عدم اعمال کاهش تعرفه واردات لوازم خانگی از ترکیه

عصر کالا- در ماه های پایانی سال ۹۵ نیز شاهد یک از این موارد بودیم؛ براساس تصمیم وزارت صنعت، تعرفه واردات ۲۳ کالای ساخت کشور ترکیه (عمدتا لوازم خانگی) بین ۱۰ تا ۲۵ درصد کاهش یافت. در آن ایام این موضوع منجر به بحث های بسیاری شد و بسیاری از فعالان اقتصادی و صنفی معتقد بودند که در صورت اجرایی شدن این مصوبه در بازار شب عید لطمات جبران ناپذیری بر تولید ملی وارد خواهد کرد.

عدم اعمال کاهش تعرفه واردات لوازم خانگی از ترکیه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصرکالا» به نقل از عصراقتصاد ؛ در این میان لازم به یادآوری است که این کاهش تعرفه ها در پی قرارداد میان این دو کشور است که در سال 93 منعقد شد و در آن ایام نیز نرخ تعرفه ها به میزان قابل توجهی کاهش یافت. در این قرار داد طرف قرارداد ایرانی زیان خواهد دید چراکه میدان رقابت برای دو طرف یکسان نیست و سیاست‌های حمایتی ترکیه با سیاست‌های حمایتی دولت ایران متفاوت است.

    پس از گذشت چند ماه به سراغ برخی فعالان صنعت لوازم خانگی رفته ایم تا در خصوص تاثیر این خبر را بر بازار کشور بررسی کنیم.

    نیاز کشور به جهش صادراتی

    فریدون احمدی، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با روزنامه عصراقتصاد ضمن بی اطلاعی از اجرای کاهش تعرفه واردات کالای لوازم خانگی از کشور ترکیه چنین عنوان کرد: بعید می دانم پس از این کاهش تعرفه در این حوزه داشته باشیم و اجرا شود چراکه  مقام معظم رهبری در سخنرانی خود بر روی کالای داخلی و تولید ملی تاکید داشته اند و در حوزه لوازم خانگی ما در وضعیت مناسب بسر می بریم و بعید می دانم کاهش تعرفه اتفاق بیفتد حتی اگر چنین اتفاقی نیز رخ دهد، اشتباه است.

    احمدی در ادامه افزود: در این میان باید گفت شرکت های ترک بسیاری وجود دارد که حضور بین المللی دارند و فعالان صنعت لوازم خانگی دنبال این هستند که وارد ایران شوند و سرمایه گذاری مشترک  با ایرانیان داشته باشند و این جا تولید شود.

    وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری در صحبت های خود برای این مسئله حرمت شرعی هم قائل شدند چراکه بالاخره باید به صورت ویژه از تولید داخل حمایت شود.

    احمدی در ادامه افزود: در حال حاضر، برخی برندهای خارجی در کشور وجود دارند حتی برندهای داخلی هم وضعیت خوبی دارند. با این اوصاف؛ کاهش تعرفه واردات در این صنعت بر تولیدکنندگان داخلی فشار می آورد.

    این نماینده مجلس شورای اسلامی در بخشی دیگر از صحبتهای خود در خصوص کیفیت صادرات لوازم خانگی به کشور عراق مطرح کرد:  کشور چین هم صادرکننده است و محصولات آن  از نظر کیفی درجه بندی های مختلفی دارند. چین در عین حالی که به ایران صادر می کند، صادر کننده به اروپا و آمریکا نیز محسوب می شود. قیمت ها هم متناست با کیفیت متفاوت است و بازار متناسب با آن را پیدا می کند.

    وی تصریح کرد:  به عنوان مثال؛ اگر در ایران کسی می تواند صادر کند باید از تولیدات او حمایت کرد اینکه یک فعال اقتصادی بتواند در این زمینه فعال باشد، این موضوع نشان دهنده این است که حد قابل قبولی از کیفیت را داریم.

    احمدی در ادامه افزود: در مجموع، تولید کننده ای که می تواند صادر کند از تولید کننده ای که فقط توان حضور در بازار داخل را دارند، ارجحیت دارد. اگر می تواند برخی می توانند به عراق صادر کنند بنابراین نسبت به تولید کنندگان داخلی و کسانی که در بازار داخل کشور حضور دارند، کم تر نیستند.

    وی با بیان اینکه کیفیت پایین نیز نباید به حدی باشد که به اعتبار ایران لطمه وارد کند، عنوان کرد: ولی فقیه نیز در این خصوص نیز فرمودند که این موضوع باید به گونه ای باشد که آبروی نرود. مثل اینکه بازار آذربایجان و افغانستان را از دست داده ایم البته در حوزه های دیگر صادر کنندگان بی کیفیت عمل کرده اند و ما بدنام شده ایم  اما در حوزه لوازم خانگی بعید است که چنین اتفاقی بیفتند اگر هم باشد مقطعی است.

    نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: راه نجات اقتصاد کشوری همچون ایران تنها توسعه صادرات در آن است؛  تولیدات ما باید صادرات محور باشد یعنی تولیدکنندگان ما به هنگام تولید با نیت صادرات وارد عمل شوند و به جای اینکه یک بازار 80 میلیونی را مدنظر قرار دهند بازار 800 میلیونی را در نظر بگیرند تا اقتصاد کشور جهش صادراتی داشته باشد در غیر این صورت روند کنونی ادامه خواهد یافت.

    تمایل مشتری به کالای بی کیفیت

    محمد طحان پور رئیس اتحادیه لوازم خانگی در گفت و گو با روزنامه عصر اقتصاد، درخصوص این تعرفه ها اظهار داشت: تاکنون که تاثیر آن در بازار دیده نشده است و در جریان اینکه این قضیه در چه مرحله ای است، نیستم اما در آن زمان نیز اجرا نشد. آن زمان هم در حد اطلاعیه ماند.

    طحان پور در بخشی دیگر از صحبت های خود، در رابطه با تولید لوازم خانگی در شهر کاشان عنوان کرد: در این شهر، کارخانه کولرسازی تحت عنوان ایران گرما وجود دارد که بهترین کولر داخل ایران در آن شهر تولید می ششود. این کارخانه بسیار بزرگ است و بخاری، کولر و.. تولید می کند و از نظر کیفیت فوق العاده عالی است.

    وی در خصوص تولید لوازم خانگی در شهر تبریز مطرح کرد: در این شهر محلی وجود دارد که با عنوان ناکجاآباد شناخته می شود و هر کس که برود آن جا پول بدهد مناسب آن مبلغ کالای موردنظر را  تولید می کنند  و موضوع اینگونه نیست که تولید کننده مایل  به تولید کالای بی کیفیت باشد بلکه مصرف کننده به آن تمایل دارد.

    طحان پور در ادامه افزود: در کشورهای پیشرفته دنیا کالای خود را  قبل از خروج از کشور کنترل می کند و کالای بی کیفیت از مرز کشور خارج نمی شود. مشکل ما در این جا است و باید به این موضوع توجه شود.

    وی تصریح کرد: به عنوان مثال؛ می توان به کالاهای کشور چینی اشاره کرد، همه کالاهای تولیدی در کشور چینی بی کیفیت نیستند کالاهای باکیفیت و گرانتر هم دارد اما ایران کالای بی کیفیت سفارش می داد. در کنار این کشور عراق هم چنین وضعیتی دارد. مردم عراق متقاضی چنین کالایی هستند. در بازار کشور عراق کالای باکیفیت تر هم وجود دارد اما نمی خرند. تاجر عراقی کالای ارزان می خواهد تا ارزان تر در کشور خود بفروش برساند. در نتیجه کیفیت چنین کالایی پایین تر نیز خواهد بود.

    رئیس اتحادیه لوازم خانگی در ادامه توضیح داد: این قبیل کالاها چون متقاضی دارند، تولید می شود تولید کننده ایرانی که در کشور عراق بازار یابی نمی کند بلکه خود آنها اینگونه می خواند. چند سال پیش یک گروه عراقی را به کارخانه ها بردم اصلا قیمت ها نپسندیدند. در آن سال ها قیمت های مناسب را با قیمت نصف آن می خواستند، برای همین به مراکزی که در تبریز را وجود دارد،رفتند و با نصف قیمت لوازم خانگی مورد نیاز را تامین کردند.

    بی توجهی به توان داخل کشور

    حبیب الله انصاری دبیرکل انجمن لوازم خانگی در خصوص وضعیت این صنعت عنوان کرد: به طور کلی معتقدم که امروزه صنعت لوازم خانگی ما از نظر کمی و کیفی به طور کامل می تواند پاسخگوی نیازهای مردم باشد حتی زمینه های لازم برای صادرات نیز موجود است.

    انصاری در ادامه افزود: بنابراین اگر از مسائل  مورد نظر طرح های حمایتی مورد توجه قرار گیرد. در حال حاضر، چه لوازمی که نیازمند برق هستند و چه لوازم غیربرقی، برای اینکه در این شرایط رکود بتوانند بازار را حفظ کنند و بیش از این کاهش نداشته باشند نیاز به حمایت دارند.

    وی تصریح کرد: من مخالفم این حجم ورود و توجه به کالای خارجی و ترکیه ای هستم،  چندی پیش  تبلیغ ظروف کریستال ترک را می کردند و هر کس آن را می خرید به آن جایزه هم می دادند. این دیگر اشتباه است. ایران بهترین بلور و کریستال را دارد و با این قبیل جوایز تولیدی داخل دچار لطمات می شود.

    انصاری خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دلیل اینکه عضو WTO   نیستیم، باید تعرفه ها را به حداقل برسانیم و به نفع تولیدکنندگان ترک خواهد بود. چند سال پیش لوازم خانگی ما چنین توانی نداشت اما در شرایط کنونی به هیچ عنوان ما نیاز به واردات نداریم.

    وی در رابطه با موضوع تعرفه کالاهای لوازم خانگی چنین عنوان کرد: از تعرفه ها خبر دارم اما اعمال نشده است.  نظر من این است که این تعرفه با حمایت از تولیدات داخلی که ادعای آن را داریم در تضاد است.  اگرتعرفه را پایین بیاورند واردات بیشتر می شود اما در حال حاضر نیازی به این اقدام نیست. البته من نمی گویم که تعرفه ها را خیلی بالا ببرند اما آنقدر هم پایین نباشد که بازار کشور را بگیرد. از نظر کیفی هم می گویم در حال حاضر توان تامیننیاز کشور را داریم.

    انصاری در خصوص توان تولید کشور مطرح کرد: در حال حاضر ما در حوزه صادرات، کولر و آبگرم کن به برخی کشورهای آسیای میانه صادرات داریم حتی برخی از آب گرمکن های ما به برخی کشورهای اروپایی نیز صادر می شود.

    دبیرکل انجمن لوازم خانگی  در پایان اظهار داشت: در خصوص لوازم خانگی غیر برقی هم همین موضوع صدق می کند. صادرات هم داریم البته نمی توان گفت که وضعیت ما رو به رشد است چراکه از نظر داشتن ارتباط با بانک های خارجی و نبود اعتبارات  و مسائل بسیاری دچار مشکل هستیم. نرخ ارز هم مشکل دیگر ما است و مسائل گمرکی هم از دیگر معضلات  ما به شمار می آید.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر