ساخت فناوری دستگاه های خودشارژ با الهام از مارماهی

عصر کالا- محققان با الهام از مارماهی ورقه های پلاستیکی ساخته اند که برق تولید می کنند و قصد دارند با این فناوری دستگاه های خودشارژ بسازند.

ساخت فناوری دستگاه های خودشارژ با الهام از مارماهی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از مهر، محققان با الهام از مارماهی هایی که برق زیادی تولید می کنند، طرحی برای تولید دستگاه های خودشارژ ساخته اند. در آینده این فناوری قابلیت به کارانداختن دستگاه هایی مانند سرعت سنج، پروتزو حتی لنزهای واقعیت افزوده را فراهم می کند.

    مارماهی ها با کمک سلول های نازک بدن خود برق با ولتاژ بالا تولید می کنند. این سلول ها که electrocytes نامیده می شود با وارد کردن یون های سدیم از یک سمت و  یون های پتاسیم از سوی دیگر  الکتریسیته تولید می کنند. ولتاژ تولیدی هر سلول بسیار کم است اما در کل انبوه این سلول ها در بدن مارماهی می تواند تا 600 ولت برق تولید کند.

    محققان دانشگاه فریبورگ، دانشگاه میشیگان و دانشگاه سان دیگو برای بازسازی این روند از تمایز شوری میان آب تازه و آب شور استفاده کردند. آنها هیدروژل( حباب های رسانای یون) را به ورقه های پلاستیکی تزریق و آنها را با غشایی مملو از یون مجزا کردند.

    صدها حباب حاوی نمک و آب تازه در الگویی منظم ایجاد شد. هنگامی که محققان میان بخش های این ژل را تماس ایجاد کردند، در نتیجه  الکترولیز معکوس، 100 ولت برق تولید شد.

    مارماهی همزمان با استفاده از فرستنده های عصبی خود با محلول الکترولیزش تماس دارد، محققان برای شبیه سازی این بخش نیز از یک الگوی اریگامی استفاده کردند. این بدان معناست که هنگام فشار به ورقه پلاستیکی، فشرده می شود و سلول ها  در موقعیت مناسب برای تولید الکتریسیته قرار می گیرند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر