عرضه نانورنگ‌های ضدخوردگی با ماندگاری بالا

عصر کالا- یک شرکت ایرانی موفق به تولید نانو رنگ های ضد خوردگی با ماندگاری بالا شد که در صنایع مختلف کاربردی است.

عرضه نانورنگ‌های ضدخوردگی با ماندگاری بالا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از مهر، یک شرکت ایرانی با بهره‌گیری از فناوری نانو، رنگ‌های ضدخوردگی را در مقیاس صنعتی تولید و به بازار عرضه می‌کند. کاربرد شاخص این رنگ‌ها در صنایع کشتی‌سازی، نفت، گاز و پتروشیمی و صنایع خودروسازی است. استفاده از فناوری نانو در تولید این رنگ‌ها موجب شده تا ماندگاری آن‌ها بر روی سطوح 1/5 برابر افزایش به دنبال داشته باشد.

    خوردگی واکنشی نامطلوب است که سبب تخریب قطعات می‌شود. پدیده خوردگی بیشتر در فلزات و آلیاژهای آن‌ها ظاهر می‌شود، به‌طوری‌که کل هزینه سالانه سیل‌ها، گردبادها، آتش‌سوزی‌ها، رعدوبرق‌ها و زمین‌لرزه‌ها کمتر از هزینه خوردگی است.

    کشور ما دارای شرایط اقلیمی، آب و هوایی و منابع طبیعی و معادنی است، بدین‌جهت صنایع مادر و سازه‌های صنعتی گسترده‌ای در آن مشغول فعالیت هستند که از این میان می‌توان به صنایع پتروشیمی، صنایع کشتیرانی و دریایی، صنایع خودروسازی به‌طور اخص اشاره کرد که همگی در معرض آسیب‌های شدید ناشی از خوردگی قرار دارند. بنابراین توجه به این امر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

    ازآنجایی‌که یکی از اصلی‌ترین روش‌های کنترل خوردگی به‌کارگیری پوشش‌های مقاوم است، این شرکت با استفاده از نانو مواد در رنگ‌ها، مقاومت خوردگی سطوح مختلف را افزایش داده و به‌عنوان یکی از واحدهای تولید رنگ در سطح کشور، اقدام به تولید «نانورنگ ضدخوردگی» کرده است.

    دکتر سیده لاله سید سعادت، رئیس هیات مدیره این شرکت افزود: خواص و کاربردهای متنوع نانو ذرات، هنوز کاملاً در حوزه رنگ و پوشش‌های صنعتی مشخص نشده است. ضمن این‌که نانو ذرات می‌تواند جایگزین افزودنی‌های مرسوم و متداولی شوند که سالیان متمادی استفاده می‌شوند. لذا جذابیت اجرایی کردن این ایده در این است که درصد کمی از نانومواد قادر به افزایش حداکثری کارایی و افزایش حداقلی قیمت هستند.

    وی در خصوص سازوکار افزایش کارایی پوشش به‌وسیله نانوذرات گفت: در نانورنگ ضد خوردگی از نانوصفحات گرافن اکسید به‌عنوان ماده افزودنی استفاده شده است.

    به گفته وی، حضور این نانوصفحات موجب می‌شود تا رسیدن رطوبت و اکسیژن به سطح رنگ زده شده به تأخیر بیفتد. از سوی دیگر نانوصفحات گرافن اکسید به دلیل دارا بودن گروه‌های عاملی هیدروکسیل چسبندگی رنگ به زیرلایه را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهند.

    وی افزود: این شرکت می تواند در صورت نیاز سالانه صد تن از نانورنگ های ضد خوردگی را تولید کند. این محصول در تاریخ 96/07/11 موفق به اخذ گواهینامه نانومقیاس از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر