نشان «فرش یلمه» بروجن ثبت ملی شد

عصر کالا- رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: نشان جغرافیایی و نام فرش دستباف «یلمه» به عنوان یکی از هنرهای اصیل دستی استان در فهرست آثار ملی ثبت شد.

نشان «فرش یلمه» بروجن ثبت ملی شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایرنا, علیرضا جیلان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران شهرکرد افزود: فرش دستباف یلمه بروجن به شماره « 122- جی آی» در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

    وی ادامه داد: با شناسنامه دار شدن فرش یلمه بروجن در جهان، این دست آفرینه از خطرهای احتمالی کپی برداری به نام دیگر مناطق محفوظ می ماند.
    جیلان، استحکام و شیوه بافت، رنگ ثابت گیاهی مورد استفاده در تهیه فرش، استفاده از رنگ های تند و گرم، نقشه های اصیل و قیمت مناسب صادراتی را از ویژگی های این فرش یلمه عنوان کرد.
    وی بیان کرد: ثبت نشان های جغرافیایی فرش، فرصت مناسبی برای بازاریابی، تبلیغات و ایجاد بازارهای صادراتی جدید است.
    جیلان ادامه داد: مسئولان و متولیان فرش چهارمحال و بختیاری پیگیر ثبت ملی نقشه های خاص فرش مناطقی نظیر شهرکرد، فرخ شهر، سامان، شلمزار و گبه اردل و ثبت آواها و داستان های مخصوص فرش بافی استان نیز هستند.
    سالانه به طور متوسط 80 هزار مترمربع فرش دستباف توسط بیش از 100 هزار بافنده چهارمحال و بختیاری تولید می شود که عمده آن را یلمه بروجن، گبه ریزباف اردل، فرش بختیاری مناطق عشایری و بختیاری نشین و فرش چالشتری شهرکرد شامل می شود.
    محققان فرش دستباف معتقدند که در اصالت طرح و نقشه های فرش دستباف این استان، فرش «سرو و کاج» چهارمحال و بختیاری به عنوان اصیل ترین طرح آریایی مطرح است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر