وزارت صنعت اعلام کرد;

کاهش تعرفه واردات لوازم خانگی ترکیه تصمیم سال ۹۳ است که امسال اجرا شد

عصر کالا- وزارت صنعت در واکنش به انتشار اخبار تسنیم مبنی بر دلایل کاهش وارادات لوازم خانگی ترکیه‌ای به ایران، کاهش تعرفه ۲۳ قلم کالای ترکیه را تصمیم دو سال پیش دانست که امسال اجرا شد.

کاهش تعرفه واردات لوازم خانگی ترکیه تصمیم سال ۹۳ است که امسال اجرا شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرکالا» به نقل از تسنیم، وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال انتشار خبرهایی با عناوین « تصمیمات ضد تولید دولت یک به یک از راه می‌رسد/ بازار لوازم خانگی ایران دو دستی تقدیم ترک‌ها شد» و « ضربه بزرگ دولت به لوازم خانگی ایرانی با یک تصمیم غلط/منتظر تعطیل شدن تولید باشید» و « جولان ترک‌ها در بازار ایران/ دولت از تجربه شکست سه سال پیش درس نگرفت؟» به ارائه توضیحاتی پرداخته است.

    براساس توضیحات وزارت صنعت، معدن و تجارت، هیچ گونه توافق جدیدی مبنی بر کاهش تعرفه کالاهای ورودی از مبدا ترکیه به جمهوری اسلامی ایران در سال جاری صورت نگرفته است.

    همچنین جمهوری اسلامی ایران صرفاً در سال 92 موافقنامه تعرفه ترجیحی با ترکیه امضاء کرده که از دی ماه 93 اجرایی شده است. در چارچوب این موافقت نامه هر چند کاهش تعرفه های طرف ترکیه ای برای کالاهای ایرانی به صورت یک جا و در آغاز دوره اجراء( دی ماه 93) عملیاتی شده اما کاهش تعدادی از اقلام توسط ایران به صورت تدریجی بوده است که بخشی از این کاهش در 23 قلم در آغاز سال میلادی جاری صورت گرفته است که میزان این کاهش ها در اقلام 23 گانه فوق 10 درصد است.

     توضیحات کوتاه وزارت صنعت در مورد کاهش تعرفه واردات لوازم خانگی ترکیه در حالی مطرح می شود که از سه سال پیش قرار بود هر دو ماه یکبار قرارداد تعرفه ترجیحی ایران و ترکیه مورد بازبینی قرار گیرد و ایرادات آن برطرف شود اما متاسفانه گویا ایرادات این قرارداد همچنان برقرار بوده و خبری از اصلاحات نیست به نحوی که علاوه بر صنعت نساجی صنعت لوازم خانگی کشور هم به راحتی در اختیار ترک ها قرار می گیرد.
    البته وزارت صنعت در این جوابیه دلایل خود را هم برای اتخاذ این تصمیم اعلام نکرده که با اجرای آن چه سیاست روشنی برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی کشور که با مشکلات متعددی روبه رو هستند دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر