خسروتاج در نشست کمیسیون صادرات اتاق ایران پیشنهاد داد

افزایش ۲.۵ درصد عوارض واردات به نفع مشوق‌های صادراتی

عصر کالا- رئیس سازمان توسعه تجارت در نشست کمیسیون صادرات اتاق ایران پیشنهادی را مطرح کرد مبنی بر اینکه ۲.۵ درصد عوارض واردات کالاهایی غیر از کالاهای اساسی را افزایش دهیم و منابع حاصل از آن را برای مشوق‌های صادراتی در نظر بگیریم.

افزایش ۲.۵ درصد عوارض واردات به نفع مشوق‌های صادراتی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از اتاق بازرگانی، اعضای کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران برای پاسخ‌گویی به این سئوال که چرا اقتصاد کشور صادرات گرا نیست، رئیس سازمان توسعه تجارت را دعوت کردند تا ضمن بیان مشکلات این بخش، راهکارها را از زبان متولی امر بشنوند.

    در این جلسه مظفر علیخانی، معاون امور فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران از لزوم صدور کارت‌های بازرگانی 5 ساله برای بازرگانان سخن گفت.

    لزوم اعطای جوایز صادراتی و تسهیلات ویژه برای صادرکنندگان، جلوگیری از صدور انواع بخشنامه‌های ناگهانی و بستن مرزها بدون اطلاع، رعایت اصل شفافیت در امور اقتصادی، راه‌اندازی میز کشورهای مختلف با کمک اتاق‌های مشترک و توجه به استراتژی توسعه صادرات، از جمله مواردی بود که در این نشست از سوی اعضای کمیسیون مطرح شد.

    مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت، انتقاد از روند اعطای مشوق‌های صادراتی توسط فعالان این حوزه را منطقی دانست و در عین حال تأکید کرد: متأسفانه از ابتدای سال جاری تاکنون هیچ پولی بابت مشوق‌ها در اختیار سازمان قرار نگرفته است. بنابراین می‌توان این پیشنهاد را داد که حدود 2.5 درصد عوارض واردات کالاهایی غیر از کالاهای اساسی را افزایش دهیم و منابع حاصل از آن را برای مشوق‌های صادراتی در نظر بگیریم، البته این موضوع به مصوبه مجلس نیاز دارد.

    وی در ادامه از لزوم تغییر ساختار سازمان توسعه تجارت صحبت کرد و افزود: ساختار کنونی سازمان توسعه تجارت قدیمی بوده و باید متحول شود چراکه پاسخگوی نیاز امروز فعالان اقتصادی نیست.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین خطاب به اعضای کمیسیون گفت: بخش خصوصی کشور باید خود را توانمند کرده و با بزرگ شدن به تقویت ساختار اقتصادی کشور کمک کند. در حال حاضر بخش پتروشیمی و فولاد در ایران قدرتمند است اما بعد از آن گزینه دیگری وجود ندارد. طی این سال‌ها صنایع غذایی اقدامات خوبی انجام داده اما کافی نیست و هنوز به حدی نرسیده که بتواند رتبه سوم را به خود اختصاص دهد.

    وی همچنین از صدور کارت بازرگانی 5 ساله برای تجار استقبال کرد و گفت: برای این مسئله هیچ مانعی وجود ندارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر