یک مقام سازمان توسعه تجارت خبر داد

رشد ۲۸ تا ۱۰۰ درصدی ارزش ۲۰ کالای عمده صادراتی به اتحادیه اروپا در پارسال

عصر کالا- سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ۲۰ کالای عمده صادراتی ایران به اتحادیه اروپا در سال ۱۳۹۵ رشد ۲۸ تا ۱۰۰ درصدی ارزش را در مقایسه با پنج سال پیش از اجرای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) تجربه کردند.

رشد ۲۸ تا ۱۰۰ درصدی ارزش ۲۰ کالای عمده صادراتی به اتحادیه اروپا در پارسال
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرکالا» به نقل از ایرنا ، «میرهادی سیدی»  افزود: با اجرای برجام موانع تجاری صادرات ایران به سایر کشورها بتدریج برطرف شد.
    وی تصریح کرد: برجام توانسته است امکان صادرات ما به بازارهای متنوع تر و همچنین بازارهای سنتی را (که دچار کاهش صادرات در زمان تحریم ها شده بود) دوباره برقرار کند.
    این مسوول بازار اتحادیه اروپا را یکی از مهمترین مقاصد صادراتی کشور خواند و یادآوری کرد: در سال های گذشته به دلیل تحریم ها و فشارهای اقتصادی، اتحادیه اروپا از فهرست مقاصد صادراتی ایران خارج شده بود اما پارسال در 20 کالای صادراتی نخست به این اتحادیه (از نظر ارزش) رشد به ثبت رسید و مقاصد صادراتی متنوع تر شد.
    سیدی اعلام کرد: در صدر این فهرست، محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج تخت (فقط گرم نورد شده) قرار دارد که ارزش صادراتی پارسال آنها به اتحادیه اروپا 66 میلیون دلار شد، در حالی که متوسط ارزش صادراتی آنها در پنج ساله پیش از برجام (بین سال های 1390 تا 1394)، 17 میلیون دلار ثبت شده بود.
    به گفته وی، این محصولات با رشد 58 درصدی نسبت به مدت پنج ساله یاد شده اکنون به انگلیس، ایتالیا، بلژیک، لهستان و اسپانیا صادر می شود.
    سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ادامه داد: در این فهرست، صدور آهن و فولاد غیرممزوج به اشکال ابتدایی (غیر از شمش) در رتبه دوم قرار دارد که با افزایش 87 درصدی ارزش صادراتی در سال 1395 نسبت به میانگین سال های 1390 تا 1394 به ارزش 50 میلیون دلار به ایتالیا صادر شد.
    وی گفت: میعانات گازی با رشد 100 درصدی و ارزش 41 میلیون دلار به مالتا و هلند، سایر روغن های سبک و فرآورده ها بجز بنزین با رشد 100 درصدی و ارزش 25 میلیون دلاری به هلند و متانول (الکل متیلیک) با رشد 28 درصدی و ارزش 16 میلیون دلاری به ایتالیا، در مکان های سوم تا پنجم صادراتی فهرست کالاهای صادر شده به اتحادیه اروپا قرار داشتند.
    به گزارش ایرنا، محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج تخت فقط سرد نورد شده به شکل طومار، آنتی سرمک ها و دیگر مشتقات خونی، روده، بادکنک و شکمبه حیوانات کامل، پسته، زعفران، اوره، مصنوعات از چدن غیر چکش خوار، مغز پسته تازه یا خشک، اکسیدها و هیدراکسیدهای مولیبدن، پلی اتیلن گرید فیلم، پوست گوسفند یا بره به حالت خشک، سایر آبگرمکن های زودجوش گازی (بجز پکیج دومنظوره)، مصنوعات ریخته گری از چدن، آهن یا فولاد، سایر کفپوش ها بجز گبه از پشم یا موی نرم حیوانات و پوست خام حیوانات از جنس گوسفند و بره، 15 محصول دیگر صادراتی ایران به اتحادیه اروپاست که پارسال با رشد سه تا 90 درصدی صادرات روبرو شدند.
    برپایه جدول های منتشر شده سازمان توسعه تجارت ایران، در سال 1395 ارزش صادرات این 20 محصول به اتحادیه اروپا 294 میلیون دلار بود.
    پیشتر «میگوئل آریاس کانِتِه»* کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا، از رشد 300 درصدی صادرات ایران به اتحادیه اروپا پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خبر داده بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر