تولید حسگر حرارتی که بدون نیاز به انرژی کار می کند

عصر کالا- محققان برای اولین بار موفق به تولید حسگر حرارتی شده اند که برای فعالیت تقریبا هیچ نیازی به برق ندارد. تولید این حسگر انقلابی در تولید پوشیدنی های هوشمند ایجاد خواهد کرد.

تولید حسگر حرارتی که بدون نیاز به انرژی کار می کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از انگجت، پژوهشگران دانشگاه سن دیه گو حسگر حرارتی را تولید کرده اند که با تنها 113 پیکوات انرژی قادر به فعالیت است. این رقم 10 میلیارد برابر کمتر از یک وات است و لذا یک باتری ساده می تواند انرژی مورد نیاز این حسگرها را برای همه عمر تامین کند.

    علت اصلی این موفقیت بهره گیری مثبت از یک نقص در طراحی تراتزیستورهاست. اغلب ترانزیستورها دارای دروازه ای هستند که جریان الکترون ها را در یک مدار متوقف می کنند. اما با کوچک تر شدن ترانزیستورها، طراحی درست این دروازه ها دچار اشکال می شوند و الکترون ها از اطراف آنها به بیرون نشت می کنند.

    الکترون های نشت کرده از ترانزیستورها در اینجا برای تامین انرژی مورد نیاز حسگرها به کار گرفته شده اند. این در حالی است که بسیاری از پژوهشگران در تلاش هستند تا از مشکل نشت الکترون خلاص شوند. اما الکترون های یاد شده به منبعی برای تامین انرژی مبدل شده اند.

    این حسگرها چنان کم مصرف هستند که در مقایسه با پیشرفته ترین حسگرهای امروزی تا 628 برابر کمتر انرژی مصرف می کنند. از حسگرهای مذکور می توان در دمای بین منفی 20 تا 40 درجه استفاده کرد و پیش بینی می شود در آینده از آنها به طور گسترده برای تولید سیستم های کنترلی خانگی و محیطی نیز استفاده شود. البته هنوز تا تولید صنعتی و انبوه این حسگرها راه درازی در پیش است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر