برچسب پوستی هوشمند به کمک ناشنوایان می‌آید

عصر کالا- محققان نوعی برچسب پوستی هوشمند برای کمک به افرادی که نمی‌توانند با استفاده از عمل جراحی دارای سمعک درونی شوند، تولید کردند.

برچسب پوستی هوشمند به کمک ناشنوایان می‌آید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از باشگاه خبرنگاران، بسیاری از افراد دچار مشکل ناشنوایی یا کم شنوایی برای رفع مشکل خود از سمعک استفاده می‌کنند. برای استفاده از این وسیله کمک درمانی افراد باید آمادگی لازم را داشته باشند. در برخی افراد استفاده از سمعک سبب ایجاد عفونت، شنیدن صدای نویز و غیره  می‌شود.


    سمعک‌ها در انواع حالت‌ها وجود دارند و برخی از آنها خارج از گوش قرار می‌گیرند و تعدادی از انواع سمعک با استفاده از جراحی درون گوش کاشته می‌شوند. محققان برای کمک به افرادی که به دلایل مختلف نمی‌خواهند یا نمی‌توانند با استفاده از عمل جراحی دارای سمعک درونی شوند، نوعی برچسب پوستی هوشمند به نام Adhear device تولید کرده اند که مانند نوعی ایمپلنت است اما به هیچ قسمت از بدن متصل نمی‌شود و بر روی پوست چسبانده می‌شود.


    این وسیله دارای اجزای مختلفی است که می‌تواند صدای محیط و امواج صوتی را  از راه استخوان‌های جمجمه به گوش داخلی منتقل کند. کم شنوایی و ناشنوایی به دلایل مختلفی روی می‌دهد. برخی از آسیب‌ها مادرزادی است و برخی دیگر به دلایل مختلف از جمله بروز حادثه و آسیب به گوش، ابتلا به برخی عفونت‌ها و بیماری ها، گوش دادن با صدای بلند به موسیقی و زندگی و کار در مناطق دارای آلودگی صوتی، معیار‌های ژنتیکی خانوادگی و درعده زیادی همزمان با افزایش سن روی می‌دهد. کارشناسان امیدوارند با استفاده از این برچسب پوستی بتوانند مشکل کم شنوایی و ناشنوایی دریک گوش هزاران انسان در سراسر دنیا را برطرف کنند.

    معمولاً برای رفع اثر آسیب دیدگی گوش خارجی و گوش میانی از سمعک استفاده می‌شود. از شایع‌ترین گونه‌های ناشنوایی می‌توان ناشنوایی حسی sensorineural hearing loss را نام برد. این گونه ناشنوایی در اثر آسیب به گوش داخلی یا عصب شنوایی ایجاد می‌شود که مسئول انتقال اطلاعات از گوش داخلی به مغز برای تبدیل صداست. یکی دیگر از مشکل‌های شنوایی زمانی روی می‌دهد که صدا نمی‌توانند از گوش خارجی و میانی به گوش داخلی برسند.  این مشکل معمولاً دراثر عفونت، آسیب به گوش یا وجود کانال گوش بسیار باریک ایجاد می‌شود. سمعک‌های متعارف برای کمک به رفع مشکل نرسیدن صدا از گوش خارجی و میانی به گوش داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما بیشتر استفاده کنندگان تمایل به قرار دادن دستگاه‌های کاشت درون گوش خود دارند تا بدون نیاز به حمل دستگاه خارجی بتوانند صدا‌های محیط و افراد را شناسایی کنند.

    تا پیش از ابداع برچسب پوستی هوشمند، راه استفاده از سمعک‌های درونی، انجام جراحی برای کاشت دستگاه بود، اما دستگاه Adhear بدون نیاز به جراحی می‌تواند به برای انتقال اصوات مورد استفاده قرار گیرد. این برچسب پوستی، در برابر شست و شوی آن مقاوم است و در پشت گوش قرار می‌گیرد و اندازه اش زمانی که پردازنده به آن متصل می‌شود برابر با یک پاک کن کوچک است. امواج صوتی به وسیله دو میکروفون درپردازنده جمع و به ارتعاش تبدیل می‌شوند. سپس ارتعاش‌ها از پیچ پوستی گذشته در امتداد استخوان‌های جمجمه حرکت می‌کنند تا اصوات به گوش داخلی برسد.


    رفع مشکل ناشنوایی با بر چسب پوستی
    از  ویژگی‌های این برچسب پوستی، دارا بودن نوعی اهرم کوچک کنار برچسب برای تنظیم میزان صداست و به این ترتیب افراد می‌توانند در زمان استحمام یا شب میزان حساسیت دستگاه را کم کنند تا تنها صدای افراد را پوشش دهد. بر چسب پوستی به وسیله شرکت اتریشی MED-El تولید شده است و حتی برای افرادی که از یک گوش ناشنوا هستند هم می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. در این شیوه استفاده از دستگاه، صدا از گوش سالم فرد به گوش دیگر ارسال می‌شود و به این ترتیب فرد با هر دو گوش خود می‌تواند به شنیدن صدای محیط و اطراف بپردازد.

    محققان در ادامه پژوهش‌های خود برچسب پوستی را بر روی ده نفر فرد با مشکل‌های ناشنوایی آزمایش کرده اند و نتیجه‌های قابل توجهی به دست آورده اند. آزمایش بر روی وضعیت شنوایی افراد با استفاده از برچسب پوستی بر روی 12 نفر در بیمارستانی در کشور آلمان هم مورد بررسی قرار گرفته است و دانشمندان دریافتند وضعیت شنیداری داوطلبان بهبود قابل ملاحظه‌ای یافته است. به گفته محققان تنها احتمال تحریک پوستی به دلیل استفاده از برچسب یا افت کیفیت صوت انتقالی از استخوان فک به گوش داخلی وجود خواهد داشت که به تدریج و با توسعه برچسب پوستی این مشکل‌ها برطرف خواهند شد.

    نتیجه‌های این مطالعه درمجله Otology & Neurotology منتشرشده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی