خرید عیدانه کالای ایرانی؛ تجلی اراده ملی

عصر کالا- شرط بقای برند کالای ایرانی و حفظ و افزایش اشتغال در بنگاه های تولید ، خرید ایرانی است. در حالی که دو هفته تا آغاز سال جدید باقی مانده، فرصت خوبی است که با خرید کالای ساخت داخل سنت «نو نوار شدن» را به جای آوریم و به پیشواز نوروز برویم.

خرید عیدانه کالای ایرانی؛ تجلی اراده ملی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرکلا» به نقل از ایرنا، کمتر از 15 روز تا عید نوروز؛ مهم ترین جشن ملی و باستانی کشورمان باقی مانده است و در این روزها حال و هوای نو شدن در شهر پیچیده است.
    همین رسم نو شدن برای شروع سال جدید باعث شده تا تقاضا در بازارها افزایش یابد و به طور سنتی در روزهای آخر سال هر چند هم اقتصاد کشور در رکود باشد بسیاری از بازارها روی رونق را می بینند.
    حال اینکه این ایام فرصت خوبی برای حمایت و تقویت کالا و محصولات تولید داخل کشور و تولید کنندگان ایرانی است، موضوعی که شاید در طول سال به دلایل مختلف اعم از سوء تبلیغات از بی کیفیت بودن کالای تولید داخل، واردات بی رویه و قاچاق کالای خارجی مشابه تولیدات کشورمان، نبود بازاریابی با روش های به روز و علمی در ایران و...فراموش یا اینکه کم تر به آن توجه می شود.
    در حالی که به دلیل تبلغات سوء، علیه تولیدات داخلی در سال های متمادی، این موضوع که کالای خارجی با کیفیت تر از تولیدات داخلی است در باور هموطنانمان شکل گرفته اما گزارش های رسمی گمرک جمهوری اسلامی نشان از آن دارد که صادرات برند های (نشان تجاری ) ایرانی در حوزه های مختلف در حال افزایش است و این به معنای افزایش مشتریان بازار محصولات داخلی در سایر کشورها است.
    شرط بقای یک برند و ادامه تولید آن انتخاب مصرف کنندگان است و در شرایطی که موانع و مشکلات متعددی از جمله وجود برخی از تحریم ها و تضعیف شرکت ها به دلیل پشت سر گذاشتن بحران های اقتصادی چند سال گذشته در مسیر حرکت تولیدکنندگان داخلی وجود دارد، حمایت از آنها برای رفع مشکل بیکاری بدون اتکاء به منابع دولتی یک وظیفه ملی برای مردم کشورمان محسوب می شود و مردم ایران به خوبی نشان داده اند که در حمایت از منافع ملی از هیچ کوششی دریغ نمی کنند.
    خرید کالای ایرانی، چرخ تولید را می چرخاند، اشتغال را افزایش می دهد، از واردات غیر ضروری می کاهد و می تواند کالای ایرانی را وارد بازارهای جهانی کند که در نهایت منجر به افزایش درآمدها می شود و تمام این موارد به معنای تحقق اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری است که بارها به نقل از ایشان درباره حمایت از تولید داخل که منجر به حمایت از کارگر ایرانی می شود، شنیده ایم که این نشان از اهمیت موضوع دارد.
    با توجه به اهمیت این موضوع؛ خبرگزاری جمهوری اسلامی همسو با سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی کمپین خبری «خرید کالای باکیفیت داخلی» را برای بهبود وضعیت تولید و معیشت کارگران ایرانی از امروز آغاز می کند.
    حال اینکه در این ایام با برپایی نمایشگاه های بهاره که اغلب محصولات این نمایشگاه از تولیدات داخل هستند، فرصت مناسبی است که در راستای ادای رسم دیرینه خود برای نو شدن در آستانه ورود به ایام نو؛ کالای ایرانی و برند ایرانی خریداری کنیم.
    امسال هم مانند سنوات گذشته، در سراسر کشورمان نمایشگاه های بهاره دایر شده و دهمین دوره برگزاری این نمایشگاه است و هدف از برگزاری آن؛ فروش بدون واسطه کالاهای داخلی است که هم قیمت تمام شده اجناس برای مصرف کنندگان و مردم ارزان تر باشد و هم متقاضیان کالاهای مختلف بتوانند از یک مرکز و از یک نمایشگاه نیازهای مختلف خود را تامین کنند.
    از همه مهم تر اینکه در روزهای پایانی سال، اجناس انباشت شده در انبار تولیدکنندگان قربانی رکود اقتصادی نشود و مصرف کننده ایرانی خریدار کالای تولیدکنندگان کشورش باشد.

    بهار برند ایرانی
    نمایشگاه های بهاره با فروش محصولاتی از جمله پوشاک زنانه، مردانه و کودک، انواع خوراکی ها و کالاهای اساسی در سبد خوراکی خانوار ، انواع شوینده ها، لوازم خواب و کالاهای پر مصرف در ایام نوروز مانند آجیل و... با ارائه تخفیف هایی تا سقف 30 درصد از یازدهم اسفند ماه شروع به کار کرده اند و تا بیستم همین ماه ادامه دارد که البته با توجه به استقبال قابل توجه مردم از این مراکز خرید، احتمال تمدید آن وجود دارد.
    از مهم ترین و پرتقاضاترین اقلامی که در آستانه نوروز به فروش می رسد، پوشاک است. در حالی که در باور هموطنانمان این گونه نقش بسته که پوشاک با برندهای خارجی بادوام تر و با کیفیت تر از برندهای ایرانی است؛ تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک کشورمان برای جلب توجه مشتریان و مخاطبان به این روی آورده اند که کالای خود را با چسباندن برندهای خارجی به فروش برسانند. اما همین محصولات با برندهای ایرانی در شرایط رقابتی توانسته به بازارهای خارجی نفوذ کند.
    «سعید قدیری» دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با بیان اینکه مهم ترین عامل رکود در فروش تولیدات داخلی در حوزه پوشاک، واردات غیرقانونی کالای خارجی است، اظهار داشت: واردات غیر قانونی و ارزان از کشورهایی مانند ترکیه باعث شده کالای با کیفیت داخلی به فروش نرود و یا تولیدکنندگان مجبور شوند تولید داخل را با برند خارجی بفروشند.
    وی با دعوت از مردم برای خرید کالای ایرانی در جهت حمایت از تولید داخل و کارگران این بنگاه های تولیدی، گفت: این ایام بهترین فرصت برای حمایت از کالای ساخت داخل کشورمان است و در واقع با این اقدام به اشتغال جوانانمان که امروز به مهم ترین دغدغه مسئولان تبدیل شده، کمک خواهیم کرد.
    قدیری با اشاره به استقبال قابل توجه مردم از نمایشگاه های بهاره در تهران گفت: از چند نمایشگاه بهاره ای که بازدید داشتم خوشبختانه اغلب غرفه ها کالا و محصولات داخل کشور را به فروش می رسانند و به ندرت کالای خارجی به فروش می رسد.
    دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با انتقاد از نبود نظارت از سوی اتاق اصناف برای کنترل به فروش نرفتن کالای خارجی در نمایشگاه ها، اظهار داشت: هر چند که اغلب محصولاتی که در نمایشگاه ها به فروش می رود، از تولیدات داخل است اما هنوز قانونی مبنی بر اینکه فروش کالای خارجی در نمایشگاه ها ممنوع شود، وجود ندارد البته اتاق اصناف نظارتی هم برای کنترل این موضوع از نمایشگاه ها ندارد.
    وی با بیان اینکه دهمین دوره نمایشگاه های بهاره با عنوان «زنان و تولید ملی» از سه روز گذشته آغاز به کار کرده است، گفت: حداقل در حوزه پوشاک می توانم این اطمینان را بدهم که کالاهای عرضه شده در این دوره از نمایشگاه از کیفیت قابل قبولی با قیمت های مناسب برخوردار هستند و کالاها براساس کیفیت طبقه بندی شده اند.
    قدیری با تاکید بر اینکه تولیدکننده داخلی توانسته درک درستی از سلیقه مشتریان و مخاطبان داخلی خود داشته باشد، افزود: شاهد افزایش تقاضا در بازارهای تولید داخل هستیم و امیدواریم این روند با جلوگیری از واردات غیر قانونی کالا به کشور ادامه پیدا کند.
    وی ادامه داد: معتقد هستم در حال حاضر عاملی که منجر به افزایش واردات پوشاک در کشورمان شده موضوع ادعای نادرست برخی ها مبنی بر پایین بودن کیفیت کالای تولید داخل نیست چراکه امروز شاهد استقبال قابل توجه مردم از تولیدات داخل در نمایشگاه ها هستیم بنابراین مردم مخاطب و مشتری تولید داخل هستند.
    وی با بیان اینکه مشکل ما غیر قانونی وارد شدن است وگرنه این حق مردم است که دسترسی به هر کالایی داشته باشند، افزود: مسئله اصلی این است که کالای خارجی به صورت غیر قانونی وارد کشورمان می شود . در ورود این کالاها یا گمرکات رعایت نمی شود یا اینکه کالا به طور قاچاق وارد شده یا با کم اظهاری و عدم اظهار وارد بازارهای کشورمان شده است.

    بقای برند ایرانی به شرط خرید ایرانی
    طبق گفته «علی فاضلی» رییس اتاق اصناف ایران؛ در دو سال اخیر در بخش پوشاک اعم از انواع البسه و کیف و کفش موضوع برندسازی در دستور کار بنگاه ها قرار گرفت و خرید پوشاک تولید داخل به ویژه در دو سال اخیر رو به رشد بوده است و امروز نزدیک به 100 برند در بخش پوشاک تولید داخل ایجاد شده است .
    رشد واردات پوشاک در چند سال گذشته بسیار کاهش یافته به طوری که 2.3 میلیارد دلار واردات صنایع پوشاک از کشورهای خارجی داشتیم که این رقم امروز به 1.5 میلیارد دلار کاهش یافته است. دلیل این افت واردات هم رشد برندهای داخلی است.
    حال اینکه ادامه این روند منوط به حمایت مصرف کنندگان داخلی از تولیدکنندگان کشورمان است. به طور قطع مسئله ای که با دستورالعمل ، ابلاغیه های دولتی و ارائه تسهیلات مقطعی به صنایع تولیدی شدنی نیست را می توان با همت و اراده ملی برای خرید کالای ایرانی به تحقق رساند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر