کشور اختصاص داشته است. نکته جالب آنکه در شرایطی که صادرات وزنی به این کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل هشت درصد کاهش داشته ارزش صادرات به این بازار هشت درصد افزایش را نشان می‌دهد.

    امارات متحده عربی دومین بازار بزرگ صادراتی ایران است که در سال 1396 بالغ بر شش میلیارد و 764 میلیون دلار کالا به آن ارسال شده و 14.4 صادرات ارزشی کشور به این بازار اختصاص داشته است. البته با این وجود در سال گذشته صادرات به امارات از نظر ارزش 10 و از نظر وزن پنج درصد کاهش داشته است.

    عراق را نیز می‌توان سومین بازار ایران دانست که در سال گذشته بالغ بر شش میلیارد و 425 میلیون دلار کالا به آن صادر شده و 13.7 درصد از صادرات ایران به این کشور همسایه مربوط بوده است. صادرات عراق در شرایطی پنج درصد از نظر ارزشی رشد داشته که از نظر وزنی هشت درصد کاهش را تجربه کرده است.

    جمهوری کره، ترکیه، افغانستان، هند، پاکستان، تایلند، اندونزی، تایوان، عمان، ژاپن، ایتالیا، ترکمنستان، هنگ کنگ، ویتنام، آلمان، جمهوری عربی سوریه و آذربایجان دیگر کشورهایی هستند که به ترتیب رتبه‌های چهار تا بیست صادرات ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

    بیشترین رشد صادراتی در کدام بازارها بوده است؟

    اما کشور اندونزی که در رتبه دهم بازارهای صادراتی ایران قرار گرفته را می‌توان بازار نسبتا نوظهوری دانست که در سال گذشته 273 درصد رشد ارزشی واردات از ایران را تجربه کرده است. البته با این حال سهم ایران از صادرات به این کشور رقم چندان بالایی نبوده و به 645 میلیون دلار محدود شده و تنها 1.4 درصد از مجموع صادرات ایران به اندونزی مربوط می‌شود. صادرات به این کشور در سال گذشته از نظر وزنی 134 درصد رشد داشته است.

    همچنین در رده نهم جدول بازارهای صادراتی کشور تایلند قرار گرفته که سال گذشته شاهد 90 درصد رشد ارزشی بوده است و از نظر وزنی صادرات به این کالا 55 درصد افزایش داشته است. 1.6 درصد از کل صادرات ایران به تایلند مربوط شده و حجم صادرات به این کشور بالغ بر 731 میلیون دلار بوده است.

    جمهوری کره دیگر کشوری است که جزو بازارهای مهم صادراتی ایران محسوب می‌شود. زیرا در جدول در رده چهارم قرار گرفته و علاوه بر این در سال گذشته از نظر ارزش و وزن رشدی 52 درصدی را نشان داده است. به این ترتیب حجم صادرات به این کشور بیش از چهار میلیارد و 380 میلیون دلار بوده است.

    ژاپن، بازاری که از دست می‌رود

    اما در میان 20 بازار عمده صادراتی ایران در سال گذشته ارزش صادرات 9 کشور کاهش یافته است و از نظر وزنی نیز 9 کشور کاهش واردات از ایران را تجربه کرده‌اند. بر این اساس ژاپن اولین کشوری است که 63 درصد از نظر ارزش و 66 درصد از نظر وزن افت صادرات داشته است. میزان کالای ارسال شده به ژاپن در حد 425 میلیون دلار بوده و تنها 0.9 درصد از صادرات ایران به این کشور صنعتی مربوط شده است.

    پس از ژاپن دیگر کشوری که کاهش قابل توجهی در حجم واردات از ایران داشته، هنگ کنگ است که از نظر وزنی 85 درصد و از نظر ارزش 27 درصد افت واردات داشته است. با این وجود 0.8 درصد از صادرات ایران به این کشور بوده و 379 میلیون دلار ارزآوری از این طریق صورت گرفته است.

    همچنین سه کشور آذربایجان، ویتنام و امارات متحده عربی دیگر کشورهایی هستند که هر یک کاهش 10 درصدی در ارزش واردات از ایران را تجربه کرده‌اند.

    در جدول زیر اطلاعات جزئی‌تر از وضعیت صادرات ایران به این 20 بازار مشاهده می‌شود:

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر