معرفی توانمندی‌های کشور در حوزه نانوپوشش‌های ویژه در جشنواره فناوری‌نانو

عصر کالا- در دوازدهمین جشنواره و نمایشگاه نانو، شرکت‌های نانویی در بخش رنگ و پوشش محصولات رنگ و پوشش‌های نانویی خود را که دارای ویژگی‌های ارتقا یافته هستند، معرفی خواهند کرد.

معرفی توانمندی‌های کشور در حوزه نانوپوشش‌های ویژه در جشنواره فناوری‌نانو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از ایسنا، حدود 40 درصد از فروش محصولات فناوری نانو در سال گذشته مربوط به بخش نانوپوشش‌های سخت صنعتی بوده است و بر این اساس می‌توان حوزه پوشش را یکی از بخش‌های فعال فناوری‌نانو در کشور دانست و در دوازدهمین جشنواره فناوری‌نانو توانمندی‌های شرکت‌های فعال در این حوزه عرضه می‌شود.

    یکی از  این شرکت‌های فعال در حوزه تولید پوشش‌های نانو موفق به تولید نسل پوشش‌های بدون کروم، جهت مصرف واحدهای صنعتی فاقد سیستم تصفیه پساب، بدون آلودگی و سازگار با محیط زیست و همچنین پوشش‌های چربی‌گیر پروفیل‌های پولیشی و مات کنندگی با فرمول بهینه شده مورد تائید برترین‌های صنعت آلومینیوم شده است. دامنه استفاده از نانوپوشش‌های این شرکت در صنعت نیز در حال افزایش بوده و علاوه بر ماشین لباس‌شویی، یخچال، رادیاتور و پکیج از این نانوپوشش در بخاری‌های گازی و کولرها نیز استفاده می‌شود.

    این نانوپوشش‌ها میان زیرلایه و رنگ قرار می‌گیرد تا چسبندگی و دوام رنگ را روی سطح افزایش دهد.

    یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری گیلان توانسته رنگ اپوکسی حاوی نانومواد جهت افزایش مقاومت در مقابل خوردگی را تولید و روانه بازار کند. این شرکت که پیش‌تر رنگ آلکیدی مقاوم در برابر خوردگی را نیز با کمک فناوری نانو و با استفاده از نانو صفحات گرافن اکساید تولید کرده بود، این بار موفق به تولید رنگ ضدخوردگی بر پایه اپوکسی و با استفاده از نانوصفحات "کلی" شد.

    این شرکت با گذشت سه سال از راه‌اندازی، دستاوردهای قابل توجهی در حوزه نانوپوشش به دست آورده است، به طوری که استفاده از فناوری این شرکت بهبود 150 درصدی عملکرد رنگ‌های ضدخوردگی را در پی داشته است. این شرکت با هدف افزایش سبد محصولات نانویی خود تحقیقات خود را به منظور تولید نانورنگ‌های ضدخراش، نانورنگ‌های مقاوم در برابر اشعه فرابنفش و نانورنگ‌های آنتی استاتیک آغاز کرده و پیگیری می‌کند.

    نانو رنگ‌های نسوز 650 درجه سانتی‌گراد از جمله پوشش‌های تولیدی این شرکت است که با استفاده از رزین‌های مخصوص فرآوری شده با نانو مواد ساخته می‌شوند و به عنوان پوشش‌های حفاظتی لوله‌ها و کانال‌های فلزی، دودکش‌­ها، بویلرها، لوله‌های اگزوز، خطوط لوله، وسایل خانگی مانند بخاری‌ها، فیلترها و صفحات فلزی گرم کننده که تا حرارت 650 درجه سانتی‌گراد مقاومت حرارتی دارند، به کار می‌روند.

    از جمله خواص نانو پوشش‌های مقاوم حرارتی می‌توان به سختی زیاد، چسبندگی بر روی اکثر سطوح، مقاومت سایشی بالا و لغزندگی کم، مقاومت شیمیایی بالا، انعطاف‌پذیری و ضربه‌خوری بالا و مقاومت در برابر رطوبت اشاره کرد. این پوشش‌ها از لحاظ قیمت ارزانتر از رنگ‌های سیلیکونی بازار هستند.

    نانو کفپوش ضد حریق این شرکت نیز یک محصول بسیار نوین، کارآمد و منحصر به فرد است که با توجه به خصوصیات ویژه مکانیکی، شیمیایی و حرارتی آن برای پوشش سطوح صنعتی و فضاهای داخلی که نیاز به مقاومت در مقابل آتش‌سوزی، سایش و فرسودگی دارند، طراحی شده است. این کفپوش تنها با ضخامت 2 میلی‌متر اختلاف دمای بالای هزار درجه سانتی‌گراد در دو طرف سطح ایجاد می‌کند. قابلیت انتقال جریان الکتریسیته ساکن و هدایت الکتریکی از دیگر ویژگی‌های این نوع کفپوش است.

    یکی دیگر از شرکت‌های فعال در این حوزه، توسعه دانش عایق‌های مبتنی بر هواژل (آئروژال‌ها) را در دستور کار خود قرار داده است. آئروژل‌ها مواد نانو متخلخلی هستند که با خارج کردن مایع از ژل مرطوب بدون افت حجمی به دست می‌آیند. این مواد جزو پیشرفته‌ترین مواد در زمینه علم مواد هستند. این شرکت از فناوری بومی شده منحصربه‌فرد تولید هواژل‌های سیلیکایی در مقیاس صنعتی و در انواع گوناگون گرانول، پودر، بلنکت، نانوکامپوزیت‌ها با کیفیت بالا با قابلیت رقابت کامل با نمونه‌های خارجی استفاده می‌کند.

    شیشه‌های سوپر عایق این شرکت شیشه‌هایی هستند که از به کار گذاشتن گرانول‌های هواژل سیلیکایی در فضای داخل شیشه‌های دوجداره ایجاد می‌شوند. در شیشه‌های دوجداره معمولی که ممکن است با گاز آرگون یا هوا پر شوند، انتقال حرارت از طریق جابجایی گاز داخل محفظه به راحتی صورت می‌گیرد و موجب اتلاف انرژی بالایی می‌شوند، ولی در سوپر شیشه‌های این شرکت، این فضا توسط بهترین عایق‌های نانومتخلخل هواژل سیلیکایی پر شده و انتقال حرارت جابه‌جایی به طور تقریبا کامل از بین می‌رود. این خاصیت باعث شده تا سوپر شیشه‌ها بتوانند بیش از 50 درصد اتلاف انرژی را نسبت به شیشه‌های دوجداره معمولی کاهش دهند.

    سوپر شیشه‌ها به فرم مات بوده و با وجود عبور بالای 70 درصد نور، دید مستقیم از آنها ضعیف است. بر این اساس این نوع شیشه‌ها در روشنایی ساختمان، نماهای نورگیر، پنجره‌های حمام، سقف‌های شیشه‌ای استفاده می‌شوند. با به‌کارگیری سوپر شیشه‌ها در روزهای گرم سال گرمای محیط وارد محل نشده و در زمستان گرمای داخل محل خارج نمی‌شود. همچنین سوپر شیشه‌ها عایق صوتی بسیار مناسبی بوده و سرعت صوت در هواژل به کمتر از 100 متر بر ثانیه می‌رسد که نسبت به سرعت معمولی 340 متر بر ثانیه صوت کاهش بسیار چشمگیری است.

    یکی دیگر از شرکت‌های فعال در این زمینه موفق به تولید نانوفام سخت‌ کننده سطح، نانوفام خودتمیزشونده، نانوفام عایق حرارت و نانوفام ضدآب شده است. روکش پلی یورتان این شرکت پوشش‌های دو جزئی هستند که بر پایه رزین پلی یورتان است و به دلیل مقاومت سایشی و مقاومت مکانیکی بالا و پایداری در برابر عوامل شیمیایی، جهت روکش کردن سطوح بتنی، آسفالت و فلزی در مکان‌هایی که نیاز به مقاومت بالای مکانیکی کف وجود دارد، قابل استفاده است. این پوشش‌ها قابل استفاده در مراکز بهداشتی و صنعتی و نظامی و همچنین سالن‌های ورزشی است.

    نانو پوشش‌های خود تمیزشونده نیز یک پوشش خود تمیز شونده شفاف است که با بهره‌گیری از خاصیت فتوکاتالیستی تیتان و نیز فناوری نانو طراحی و عرضه شده است. در حضور نور، فتوکاتالیست قادر به تجزیه آلاینده‌های محیطی خواهد بود. علاوه بر آن، به دلیل عدم چسبندگی این مواد بر روی سطح، باقیمانده آلاینده‌ها نیز به راحتی و به وسیله بارش باران از روی سطح زدوده می‌شوند.

    دوازدهمین جشنواره فناوری‌نانو از 18 تا 21 مهر ماه 1398 در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر