لاهوتی:

صادرات ۱۱ماهه به ۴۱میلیارد دلار رسید

مشوق‌های صادراتی پرداخت نشد

عصر کالا- رئیس کنفدراسیون صادرات به ارزیابی وضعیت کلی صادرات در سال ۱۳۹۶ پرداخت و تصریح کرد که از ارقامی که در هدف‌گذاری صادراتی تعیین شده بود عقب هستیم.

صادرات ۱۱ماهه به ۴۱میلیارد دلار رسید
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرکالا» به نقل از اقتصادآنلاین ، صادرات یکی از پیشران‌های اصلی توسعه و رشد اقتصادی است، در کشور ما صادرات با موانع جدی مواجه است که شاید اصلی‌ترین آن عدم زیرساخت‌های مناسبی صادراتی و البته مشکلات در روابط بانکی و نقل و انتقال پولی است. با وجود این مسائل برای سال 96 هدف‌گذاری که برای صادرات صورت گرفته رسیدن به عدد 50 میلیارد دلاری است که به طور کامل این هدف محقق نشده است. محمد لاهوتی در این رابطه    اظهار کرد: ارزیابی در مورد وضعیت صادرات در سال جاری باید برمبنای اهداف صورت بگیرد. هدف گذاری در سال 1396 رشد حدود 22 درصدی صادرات و رسیدن به مبلغ 50 میلیارد دلاری بوده است.

    وی ادامه داد: این آمار در 11 ماهه امسال به حدود 41.5 میلیارد دلار رسیده است و پیش‌بینی می‌شود که تا آخر اسفند ماه یعنی در 12 ماهه این عدد به حدود 45 میلیارد دلار برسد. پس بنابراین از هدف گذاری صورت گرفته فاصله داریم گرچه در آمار 11 ماهه جبران ماه‌های قبل که صادرات با رشد منفی روبرو شده بود انجام شد به طوری که در 11 ماه صادرات 5 درصد مثبت شد. قطعا این رشد مثبت در پایان سال هم باقی خواهد ماند اما به اعداد و ارقامی که هدف گذاری شده نرسیده‌ایم.

    مشوق‌های صادراتی پرداخت نشد

    رئیس کنفدراسیون صادرات درباره تاثیر افزایش نرخ ارز بر رشد صادرات تصریح کرد: این رشد مثبت صادرات هم دقیقا به نوسانات ارز در سه چهار ماه گذشته برمی‌گردد که کمی به صادرات رونق داده است. ولی در مجموع از اهداف عقب صادراتی هستیم. همچنین بسته حمایتی که دولت در بودجه سال 96 در نظر گرفته بود متاسفانه بخش پرداخت مشوق‌های نقدی آن و کمک هزینه‌های صادراتی تا امروز پرداخت نشده است، بنابراین در  یکی از دلایل نرسیدن به اهداف صادراتی می‌تواند همین موضوع باشد.

    لاهوتی اظهار کرد: در مجموع اگر بخواهیم صادرات سال 96 را ارزیابی کنیم با توجه به اقداماتی که در حوزه پولی و مالی قبل از نوسانات ارزی اتفاق افتاد روند مثبت بود چرا که هم ثبات در بازار وجود داشت و نرخ تسهیلات هم کاهش پیدا کرده بود ولی متاسفانه به دلیل عدم توجه در حدود پنج سال گذشته در خصوص تثبیت نرخ ارز و پایین نگه داشتن فنر ارز سرانجام این فنر رها شد و باعث شد که ثبات در بازار با مشکل مواجه شود و دولت برای جمع آوری منابع سرگردان، نرخ سود 20 درصدی را اعلام کرد، گرچه این مدتی که سود 20 درصد اعلام شد موقت بود ولی تاثیر منفی خود را بر بازار پولی و نرخ تسهیلات به جا گذاشت که همچنان ادامه دارد.

    وی اضافه کرد: از طرف دیگر این نابسامانی ارزی و تصمیماتی که در مورد واردات و واگذاری ارز به واردکنندگان اتفاق افتاد به نوعی بازار را از آرامش چهار – پنج ساله  جدا کرد و این سه چهار ماه اخیر شرایط مناسبی در بازار وجود نداشت.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر