رئیس مرکز ملی فرش خبر داد:

صادرات ۱۲۰ میلیون دلاری فرش در پنج ماهه امسال

عصر کالا- رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: سال گذشته ۳۵۹ میلیون دلار و پنج ماه نخست امسال ۱۲۰ میلیون دلار با وزن ۱۵۰۰ تن فرش صادر شده است.

صادرات ۱۲۰ میلیون دلاری فرش در پنج ماهه امسال
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، حمید کارگر در گردهمایی و کارگروه روسای ادارات فرش سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها در بجنورد، با اشاره به اینکه فرش ایرانی قدمتی 3000 ساله دارد، گفت: هم اکنون در تمامی سطح کشور بافت فرش با تنوع های متفاوت، گره، سبک ، اندازه ، طرح و نقش های مختلف در حال انجام است.

    وی با بیان اینکه هیچ کشوری نسبت به ایران، دارای مهارت و دانش فنی در زمینه تولید فرش نیست، افزود: فرش دستباف بهترین مثال برای اقتصاد مقاومتی است که می تواند ما را از بیگانگان بی نیاز کند، اما آن همه آن ها به معنی آن نیست که بگویم حال و روز فرش خوب است.

    وی ادامه داد: نسبت متوسط صادرات سالانه فرش در گذشته 500 میلیون دلار بود که هم اکنون این رقم به 300 میلیون دلار رسیده است.

    کارگر اظهار کرد : ایالات متحده آمریکا یکی از بازارهای اصلی فرش ایران بود که از سال 2010 اجازه نداد تا فرش وارد شود اما به همت برجام صادرات فرش به این کشور از سرگرفته شده است.

    به گفته وی، تغییر سلائق در بازار داخلی و خارجی، افزایش استفاده از کفپوش های صنعتی همچون فرش ماشینی، پارکت و سرامیک، وجود تورم شدید از سال 90 تا 92 در موارد اولیه بافت فرش و بالارفتن قیمت فرش و پایین آمدن قدرت رقابت در بازارها از علل دیگری است که روی بازار و صادرات فرش تاثیرگذار بوده است.

    وی تصریح کرد : اما با این وجود از سال گذشته میزان صادرات فرش جهش داشته است؛ بطوریکه طی سال گذشته 359 میلیون دلار و پنج ماه نخست سال جاری 120 میلیون دلار با وزن 1500 تن فرش صادر شده است.

    کارگر خاطرنشان کرد: در حال حاضر بافندگان فرش در تنگنا هستند اما روند رو به بهبود است.

    رئیس مرکز ملی فرش ایران تاکید کرد: 10 سال تنگنا و فشار روی فعالان فرش موجب شد بازارهای جدیدی نیز برای فرش ایرانی ایجاد شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر