جای خالی دیپلماسی اقتصادی و معرفی کالای ایرانی در آمریکای لاتین

عصر کالا- با توجه به بازار ۱۱۰ میلیونی مکزیک و مزیت برخی کالاهای کشاورزی، صنعتی و پوشاک ایرانی در بازارهای مکزیک بهتر است مسئولین دولتی و بخصوص دیپلمات‌های ما، راهکارهای تشویقی و اقدامات مناسب برای تجار ارائه کنند.

جای خالی دیپلماسی اقتصادی و معرفی کالای ایرانی در آمریکای لاتین
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرکالا» به نقل از تسنیم، توسعه اقتصادی کشورهای آمریکای لاتین در یک دهه گذشته نقش مهمی در تجارت جهانی داشته و این امر نشان دهنده حضور قدرت‌های جدیدی در عرصه اقتصاد و تجارت جهانی است.

    در بین کشورهای آمریکای لاتین مکزیک و برزیل بیشترین توسعه اقتصادی را نسبت به سایر کشورهای آمریکای لاتین داشته‌اند. برزیل ششمین و مکزیک یازدهمین رتبه اقتصادی را در جهان برای خود کسب کرده‌اند و هر دو کشور عضو گروه اقتصادی جی بیست هستند.

    با توجه به سابقه روابط مکزیک با آمریکا و تحت تأثیر قرار گرفتن سیاست اقتصادی مکزیک از آمریکا و عضویت مکزیک در پیمان نفتا که بین سه کشور آمریکا، مکزیک و کانادا در سال 1994 منعقد شده است، باید در تنظیم روابط کلان اقتصادی با مکزیک به این نکته مهم نیز توجه شود.

    در این میان علیرغم وجود رابطه سیاسی بیش از یک قرن بین ایران و مکزیک، از نظر توسعه مناسبات بازرگانی روابط اقتصادی پیشرفت چندانی نداشته است. به همین منظور بعد از برجام و فضای باز سیاسی که در عرصه بین‌المللی برای ایران تا حدودی باز شده مکزیک نیز به عنوان یک قدرت کشاورزی، دامداری و صنعتی درصدد نقش آفرینی در تجارت با ایران است.

    از سوی دیگر همکاری‌های ایران با مکزیک در عرصه تثبیت قیمت نفت و همکاری در معاملات صنایع نفتی بسیار حائز اهمیت است چراکه مکزیک به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت خارج از اوپک به شمار می‌رود.

    در همین راستا سفر هیأت تجاری مکزیک به سرپرستی جورج لوپز مورتن به ایران که از روز شنبه مورخ نهم اردیبهشت ماه آغاز شد، نشانگر تلاش دو کشور جهت توسعه مناسبات اقتصادی و ایجاد راه کارهای مناسب بازرگانی می‌باشد.

    با توجه به سفر این هیأت به تهران و بازدید از برخی صنایع و نشست‌های تخصصی مشترک با اعضای اتاق بازرگانی ایران، عزم جدی تجار و بازرگانان دو کشور در توسعه روابط تجاری رقم خورد، اما مسئله مهم این است که شرکت‌های مکزیکی جهت حضور در ایران با توجه به بازاریابی که انجام داده‌اند، کالاهایی همچون صنایع هوایی، نفت، گاز، مواد کشاورزی، دامی و صنایع خودرو را برای عرضه به بازار ایران معرفی کردند، اما در مقابل شرکت‌های ایرانی به دلیل عدم آشنایی با بازار مکزیک و نبود اطلاعات کافی در خصوص قوانین تجاری مکزیک و مزیت کالاهای ایرانی، در خصوص معرفی کالاهای قابل صادرات به این کشور دچار سردرگمی شده‌اند.

    مطالعات بازار و بررسی وضعیت کالاهای ایرانی از نظر کیفیت و کمیت نیازمند ارائه اطلاعات صحیح از سوی سازمان‌ها و ارگان‌های اقتصادی ذیربط می‌باشد. به همین جهت در صورتیکه بخواهیم در سالی که مقام معظم رهبری آن را سال  تولید و اشتغال نام گذاری کرده‌اند، به اهداف مورد نظر برسیم  باید نسبت به افزایش صادرات محصولات غیر نفتی اقدام شود و با حمایت از بخش خصوصی و ارائه خدمات و امکانات لازم  جهت آشنایی تجار علاقمند به بازارهای جدید این امر را توسعه بخشید.

    با توجه به بازار 110 میلیونی مکزیک و مزیت برخی کالاهای کشاورزی، صنعتی و پوشاک ایرانی در بازارهای مکزیک بهتر است مسئولین دولتی و بخصوص دیپلمات‌های ما، راهکارهای تشویقی و اقدامات مناسب برای تجار ارائه کنند تا آنها بتوانند راههای حضور و ارتباط با بازار مکزیک را شناسایی و به فعلیت برسانند و تجار ایرانی نیز در بازار مکزیک برای خود بازاری بدست آورند.

    میرقاسم مومنی: مدیرعامل موسسه پژوهشی و مطالعات بین‌المللی چشم انداز ابرار نوین

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر