انقلاب در دنیای سخت افزار با تولید تراشه‌های ۵ نانومتری

عصر کالا- محققان شرکت آی بی ام یک گام دیگر به تولید تراشه‌های نانومتری نزدیک شدند، تحقق این هدف به معنای جای دادن ۳۰ میلیارد ترانزیستور در نوک ناخن است.

انقلاب در دنیای سخت افزار با تولید تراشه‌های ۵ نانومتری
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از پی سی مگ، در حال حاضر اکثر تراشه های عرضه شده برای استفاده در رایانه های شخصی و لپ تاپ ها 14 نانومتری هستند و البته در برخی موارد از تراشه های 10 نانومتری هم استفاده می شود.

    اما آی بی ام در تلاش برای تولید تراشه های کوچک تر نیز هست. این شرکت دو سال قبل اولین تراشه های 7 نانومتری را تولید کرد و حالا از تولید اولین نمونه های تراشه های 5 نانومتری خبر داده است.

    قرار است جزییات فنی مربوط به تولید این تراشه طی هفته آینده در کنفرانس 2017 Symposia در کیوتوی زاپن اعلام شود. دو شرکت Samsung  و  Globalfoundries در زمینه تولید این تراشه با آی بی ام همکاری کرده اند.

    کارشناسان می گویند استفاده تجاری از تراشه های 7 نانومتری از سال 2018 آغاز می شود و بنابراین تولید محصولات مجهز به تراشه های 5 نانومتری تا قبل از سال 2020 محقق نمی شود.

    آی  بی ام مدعی است این تراشه ها در مقایسه با تراشه هایی که فعلا در بازار موجود هستند تا 40 درصد عملکرد بهتری دارند و مصرف انرژی آنها هم 75 درصد کمتر از تراشه های فعلی است. بنابراین می توان پیش بینی کرد که تراشه های 5 نانومتری در بازار گوشی های هوشمند و تبلت ها با استقبال گسترده ای مواجه شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر