افت ارزش ریال کالاهای ایرانی را در اقلیم کردستان عراق ارزان کرد

عصر کالا- کاهش شدید ارزش ریال ایران قیمت تمام شده کالاهای ایرانی در منطقه کردستان عراق را ۳۰ درصد کاهش داده و موجب افزایش تقاضا برای این کالاها شده است.

افت ارزش ریال کالاهای ایرانی را در اقلیم کردستان عراق ارزان کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از تسنیم، کاهش شدید ارزش ریال ایران قیمت تمام شده کالاهای ایرانی در منطقه کردستان را 30 درصد کاهش داده و موجب افزایش تقاضا برای این کالاها شده است. اما معاملات با ریال در بازار مبادلات ارزی آسیب دیده است.

    قاضی سعدی، یک صراف و مغازه دار در اربیل گفت: « کسانی که با ریال ایران معامله می کنند، هر مقدار ریال که در اختیار داشته اند به میزان 20 تا 30 درصد کاهش ارزش داشته است. من در مجموع 20 تا 30 هزار دلار از معاملات ریالی ضرر کرده ام.»

    چند ماه قبل هر دلار آمریکا معادل 36 هزار و 630 ریال ایران بود، اما اکنون ارزش هر دلار آمریکا حدود 47 هزار و 76 ریال است.

    در حالی که دلالان ریال ایران از این نوسانات ضرر کرده اند، اما مصرف کنندگان کالاهای ایرانی از این وضعیت منتفع شده اند.

    محمد خلیل ابراهیم، یک تاجر کالاهای ایرانی گفت: «جنسی که ما معمولا 14 تا 15 دلار می خریدیم، اکنون 12 تا 12.5 دلار می خریم. به طور کلی قیمت کالاهای ایرانی 30 تا 40 درصد پایین آمده است.

    وی افزود، تقاضا برای کالاهای ایرانی به میزان 15 درصد افزایش یافته است. تقاضا برای محصولات ایرانی به ویژه در بخش هایی از کردستان عراق که از تاثیرات بحران مالی اقلیم آسیب دیده اند بیشتر بوده است.

    لقمان خالد، یک تاجر دیگر کالاهای ایرانی گفت: «به دلیل کاهش ارزش ریال، قیمت ها 50 درصد کاهش داشته، اما به دلیل اینکه تجار (ایرانی) دارند ضرر می کنند، آنها قیمت ها را به میزان 25 درصد بالا برده اند. بااین 25 درصد ما می توانیم تغییراتی در بازار ایجاد کنیم و قیمت ها را کاهش دهیم.»

    در سال 2016 میلادی حجم مبادلات تجاری بین ایران و اقلیم کردستان به 6 میلیارد دلار رسید. این رقم در سال 2017 به حدود 5.05 میلیارد دلار کاهش یافته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر