در نامه ای به رئیس سازمان استاندارد مطرح شد؛

انتقاد صنف رایانه به گران شدن تعرفه استاندارد کالاهای کامپیوتری

عصر کالا- رئیس اتحادیه صنف رایانه در نامه ای به رئیس سازمان استاندارد، از گران شدن ۵ برابری تعرفه استاندارد کالاهای کامپیوتری و ماشین های اداری انتقاد کرد.

انتقاد صنف رایانه به گران شدن تعرفه استاندارد کالاهای کامپیوتری
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از اتحادیه فناوران رایانه، باتوجه به اینکه هزینه استاندارد کالاهای کامپیوتری و ماشین‎های اداری نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و این موضوع موجب ضرر هنگفت و اعتراض شدید واردکنندگان رسمی این کالاها به کشور شده است، سیدمهدی میرمهدی رئیس اتحادیه صنف رایانه تهران در نامه‎ای به نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران خواستار چرایی افزایش 5 برابری هزینه استانداردسازی این کالاها شد.

    در این نامه آمده است: «طبق قانون جمهوری اسلامی واردکنندگان باید کالای با کیفیت و استاندارد وارد کشور کنند، اما با این وجود هنگام ورود کالای باکیفیت و دارای استانداردهای جهانی به گمرکات کشور، واردکننده باید با ارسال نمونه کالا به سازمان استاندارد مجوز دریافت کند که این استاندارد شامل هزینه های بسیاری است و در مواردی واردکننده زمان زیادی برای دریافت استاندارد معطل می‎ماند.

    درست است که آنچه در کشور تبدیل به قانون می‎شود لازم الاجراست و باید به قانون احترام گذاشت، اما متاسفانه استاندارد برای واردکنندگان کالا به ایران تبدیل به چالش بزرگی شده است. زیرا در خصوص دریافت هزینه‎ها هیچگونه مصوبه قانونی وجود ندارد و سازمان استاندارد طبق ضوابط خود، پول دریافت می‎کند و واردکننده کلیه این هزینه ها را جمع بندی و در نهایت از مصرف کنندگان دریافت می‎کند.

    سال 1397 برای واردات یک دستگاه پرینتر چندکاره به کشور با وجود استانداردهای اروپایی مبلغی حدود یک میلیون و 800 هزار تومان هزینه استاندارد از واردکننده دریافت می‎شد و آنقدر زمان می برد که این دستگاه پس از خروج از استاندارد، قابل استفاده نبود.

    ولی با توجه به تحریم کشور، متاسفانه سازمان استاندارد به جای کمک به واردکنندگان، هزینه استاندارد یک دستگاه پرینتر که در سال 97 یک میلیون و 800 هزار تومان بود را اکنون به 5 میلیون و 800 هزار تومان افزایش داده است و در یک کانتینر چهل فوت حدود 8 دستگاه برای استاندارد برده می‎شود. این سوال وجود دارد که طبق کدام قانون هزینه استاندارد چندین برابر شده است؟

    چرا بابت یک کانتینر چهل فوت واردکننده باید حدود 40 میلیون تومان به سازمان استاندارد هزینه پرداخت کند؟ آیا استاندارد دستگاه فرق کرده است؟ چرا زمانی که رهبر انقلاب و مسئولان نظام صحبت از لزوم کاهش قیمت‎ها درجهت افزایش قدرت خرید مردم می‎کنند، سازمان استاندارد هزینه ها را اینگونه افزایش می‎دهد؟ آیا سازمان استاندارد با این اقدام می‎خواهد حمایت خود را از مصرف کنندگان اعلام کند؟»

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر