گره کور در تار و پود صنعت فرش

نگاه ها به سند راهبردی فرش دست باف دوخته شده است

عصر کالا- صنعت فرش با وجود قدمتی طولانی به دلیل کم توجهی با چالش های متعدد مواجه شده است و فرصت های صادرات و اشتغالزایی در آن به هدر می رود.

نگاه ها به سند راهبردی فرش دست باف دوخته شده است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از باشگاه خبرنگاران، صنعت فرش دستباف در ایران،قدمتی طولانی دارد و  فرش و قالی در اکثر کشورهای جهان همواره یادآور نام کشورما بوده است؛ با وجود اینکه اکنون این صنعت باچالش های فراوان دست و پنجه نرم می کند  فرش ایرانی به بیش از 80 کشور جهان صادر می شود.

    بر این اساس در سال 94، صادرات فرش دستباف به ارزش 167 میلیون دلار و به میزان 2900 تن بوده است اما این آمار نشان از کاهش صادرات فرش نسبت به دهه های گذشته دارد دلیل این امر هم واگذاری بازارهای هدف به کشورهای دیگر بویژه چین است و به دلیل اینکه توجه خاصی به این صنعت نشده بازار جهانی تا حدودی از دست رفته است.

    این صنعت با فرهنگ ایران گره خورده و افراد زیادی را بویژه درروستاهای کشور به خود جذب کرده است از این رو  توسعه آن اشتغال زایی قابل توجهی را ایجادخواهد کرد اما بی توجه به حقوق و مزایای کارگران باعث شده تا شاغلین در این بخش نیز انگیزه های خود را از دست دهند و بعضا به مشاغل دیگر روی بیاورند.

    مشکلات اصلی صنعت  100 ساله فرش دستباف در ایران شامل تامین مواد اولیه،توزیع و بازاریابی است و خام فروشی مواد اولیه  مثل پشم و نخ ، کم توجهی به حقوق و مزایای کارگران،بهره گیری از محیط های غیر استاندارد ، افزایش قیمت فرش و کاهش قدرت خرید مردم و میل به خرید فرش ماشینی، همگی موجب شده تا رغبت به خرید فرش دستباف کاهش یابد و صادرات آن را با چالش جدی مواجه کند.

    اما برخی شنیده ها حاکی از تدوین سند راهبردی فرش دستباف،  این نوید را می دهد که مسئولان به ظرفیت های این صنعت در اشتغال زایی و توسعه صادرات پی برده اند و به طور قطع توجه به صنعت فرش موجب افزایش تولید و رونق اقتصادی خواهد شد.

     

    مالیات مانع اشتغالزایی

    مجتبی فیض اللهی،قائم مقام مرکز ملی فرش ایران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: فرش یک کالای سنتی و فرهنگی بوده و دارای ارزش افزوده بالا و اشتغالزایی گسترده ملی است، بنابراین باید از تمامی جوانب، مورد حمایت مسئولان قرار بگیرد.

    وی در ادامه افزود: پیشنهاد ما برای تصویب قانون مالیاتی در حوزه فرش دستباف ، معافیت مالیاتی تمامی بخش های دست اندرکار در فرآیند تولید فرش بود.

    فیض اللهی تصریح کرد: در راستای این هدف،  بخش خصوصی، مرکز ملی فرش و  اتحادیه‌ها درخواست کتبی داده و در نتیجه، لایحه‌ای تنظیم شد تا توسط دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

    قائم مقام مرکز ملی فرش ایران تأکید کرد: در گذشته شاهد بودیم که صادرکننده  و تولیدکنندۀ فرش دستباف از مالیات معاف بودند، اما فروشندگان باید مالیات سنگینی پرداخت می‌کردند و این موضوع باعث شد تا مالیات بر فروش به بافنده و تولیدکننده هم برسد و برقیمت ها اثر بگذارد.

    وی با اشاره به معافیت کارگاه‌های فرش دستباف از ارائه گزارش فصلی به وزارت امور اقتصادی، تصریح کرد: در سالی که به نام تولید و اشتغال نام گذاری شده ، حمایت از فرش دستباف مصداق کامل عمل به این شعار است و پیشنهاد ما این است که از هر بخشی برای کاهش قیمت دست بافته های ایرانی بهره برده تا هم رونق به بازار داخلی بازگردد و هم بتوانیم با قدرت وارد بازارهای صادراتی شویم.

    تدوین سند راهبردی فرش دست باف

    عبدالله بهرامی مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی تولیدکنندگان فرش صادرات نیز اظهار داشت : صادرات فرش ایرانی به آمریکا در دوران تحریم به طور کامل متوقف شده بود اما با اجرای برجام درهای بازار این کشور به روی فرش ایرانی باز شد.

    وی با اشاره به اینکه فرش دستباف ایران از حیث فرهنگی - هنری، تاریخی، اشتغالزایی و ارزآوری بسیار نقش آفرین است، اظهارداشت: پارسال ارزش صادرات فرش ایران به 350 میلیون دلار رسید که نسبت به سال ماقبل 60 درصد افزایش را نشان می دهد.

    مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف از تدوین و رونمایی سند راهبردی فرش دستباف در کشور خبرداد و گفت: در این سند تمامی ماموریت ها مربوط به این صنعت به ریز مشخص شده است.

    وی افزود: برای اجرای این سند باید منابع مالی و انسانی برای آموزش، ترغیب تجار برای حضور در نمایشگاههای خارجی، دعوت از هیئت های تجاری، برقراری ارتباط بیشتر بین تجار و رایزن های اقتصادی در کشورهای هدف و غیره در اختیار مرکز ملی فرش ایران قرار گیرد.

    بهرامی با بیان اینکه صنعت فرش ایران بایک سوم ظرفیت در حال فعالیت است بر لزوم حمایت جدی از صنعت مزبور به ویژه در حوزه بیمه قالیبافان و اعطای تسهیلات به تولید کنندگان و صادرکنندگان تاکید کرد.

    وی بر لزوم حفظ و صیانت از این صنعت در جامعه تاکید کرد و افزود: توجه به بهره وری و کاهش هزینه های تولید، اعزام هیئت های تجاری به کشورهای هدف به منظور توسعه بازار، دعوت از هیئت های تجاری خارجی، تبلیغات کیفیت و مزیت فرش ایرانی و حمایت از فعالان این عرصه موجب می شود تا هنر – صنعت فرش بعنوان یکی از منابع اصلی صادرات غیر نفتی جایگاه والاتری را در عرصه جهانی کسب کند.

    افزایش تولید در گرو رفع موانع

    مجتبی عراقچی رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در رابطه با گسترش فروش فرش ماشینی در جامعه، گفت:افزایش تولید،فروش و مصرف فرش ماشینی  لطمات جبران ناپذیری به صنعت ملی و قدیمی فرش دستباف زده است.

    وی در ادامه افزود:میزان اشتغال در حوزه تولید فرش دستباف در سال های گذشته بسیار پایین آمده تا جاییکه از حدود 4میلیون نفری که در حرفه قالیبافی مشغول به کار بودند، حدود 2 میلیون نفر بیکار شده اند.

    عراقچی با تاکید بر مضر بودن فرش ماشینی برای سلامتی انسان ،تصریح کرد:مصرف فرش ماشینی به سلامت افراد آسیب زده و موجب بروز بیماری هایی همچون زانو درد ،آسم،زخم های بدن و موارد دیگری می شود و علت اصلی این موضوع استفاده از پشم آکرلیک ،شیمیایی و مصنوعی است که در آن استفاده شده است.

    رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف با اشاره به راهکارهای افزایش مصرف قالی دستباف در جامعه ،تاکید کرد:بهترین راهکار برون رفت از وضع موجود، تبلیغات گسترده در بیان مزایای استفاده از فرش دستباف و اعلام مراکز مختلف فروش این محصول بویژه در شهرستان ها است تا مردم بتوانند فرش دستباف را با قیمت مناسبی تهیه کرده و خرید آن با سبد خانوار ایرانی جور دربیاید.

    وی در پایان اضافه کرد:پرداخت یارانه به بافندگان فرش و ایجاد طرح و نقشه های جدید می تواند راهگشای رکود در حوزه فرش دستباف باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر