موبایل‌های هوشمند، عینک می‌شوند

عصر کالا- تقویم‌تان را برای ماه آوریل سال ۲۰۲۲ تنظیم کنید... همان آینده‌ای که در آن عینک‌های واقعیت افزوده می‌توانند جایگزین موبایل‌های هوشمند شده و تبدیل به ابزار کامپیوتری جدید و روزانه همه مردم شوند.

موبایل‌های هوشمند، عینک می‌شوند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از دنیای اقتصاد، با این اوصاف «مایکل ابراش» مدیر علمی بخش تحقیقاتی شرکت Oculus که متعلق به فیس‌بوک است، این روزها به سختی روی هدست‌های واقعیت مجازی و عینک‌های واقعیت افزوده کار می‌کند.  ابراش پیش‌بینی کرده است که عینک‌های واقعیت افزوده این روزها بسیار شبیه به عینک‌های معمولی هستند؛ سبک و طبق مد روز، با این تفاوت که عینک‌های هوشمند می‌توانند امکانات مختلفی از حافظه ذخیره‌سازی، ترجمه همزمان زبان‌ها و نشانه‌ها، حذف صداهای مزاحم محیط اطراف تا حتی تشخیص دمای بدن یک کودک با یک نگاه را در اختیار کاربرانشان قرار بدهند. به عبارت دیگر این عینک‌های هوشمند در واقع سوپرعینک هستند. این عینک‌ها، عینک‌های واقعیت مجازی نیستند که کاربر را به یک دنیای مجزا و دیگر ببرند و محدود کنند. این سوپرعینک‌ها اطلاعات مجازی را به‌دنیای واقعی می‌آورند؛ مفهومی که به آن واقعیت افزوده می‌گویند.

    البته هنوز به پیشرفت‌های چشمگیر در علوم مواد، اپتیک و نمایشگرها نیاز داریم تا این سوپرعینک‌ها حقیقی و واقعی شوند و این فرآیند دست‌کم بین 10 تا 20 سال زمان نیاز دارد. این تخمینی است که ابراش در کنفرانس سالانه شرکت فیس‌بوک زده است. او در این مورد گفته است: «پیش‌بینی می‌کنم که تا 20 یا 30 سال بعد به‌جای حمل کردن موبایل‌های هوشمند لوکس امروزی، عینک‌های لوکس و متفاوتی به چشم بزنیم. این عینک‌ها هر دو تکنولوژی‌های واقعیت مجازی و افزوده و بسیاری امکانات دیگر را به صورت روزمره در اختیار کاربرانشان قرار می‌‌دهند.»

    با این حال اما مهم‌ترین مرحله برای آن که این عینک‌های واقعیت افزوده آنقدر خوب و با کیفیت شوند که بتوانند به محصولی در دسترس برای عموم مردم تبدیل شده و در خیابان‌ها و فضاهای عمومی مورد استفاده قرار بگیرند، آنقدرها هم دور نیست. به گفته ابراش، تنها حدود پنج سال دیگر زمان لازم است تا تکنولوژی واقعیت افزوده به «لحظه مکینتاش» خودش برسد. او به معرفی کامپیوترهای شخصی معروف شرکت اپل در سال 1984 اشاره می‌کند که توانست کامپیوترهای شخصی را به پدیده‌ای عمومی و محصولی در دسترس مردم تبدیل کند. او در این مورد می‌گوید: «صرف‌نظر از تمام توجهاتی که امروز روی تکنولوژی واقعیت افزوده متمرکز است، در بهترین حالت پنج سال دیگر ما واقعا در مرحله عمومی شدن این تکنولوژی و دسترسی به ‏آن از طریق سوپرعینک‌ها قرار خواهیم گرفت. در واقع هنوز زمان زیادی برای تشخیص تمام امکانات و قابلیت‌های این تکنولوژی لازم است؛ درست مانند بسیاری از دیگر تکنولوژی‌های انقلابی.»

    ابراش تلاش می‌کند تا با دلایل علمی ثابت کند که واقعیت‌افزوده می‌تواند آینده دنیای تکنولوژی و تعاملات روزمره افراد با یکدیگر را تغییر داده و تحت‌تاثیر قرار دهد. بر همین اساس هم فیس‌بوک تقویم برنامه‌ریزی‌های خودش را برای پنج سال آینده تنظیم کرده است تا منتظر ورود جدی و عمومی واقعیت افزوده در میان مردم باشد. درست مانند کامپیوترهای مک که اولین محصول عمومی کامپیوترهای شخصی با رابط کاربری ساده و کاربردی بودند. به این ترتیب این کامپیوترها روش استانداردی را که امروزه همه ما بر اساس آن از کامپیوترهای شخصی استفاده می‌کنیم، پایه‌گذاری کردند.

    این روزها هم بعضی مدل‌های عینک‌های واقعیت افزوده وجود دارند، اما این عینک‌ها درست مانند کامپیوترهای شخصی پیش از ورود مکینتاش به بازار هستند. گوگل گلس یکی از اولین تلاش‌های جدی در زمینه عینک‌های کامپیوتری بوده است که به خاطر ظاهر بزرگ و سنگین، عملکرد ضعیف و واکنش‌های جدی به سوءاستفاده از حریم خصوصی افراد، نتوانست موفق بشود. شرکت مایکروسافت هم در حال کار روی هولولنز است که کارهای مختلفی روی تصاویر هولوگرافیک در دنیای واقعی انجام می‌دهد، اما این دستگاه بزرگ و سنگین هم به سختی می‌تواند به ابزاری روزمره و محبوب برای مردم تبدیل شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر