تولید لباس‌های هوشمند با امکان ذخیره گرما

عصر کالا- پژوهشگران دانشگاه شیراز با اضافه کردن نانو ذرات اکسید فلزی به الیاف پلیمری، موفق به تولید نانو کامپوزیت‌های هوشمندی شده‌اند که قادر به ذخیره‌سازی انرژی در خود است که تنها با تغییرات دمایی نزدیک به دمای محیط، آن را آزاد می‌کند.

تولید لباس‌های هوشمند با امکان ذخیره گرما
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، مواد تغییر فازدهنده، جزئی از انرژی‌های تجدیدپذیر محسوب می‌شوند؛ چرا که این مواد انرژی گرمایی را به‌صورت گرمای نهان ذوب در خود ذخیره کرده و از فاز جامد به مایع تبدیل می‌شوند و در نهایت با تغییرات دمایی (تغییر فاز از مایع به جامد)، این گرما را آزاد می‌کنند.
    به‌دلیل اهمیت این مواد، محققان دانشگاه شیراز با اضافه کردن نانو ذرات اکسید فلزی به الیاف پلیمری، نانو الیاف هوشمندی را برای ذخیره‌سازی گرما تولید کردند. سیدایمان گلستانه از محققان این طرح با بیان اینکه در ساخت این نانوکامپوزیت‌ها از مواد تغییر فازدهنده و نانو ذرات اکسید فلزی استفاده شد، خاطر نشان کرد: از نظر کاربردی آن دسته از کامپوزیت‌های حاوی مواد تغییردهنده فاز مطلوب هستند که علاوه‌بر دارا بودن دامنه تغییر دمایی گسترده و گرمای نهان بالا (گرمایی است که ماده هنگام تبدیل از حالتی به حالت دیگر از دست داده یا جذب می‌کند) دارای ضریب هدایت حرارتی مناسب باشند.

    وی یادآور شد: با افزودن نانوذرات اکسید فلزی، ضریب هدایت حرارتی نانوالیاف تا حدود 96 درصد نسبت به کامپوزیت پلیمری پایه بهبود یافته است. همچنین محدوده‌ دمای تغییرفازی این محصولات تولید شده گسترده (حدود 17 درجه) و نزدیک دمای بدن انسان است. بنابراین این نانوکامپوزیت‌ها برای ذخیره‌سازی و آزادسازی انرژی در دماهای پایین بسیار مفید هستند. محقق این طرح با اشاره به مزایای دستاوردهای‌ این پژوهش گفت: این نتایج منجر به کاهش هزینه ذخیره و بازیابی انرژی، کاهش قیمت تمام شده محصول، کاهش آلودگی محیط زیست و افزایش رفاه مصرف‌کننده می‌شوند. گلستانه اصلی‌ترین کاربرد این محصولات را ذخیره‌سازی و آزادسازی انرژی در صنایع نساجی برای تولید لباس‌های هوشمند دانست و افزود: البته در صنایع مهندسی پزشکی، مدیریت گرمایی انواع باتری‌ها و صنایع دیگر نیز می‌توانند کاربرد داشته باشند. به گفته وی از آنجا که این مواد تجدیدپذیر و به دفعات (سیکل گرمایش و سرمایش) قابل استفاده هستند، طبق پژوهش‌های صورت گرفته از نظر اقتصادی نیز کاملا توجیه‌پذیر هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر