بررسی چالش‌های پیش روی تجارت خارجی فرش دستباف

عصر کالا- طی چند سال اخیر کاهش صادرات فرش دستباف ایرانی، زمینه رکود فراگیر این صنعت را در داخل کشور فراهم آورده است.

بررسی چالش‌های پیش روی تجارت خارجی فرش دستباف
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از باشگاه خبرنگاران، صنعت قالیبافی ،قدیمی ترین صنعت کشور است که عمر چند هزار ساله آن نشان می دهد که این حرفه با تاروپود قوم ایرانی گره خورده است.

    شاید این ادعای گزافی نباشد که بگوییم تمام مردم جهان فرش دستباف را با برند ایران می شناسند و کسب وجه بین المللی در سال های گذشته حاصل تلاش بسیاری از هنرمندان ،تجار و دولتمردان بوده است که توانستند یک بازار پرسود ومطمئن برای دستبافته های ایرانی بوجود آورند.

    اما متاسفانه این بازار در سال های گذشته،کمی متزلزل شد و شاید این صنعت جایگاه جهانی خود را ازدست داد و باورود رقبای قدری چون پاکستان وهند به عقب رانده شد و نتوانست در قیمت و تنوع طرح با آنها مقابله کند؛از طرفی مجموعه ای از عواملی چون تنش های سیاسی جهانی و ضعف در بازاریابی و تبلیغات موجب تضعیف هر چه بیشتر فرش ایرانی در بازارهای صادراتی شد.

    بر اساس این گزارش رفته رفته با ضعیف شدن بازارهای صادراتی،رونق فرش دستباف در داخل نیز رو  به افول گذاشت و بازار فرش ایرانی با رکود فراگیری روبرو شد و دپوی بالای قالی در انبارها،دارهای قالی را از تکا پوی سال های گذشته انداخت.

    برای بررسی دلایل افول صادرات فرش دستباف و اقدامات و سیاست های دولتمردان در جهت احیای صادرات و فروش این هنر و صنعت ملی و باستانی پای گفتگو با چند تن از مسئولان حوزه فرش نشسته ایم.

    بی توجهی دولتمردان به صنعت فرش دستباف باعث افول این صنعت شد

    مجتبی عراقچی رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف در گفتگو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی،گفت:قرار بود دولت به صادرکنندگان فرش دستباف یارانه ای اختصاص دهد اما بدلیل کمبود بودجه این امر تا بحال انجام نشده است.

    وی در ادامه افزود:عمده صادرات فرش های ایرانی به اروپا و آمریکاست و با توجه به سیستم های نوین فروش در غرب ،فرش دستباف در پشت ویترین فروشگاههای زنجیره ای ارائه می شود واز آنجاییکه جوانان غربی با هنرصنعت فرش ایرانی آشنا نیستند هرساله شاهد افول صادرات فرش هستیم.

    عراقچی با اشاره به اهمیت تبلیغات در بازیابی بازارهای صادراتی فرش،اظهار داشت:تامین منابع مالی لازم برای تبلیغات موثر در خارج از کشور از عهده بخش خصوصی بر نمی آید و حمایت دولت در این زمینه ضروری بنظر می رسد.

    رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف در ادامه مطرح کرد: چرا خرید و فروش فرش دستباف در داخل را تسهیل نمی کنیم و یا اعلام نمی‌شودکه هرکس فرش دستباف نخرد به کشورخیانت کرده است؟

    وی اضافه کرد :در واقع با این کار از یک کارخانه ای که دو میلیون نفر در آن مشغول کار هستند حمایت کرده ایم اما به نظر می‌رسد نگرانی بیشتر دولتمردان بیکار نشدن چند هزار کارگری هست که در خودرو سازی مشغول به کارهستند.

    بازگشت فرش ایرانی به روزهای رونق ،عزم جدی همه مسئولان را می طلبد

    مجتبی فیض اللهی ،قائم مقام مرکز ملی فرش ایران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ،با بیان اینکه بودجه های اختصاصی در حوزه فرش دستباف محدود است،گفت:ما بعنوان نهاد حامی و سیاست گذار فرش دستباف بارها از صداوسیما خواسته ایم تا تبلیغ فرش دستباف را بصورت رایگان یا باقیمت پایین تر انجام دهد اما نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه چند سالی هست که شاهد کم رنگ شدن فرش دستباف در برنامه های مختلف هستیم.

    وی در ادامه افزود:فرش به تناسب سرمایه کم آن،دارای اشتغالزایی وسیع و ارزش افزوده بالایی بوده و ارزآوری آن بواسطه صادرات می تواند کمک شایانی به رونق اقتصادی کشور کند.

    فیض اللهی با اشاره به مزایای بهداشتی فرش دستباف نسبت به فرش ماشینی،تصریح کرد:اگر مرکز ملی فرش بودجه بیشتری داشته باشد ،می تواند به بازارهای جدید ورود کرده و صادرات فرش ایرانی را گسترش دهد.

    وی در پایان با تاکید بر لزوم سرمایه گذاری در تبلیغات فرش دستباف ایرانی، تاکید کرد:در صورتی که هزینه های لازم برای این منظور تامین شود و رسانه ها نیز در تبلیغات فرش دستباف مارا یاری کنند می توانیم به ایجاد بازار های جدید برای قالی های ایرانی در آینده امیدوار باشیم.

    کاهش صادرات فرش دستباف در نتیجه تنش های سیاسی

    محمدرضا عابد ،مشاور مرکز ملی فرش ایران پیرامون افت صادرات فرش دستباف در دوماهه ابتدا سال 96، در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی،گفت:هنوز آمارهای رسمی صادرات در فروردین و اردیبهشت سال 96 توسط گمرک منتشر نشده است اما آنطور که از شواهد بر می آید ،صادرات در این دوماه نسبت به مدت مشابه سال 95 کاهش داشته است.

    وی در ادامه افزود:یکی از دلایل اصلی این موضوع این است که ملاک مقایسه ،صادرات سال قبل است و در سال 95 به دلیل شروع مجدد صادرات فرش دستباف به آمریکا ،توانستیم آمارهای صادرات در حوزه فرش را به شکل قابل ملاحظه ای افزایش دهیم.

    عابد همچنین اذعان داشت:البته نباید از تاثیرات تنش های سیاسی بویژه مخالفت آمریکا با برجام غافل بود و بطور حتم محدودیت هایی که رییس جمهور آمریکا برای ورود ایرانی ها به کشورش قرار داده،موجب عدم استقبال تجار ایرانی از صادرات فرش به این کشور  می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر