تولید داخلی یا تولید صادراتی؟

عصر کالا- عاون کل سازمان توسعه تجارت ایران معتقد است که حمایت از تولید داخلی باید بیشتر معطوف به تولیدات صادراتی باشد.

تولید داخلی یا تولید صادراتی؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصرکالا» به نقل از محمدرضا مودودی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد شعار سال 1396 مبنی بر "اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" با تاکید بر اینکه صادرات شاه‌کلید رونق و توسعه تولید و اشتغال در کشور است، اظهار کرد: حمایت از تولید داخلی باید بیشتر معطوف به تولید صادراتی باشد، بنابراین باید مراقب باشیم که به بهانه حمایت از تولید داخلی به روابط تجاری خود با دنیا آسیب نزنیم.

    وی ادامه داد: صادرات یکی از کلیدواژه‌های اصلی سیاست ابلاغی اقتصاد مقاومتی است و برای هر نوع حمایتی باید توسعه صادرات در صدر اولویت‌ها قرار گیرد و این مسئله به معنای تکیه بیشتر بر مزیت‌های رقابتی کشور است نه اینکه مرزهای جغرافیایی را محدود سازیم.

    معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه منابع مالی بسیاری در طول سالیان گذشته توسط دولت‌ها به صنایع مشکل‌دار تزریق شده اما موجب بازگشت دوباره آنان به رونق نگردیده است، عنوان کرد: قبل از آن که تحت حمایت از تولیدات داخلی بخواهیم سطح روابط تجاری خود با کشورها و بازارهای هدف را کاهش دهیم و یا منابع مالی محدود ملی را با چشمانی بسته توزیع کنیم بهتر است که صنایع مزیت‌دار و رقابتی را که هنوز در مرحله رشد و بلوغ به سر می‌برند شناسایی کرده و بیشترین توجه را به آن‌ها داشته باشیم.

    مودودی افزود: حمایت از بنگاه‌هایی که دیگر نه محصول رقابتی تولید می‌کنند و نه زمینه رشد و توسعه اشتغال و تولید ثروت را دارند و نیز در مرحله پایانی چرخه عمر خود قرار گرفته‌اند، تنها باعث اتلاف منابع و فرصت‌سوزی خواهد شد و نتیجه‌ای که سیاستگذاران و تصمیم‌گیران ارشد کشور طالب آن هستند را موجب نمی‌شود.

    وی با اشاره بر اینکه محصولات بی‌کیفیت و غیررقابتی نباید به بهانه حمایت از تولید داخلی به جامعه مصرف‌کننده در کشور تحمیل شود، خاطرنشان کرد: چنین راهبردی اعتماد ملی را نسبت به تولید داخلی از بین خواهد برد، بنابراین راهکار عملیاتی و موثر این است که صنایعی که با حمایت دولت می‌توانند رقابت‌پذیر شده و محصولات مشتری پسند را تولید کنند و نیز سهم بیشتری را از بازارهای بین‌المللی به خود اختصاص دهند، شناسایی و در کانون توجه و حمایت قرار گیرند. این مسئله اقدامی است که نیازمند شفاف‌سازی وضعیت واحدهای صنعتی است و فقط در پناه یک غربالگری کارشناسانه و آمایش دقیق صنعتی حاصل می‌شود.

    معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران راه نجات اقتصاد کشور را در توسعه صادرات غیرنفتی دانست و تاکید کرد: فقط صنایعی می‌توانند اشتغالزا و مولد ثروت باشند که رقابت‌پذیر بوده و قابلیت گسترش بازارهای صادراتی را برای محصولات خود فراهم کنند اما صنایعی که فاقد چنین ویژگی‌ای هستند، تنها با جذب و هضم منابع فقط و فقط تجربه فرصت‌سوزی‌های گذشته را تکرار می‌کنند.

    مودودی با تاکید بر اینکه نباید از مسیر توسعه صادرات غیرنفتی منحرف شویم، یادآور شد: اگر بعد از 40 سال هنوز دلواپس تولید داخل هستیم پس قطعا مشکل جدی وجود دارد که نمی‌توان بر مدار پارادایم گذشته به آن پاسخ داد و باید رویکرد خود را در این بخش اصلاح کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر