گمرک منتشر کرد؛

تراز تجاری کشور در بهار ۹۷ مثبت شد

عصر کالا- گمرک جمهوری اسلامی ایران با ارائه جزئیات کارنامه بهاری تجارت خارجی اعلام کرد که سه ماهه نخست امسال تراز تجارت خارجی ۳۶۵ میلیون دلار مازاد داشت و صادرات غیرنفتی نیز ۱۵.۵۸ درصد افزایش یافت.

تراز تجاری کشور در بهار ۹۷ مثبت شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایرنا, براساس گزارش دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک، صادرات غیرنفتی در مدت مذکور به 11 میلیارد و 618 میلیون دلار رسید؛ در سه ماهه نخست پارسال 10 میلیارد و 52 میلیون دلار کالا به خارج از کشور صادر شد.

    براساس این گزارش، صادرات کالاهای غیرنفتی ایرانی به چین در سه ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته 6.08 درصد رشد داشت.
    همچنین صادرات غیرنفتی ایران به امارات متحده عربی و عراق به ترتیب 43.57 و 10.09 درصد افزایش یافت و در مقابل شاهد افت 15.28 درصدی صادرات به کره جنوبی بودیم.
    بر پایه این گزارش در بهار امسال میزان صادرات غیرنفتی به افغانستان 21.95 درصد و سایر کشورها 18.77 درصد افزایش داشت.
    در سه ماهه نخست امسال تشریفات گمرکی 36 میلیون و 254 هزار تن کالا در گمرکات کشور همه به صورت الکترونیکی و با کنترل کامل به روش هوشمند انجام شد که از این مقدار هشت میلیون و 371 هزار تن سهم واردات و 27 میلیون و 883 هزار تن سهم کالاهای صادراتی غیرنفتی بود.
    با کمک سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی اکنون اطلاعات تمامی کالاهای وارداتی و صادراتی در بانک اطلاعات تجارت خارجی کشور به تفکیک جزئی‌ترین اطلاعات ثبت می‌شود.

    ** کاهش 2.76 درصدی واردات
    براساس این گزارش در سه ماهه نخست امسال 11 میلیارد و 253 میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 2.76 درصد کاهش داشت.

    ** میعانات گازی عمده ترین کالای صادراتی
    براساس اعلام گمرک، بهار امسال میعانات گازی به ارزش یک میلیارد و 558 میلیون دلار، پروپان مایع شده به ارزش 534 میلیون دلار، روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین 409 میلیون دلار، پلی‌اتیلن گریدفیلم به ارزش 306 میلیون دلار، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده به ارزش 304 میلیون دلار عمده ترین اقلام صادراتی را به خود اختصاص دادند.

    ** قطعات منفصله عمده ترین کالای وارداتی
    قطعات منفصله برای تولید اتومبیل سواری با 541 میلیون دلار در صدر کالاهای وارداتی قرار گرفت.
    ذرت دامی به ارزش 436 میلیون دلار، برنج به ارزش 375 میلیون دلار، لوبیای سویا به ارزش 373 میلیون دلار و گوشی تلفن همراه به ارزش 192 میلیون دلار در رده های بعدی قرار گرفتند.

    ** چین بزرگترین خریدار کالاهای ایرانی
    چین همچنان جایگاه خود را به عنوان بزرگ ترین خریدار کالاهای ایرانی حفظ کرده است به طوری که در سه ماهه نخست امسال 2 میلیارد و 245 میلیون دلار از ایران واردات داشت.
    پس از آن امارات متحده عربی با 2 میلیارد و 123 میلیون دلار، عراق با یک میلیارد و 769 میلیون دلار، افغانستان با 788 میلیون دلار و جمهوری کره با 748 میلیون دلار و سایر کشورها به ارزش 3 میلیارد و 944 میلیون دلار قرار گرفتند.

    ** کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران
    براساس گزارش گمرک آمار تجارت خارجی کشور در سه ماهه امسال نشان می‌ دهد رتبه‌های نخست تا پنجم کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران به ترتیب چین با 2 میلیارد و 936 میلیون دلار، امارات متحده عربی با یک میلیارد و 692 میلیون دلار، جمهوری کره با 712 میلیون دلار، آلمان 573 میلیون دلار و ترکیه با 551 میلیون دلار اختصاص یافت.
    تراز تجاری کشور در 2 ماهه نخست امسال مثبت و به میزان 942 میلیون دلار بود. همچنین مجموع صادرات و واردات غیر نفتی ایران در فروردین و اردیبهشت بیش از 14 میلیارد و 536 میلیون دلار بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر