دانشنامه اصطلاحات اقتصادی؛

ترخیص کالا چیست؟

عصر کالا- ترخیص کالا فرآیندی است که درآن میتواند کالای وارداتی به کشور را با استفاده از یک سری عملیات انجام دهید.البته ترخیص کالا تنها برای واردات کالا مورد استفاده قرار نمی گیرد و برای صادرات کالا نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

ترخیص کالا چیست؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از میزان، ترخیص کالا بعد از صدور قبض انبار امکان اظهار کالا به گمرک فراهم می شود. جهت اظهار کالا به گمرک باید فرم تعیین شده توسط گمرک برای اظهار کالا تکمیل شود.

    در حال حاضر بسیاری از مراحل کار گمرک از طریق سامانه پنجره واحد تجارت مرزی انجام می شود و این فرم اظهارنامه نیز به صورت الکترونیک تکمیل می شود. فرم اظهارنامه که توسط گمرک تعیین شده  دارای استاندارد بین المللی بوده و در بسیاری از کشورها تحت عنوان سند واحد اداری مورد استفاده قرار می گیرد.

    اظهار کننده که صاحب کالا یا نماینده قانونی او می باشد می تواند با مراجعه به سایت اینترنتی پنجره واحد تجارت فرامرزی اقدام به تکمیل فرم مربوطه نماید و کالا را برابر مقررات به گمرک اظهار کند. سند واحد اداری که تحت عنوان اظهارنامه شناخته می شود دارای بخش های متعددی است که هر یک از بخش ها به عنوان یک خانه به حساب می آید.

    هرگاه بعد از ترخیص کالا از گمرک معلوم گردد وجوهی که وصول آن بر عهده گمرک است بیش تر یا کم تر از آن چه مقرر بوده دریافت گردیده یا اساسا دریافت نشده و یا اشتباهی دریافت گردیده است گمرک و صاحب کالا می توانند ظرف مدت شش ماه از تاریخ امضای پروانه با پته گمرکی کالای مورد بحث، کسر دریافتی و یا اضافه پرداختی را از یکدیگر مطالبه و دریافت کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر