بیشترین صادرات ایران به کدام کشورهاست؟

عصر کالا- مروری بر آمارهای رسمی ارائه شده گویای آن است که در ۱۰ ماه اول سال ۱۳۹۵ به ترتیب چین، امارات متحده عربی و عراق بیشترین حجم صادرات ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

بیشترین صادرات ایران به کدام کشورهاست؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرکالا» به نقل از  ایسنا، چین در حال حاضر بزرگ‌ترین واردکننده ایران‌ به شمار می‌رود و طی 10 ماه اول سال 1395 بالغ بر 65 میلیارد و 430 میلیون دلار ارزش صادرات ایران به چین بوده است. بدین ترتیب 18.6 درصد از کل صادرات ایران به این کشور اختصاص داشته و سطح ارزش صادرات به این کشور نیز در قیاس با مدت مشابه سال 1394 حدود 10 درصد رشد را نشان می‌دهد.

    دومین بازار مهم صادراتی ایران، امارات متحده عربی است که 56 میلیارد و 650 میلیون دلار ارزش صادرات این کشور بوده و حدود 16.1 درصد هم صادرات ایران به امارات متحده عربی اختصاص دارد. البته از نظر ارزش حجم صادرات، آنچه به امارات صادر شده نسبت به مدت مشابه سال 1394، هفت درصد کاهش را نشان می‌دهد.

    عراق سومین مقصد صادراتی ایران به شمار می‌رود که طی 10 ماهه اول سال گذشته بالغ بر 50 میلیارد و 390 میلیون دلار واردات داشته و  14.3 صادرات ایران را به خود اختصاص داده است. البته از نظر ارزش صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل در این کشور هیچ‌گونه پیشرفتی وجود نداشته و درصد تغییرات ارزش عراق بر روی عدد صفر باقی‌مانده است.

    اما ترکیه به عنوان چهارمین واردکننده مهم کالاهای ایرانی شناخته می‌شود که بیش از 28 میلیارد و 170 میلیون دلار از ایران واردات داشته و به‌ طور کلی هشت درصد صادرات کشور را به خود اختصاص داده است. البته از نظر ارزشی، صادرات به این کشور در 10 ماهه اول سال 1395 ارزش صادرات این کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل آن 9 درصد کاهش داشته است.

    طبق آمارهای ارائه شده از سوی سازمان توسعه تجارت طی 10 ماهه اول سال 1395، جمهوری کره پنجمین مقصد مهم صادرات ایران بوده که ارزش حجم صادرات آن در قیاس با سایر کشورها افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد. حجم واردات کره از ایران بالغ بر 25 میلیارد و 670 میلیون دلار بوده و حدود 7.3 کل صادرات ایران به این کشور مربوط شده و از نظر ارزشی حجم صادرات به این کشور حدود 383 درصد رشد نشان می‌دهد.

    هند ششمین بازار مهم صادرات ایران بوده و در مدت مذکور بالغ بر 23 میلیارد و 120 میلیون واردات از ایران داشته و در مجموع 6.6 صادرات ایران را از آن خود کرده است. از منظر ارزش نیز صادرات به این کشور نسبت به مدت مشابه سال 1394 هشت درصد افزایش داشته است.

    افغانستان در رده هفتم بازارهای صادراتی ایران قرار می‌گیرد و طی مدت ذکر شده بالغ بر 20 میلیارد و 810 میلیون دلار واردات داشته و حدود 5.9 صادرات ایران به این کشور همسایه بوده است. البته از نظر تغییرات ارزش در قیاس با 10 ماهه سال 1394 صادرات به این کشور  دو درصد کاهش را نشان می‌دهد.

    ژاپن هشتمین بازار مهم واردکننده ایران به شمار می‌رود که دراین مدت 9 میلیارد و 980 میلیون دلار و به عبارتی 2.8 درصد از کل صادرات ایران را از آن خود کرده است. البته در حوزه ارزش، صادرات به این کشور هشت درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال 1394 را نشان می‌دهد.

    پاکستان نیز نهمین بازار هدف صادراتی ایران به شمار می‌رود که تا دی‌ماه سال گذشته بالغ بر شش میلیارد و 570 میلیون دلار واردات از ایران داشته و  1.9 درصد از کل صادرات ایران را در بر می‌گیرد. از نظر ارزش هم صادرات به این کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل 26 درصد رشد داشته است.

    عمان هم دهمین بازار هدف ایران به شمار می‌رود که در سال گذشته چهار میلیارد و 820 میلیون دلار واردات از ایران داشته و 1.4 درصد از صادرات ایران را از آن خود کرده است. از نظر تغییرات ارزشی نیز این کشور در قیاس با 10 ماهه اول سال 1394، 60 درصد پیشرفت داشته است.

    طبق مستندات منتشر شده در مجموع 83 درصد از صادرات ایران در 10 ماهه اول سال 1395 به این 10 کشور مربوط می‌شود و 291 میلیارد و 620 میلیون دلار حجم صادرات به این کشورها بوده است.

    لازم به ذکر است برای محاسبه درصد سهم ارزشی کشورها از رقم صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی استفاده شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر