صادرات ۲۹۰ میلیون دلاری فرش دستباف

عصر کالا- مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف از صادرات ۲۹۰ میلیون دلاری فرش دستباف خبر داد و گفت: به دلیل کاهش نقدینگی، تورم و نرخ بالای تسهیلات میزان تقاضای داخلی برای خرید فرش دستباف کاهش یافته و تنها ۱۵ درصد در داخل به فروش می رسد.

صادرات ۲۹۰ میلیون دلاری فرش دستباف
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از میزان، واردات فرش‌های دستباف به دلیل تعرفه گمرکی بالای آنها مقرون به صرفه نیست و بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارشی منتشر شده و در قالب آن اینگونه اعلام شد که به استناد آمارهای رسمی در شش ماهه اول امسال واردات انواع فرش و صنایع دستی با رشدی 450 درصدی مواجه شده است.

    این در حالی است که واردات فرش دستباف از دیگر کشورها به داخل ایران مشمول تعرفه‌های بالای گمرکی (40 درصد) می‌شود که این امر ورود این فرش‌ها را مقرون به صرفه نمی‌کند.

    از همین رو طبق آمار رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران، واردات فرش‌های تولیدی دیگر کشورها به ایران تقریبا صفر است و هیچ فرش دستباف خارجی به علت تعرفه گمرکی بالا به کشور وارد نمی‌شود.

    به علاوه صادرات در هشت ماه امسال 269.6 میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 31.7 درصد افزایش داشته است. این افزایش ارزش فرش‌های صادراتی در همه ماه‌های ابتدایی سال جاری تداوم داشته و باید در نظر داشت که کاهش وزن فرش‌های صادراتی در کنار افزایش ارزش آنها به معنای صدور فرش‌های پربهاتر به بازارهای هدف بوده و امری پسندیده است.

    در این میان با توجه به کاهش میزان تقاضا در بازار فرش دستباف و کم رنگ شدن این صنعت به عنوان یکی از صنعت های قدیمی ایرانیان، موجب شد تا گفت‌وگویی با عبدالله بهرامی مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف که در ادامه می‌خوانید.

    چه اقداماتی در راستایی اشتغالزایی در حوزه فرش دستباف صورت گرفته است؟

    بهرامی: مقرر شده دولت مبلغ 1200 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای اشتغالزایی در حوزه فرش دستباف در نظر بگیرند و این مبلغ با نرخ سود 6 درصد و یک سال تنفس به قالیبافان پرداخت شود.

    کدام یک از بانک‌های عامل تسهیلات اشتغالزایی پرداخت می‌کنند؟

    بهرامی: بانک‌های عامل برای پرداخت این تسهیلات بانک‌های تعاون، کشاورزی و پست بانک هستند.

    مهم‌ترین دغدغه بخش صنعت فرش دستباف چیست؟

    *بهرامی: در موضوع فرش دستباف فقط دغدغه تولید نیست و موضوع اصلی در این بین صادرات و بازاریابی است که مغفول مانده و تمام تلاش دولت بر تولید متمرکز شده است.

     شرایط صادرات بازار فرش دستباف چگونه است؟

    *بهرامی: حمایت از تولید لازم است اما، مهم‌تر از آن صادرات و بازاریابی است که فرش ها پس از تولید کجا باید عرضه شود، این مبالغ که قرار هست به بخش تولید تزریق شود باید برای کدام بازار، فرش تولید کند.

    تبلیغات چقدر در رونق بازار فرش دستباف تاثیرگذار است؟

    *بهرامی: باید تبلیغات و بازاریابی صورت گیرد تا فشار از روی تولید برداشته شود و تولیدات با کشش بازار مطابقت کند.

    چه میزان تسهیلات برای توسعه صادرات فرش دستباف اختصاص داده شده است؟

    *بهرامی: هیچ قسمتی از این تسهیلات به تشکل‌های صادراتی یا به برنامه‌های با محوریت صادرات و بازاریابی اختصاص داده نشده است و صرفا برای تولید است.

    آیا در پرداخت تسهیلات برای کارشناسان فرش دستباف هم سهمی مشخص شده است؟

    *بهرامی: خیر، 30 هزار کارشناس و کارشناس ارشد در فرش دستباف وجود دارند که آنها در پرداخت تسهیلات دیده نشدند و هیچ انگیزه‌ای برای آنها ایجاد نشده تا در تولید و طراحی بکار گرفته شوند، دولت باید در این مورد تجدید نظر انجام دهد.

    پرداخت تسهیلات شامل چه افرادی می‌شود؟

    *بهرامی: طبق مصوبه این تسهیلات باید فقط به بخش روستایی یا شهرهای کمتر از 10 هزار نفر اختصاص یابد در حالی که بیشترین بافنده‌ها در شهرها و حاشیه شهرهای بزرگ هستند و فرقی بین قالیباف تهران با روستا وجود ندارد و هر دو، یک نوع کالای صادراتی و ملی تولید می‌کنند و این نگاه باید از سوی دولت تجدیدنظر شود.

    چه تعداد تعاونی شهری و روستایی زیر مجموعه اتحادیه فرش دستباف هستند؟

    *بهرامی: 3 هزار و 580 تعاونی شهری و روستایی زیرمجموعه این اتحادیه هستند اما، دولت برای این مصوبه هیچ مشورتی با ما نکرده است، قبل از اینکه مصوبه در سطح ملی تصویب شود باید با کسانی که دست اندرکار هستند مشورت شود تا شغلی که ایجاد می‌شود پایدار باشد، نه اینکه تولید صورت بگیرد و فکری به حال بازاریابی آن نشود.

    در حال حاضر چه تعداد بافنده فرش دستباف در حال فعالیت هستند؟

    *بهرامی: هم اکنون یک میلیون نفر به عنوان بافنده در حال فعالیت هستند و سالانه 3میلیون متر مکعب فرش تولید می‌کنند.

    آیا صادرات فرش امسال با رشد مناسبی روبه رو بوده است؟

    *بهرامی: میزان صادرات در  هشت ماهه امسال نسبت به سال قبل 30 درصد رشد داشته و به 290 میلیون دلار رسیده است که این میزان نسبت به دو دهه قبل به یک سوم کاهش یافته است.

    چه کشورهایی جزو بازارهای فرش ایران محسوب می‌شوند؟

    *بهرامی: کشورهای اروپایی و آمریکا، ژاپن و کشورهای حاشیه خلیج فارس به عنوان بازارهای فرش دستباف کشور نام برد و پس از مدت‌ها 80 میلیون دلار فرش به آمریکا صادر شده است.

    علت عدم استقبال بازار داخل از فرش دستباف چیست؟

    *بهرامی: به دلیل کاهش نقدینگی، تورم و نرخ بالای تسهیلات میزان تقاضای داخلی برای خرید فرش دستباف کاهش یافته و تنها 15 درصد در داخل  به فروش می رسد و مابقی صادر می‌شود.

    تولیدکنندگان فرش دستباف با چه مشکلاتی روبرو هستند؟

    *بهرامی: عدم ثبات در نرخ تسهیلات بانکی، قیمت ارز و قیمت مواد اولیه را از عمده مشکلات تولید فرش دستباف و رقبای خارجی این مشکلات را ندارند و قیمت مواد اولیه آنها برای سال آینده مشخص است اما ما بخاطر مشکلات موجود نمی‌توانیم قیمت را پیش بینی کنیم و سفارشی بگیریم و این تزلزل تولیدکنندگان را ضعیف می‌کند و در مقابل رقبا تقریبا قیمت هایشان با ثبات می‌ماند و بازارها را در اختیار می‌گیرند.

    برای بیمه قالیبافان چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

    *بهرامی: بیمه تامین اجتماعی از سه سال قبل برای قالیبافان قطع شده است اما، امسال برای اینکه این نقیصه را رفع کنیم در قالب بیمه تکمیلی قالیبافان، با شرکت بیمه تعاون قرارداد بستیم همچنین برای مستمری از کارافتادگی و بازنشستگی قالیبافان با صندوق اجتماعی وزارت تعاون قرارداد بستیم و همه قالیبافان می‌توانند از آن بهرمند شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر