واردات ماشین لباسشویی ۶۷ برابر صادرات

عصر کالا- در سال ۱۳۹۵ صادرات انواع ماشین لباسشویی درآمدی بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار دلار داشته است.

واردات ماشین لباسشویی ۶۷ برابر صادرات
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرکالا» به نقل از ایسنا، سازمان توسعه تجارت به تازگی به انتشار آمار تحلیلی صادرات لباسشویی پرداخته و با یک سال تاخیر وضعیت ایران و جهان در این زمینه را بررسی کرده است. در شرایطی که گزارش مربوطه در دوازدهمین ماه سال 1396 منتشر شده در نهایت در آن به بررسی وضعیت سال 1395 بسنده شده است.

    بر این اساس در مدت مذکور کشورهای عراق، افغانستان، جمهوری کره، کنیا، آذربایجان و گرجستان مهم‌ترین مقاصد صادراتی محصولات ایرانی بوده‌اند و در مجموع صادرات این بخش نسبت به مدت مشابه آن در سال 1394 نزدیک50 درصد کاهش داشته است. زیرا در سال 1394 درآمدزایی حاصل از صادرات این محصول معادل چهار میلیون و 200 هزار دلار بوده است.

    البته اگر روند صادرات این کالا در طول 10 سال گذشته را بررسی کنیم، این رقم رشد به نسبت خوبی نسبت به سال 1386 داشته اما قطعا صادرات انواع ماشین لباسشویی در سال1395 با سال‌های اوج آن فاصله داشته است. در سال 1386 صادرات این بخش تنها 300 هزار دلار بوده که این رقم به تدریج رشد کرده و در سال 1389 که بیشترین صادرات در این بخش را شاهد بودیم به پنج میلیون دلار رسیده است.

    واردات 67 برابر صادرات

    اما در حوزه واردات ماشین لباسشویی در سال گذشته 149.2 میلیون دلار کالا وارد ایران شده است که مبدا اصلی این کالاها چین، کره، ترکیه، امارات، عمان و آلمان به شمار می‌رود. با قیاس آمارهای واردات و صادرات این کالا مشخص می‌شود در نهایت واردات انواع ماشین‌لباسشویی 67 برابر بیشتر از صادرات آن است که از این بازار چین بیشترین سهم را به خود اختصاص می‌دهد.

    میزان واردات این کالا که درسال 1394 معادل 130 میلیون دلار بوده در سال 1395 به بیش از 149 میلیون دلار رسیده است.

    اما برای صادرات ماشین‌های لباسشویی ایرانی مشکلات متعددی  ذکر می‌شود که از جمله این مشکلات می‌توان به محدود بودن دامنه بازار هدف، توان پایین رقابت‌پذیری محصولات ایرانی با رقبای خارجی به دلیل عدم استفاده از تکنولوژی برتر، هوشمندسازی و استفاده از زیرساخت‌های الکترونیکی، عدم حمایت دولت از حضور شرکت‌ها در نمایشگاه‌های بین‌المللی تخصصی، عدم سرمایه‌گذاری خارجی جهت انتقال تکنولوژی برتر، فقدان استراتژی مشخص صادراتی، نداشتن برند ملی، کوتاه مدت بودن و تغییرات زیاد در قوانین و مقررات صادرات اشاره کرد.

    همچنین پایین بودن نرخ پایه ارزش صادراتی لوازم خانگی، متناسب نبودن نرخ ارز با نرخ تورم کشور، متناسب نبودن استانداردهای صادراتی با استاندارد کشورهای هدف از جمله عراق، صادرات محصول با کیفیت پایین توسط شرکت‌های غیرمعتبر از دیگر دشواری‌هایی است که بر سر راه صادرات این کالا قرار دارد. از سوی دیگر در تولید انواع ماشین لباسشویی نیز موانعی دیده می‌شود که از جمله آنها می‌توان به عدم نظارت صحیح بر کیفیت کالای تولیدی، افزایش قیمت تمام شده و هزینه‌های سر بار، بالا بودن هزینه‌های مواد اولیه وارداتی، مشکل نقدینگی و تامین منابع مالی، عدم بهره‌برداری لازم از توان تولیدی، قاچاق کالا و واردات بی‌رویه محصولات مشابه و ضعف در تکنولوژی تولید و عدم سرمایه‌گذاری خارجی جهت انتقال تکنولوژی اشاره کرد.

    این در صورتی است که در سال 2016 میلادی در دنیا بالغ بر 11.9 میلیارد دلار صادرات در حوزه انواع ماشین لباسشویی صورت گرفته و بیشترین بهره از این بازار را کشورهای چین، لهستان، ترکیه، آلمان و ایتالیا به عنوان بزرگ‌ترین صادرکنندگان ماشین‌های لباسشویی برده‌اند.

    مدیرکل دفتر توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت پیش از این از صادرات 190 میلیون دلاری لوازم خانگی در 10 ماهه اول سال‌جاری خبر داده و گفته است: این میزان سه درصد کاهش یافته است.

    مجتبی خسروتاج- رئیس سازمان توسعه تجارت نیز متذکر شده است: در بخش لوازم خانگی، خودرو و قطعات خودرو، محصولات نساجی و تجهیزات مخابراتی، ماشین‌سازی و تجهیزات نیروگاهی و برخی موارد دیگر تراز تجاری ما منفی بوده است. این ترازهای منفی به ما سیگنال می‌دهد که در کدام بخش باید خودمان را تقویت کنیم.

     

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر