استفاده از دو روش بیومتریک؛ راه حل امن هویت‌ سنجی در گجت های هوشمند

عصر کالا- محققان معتقدند که استفاده‌ی هم‌زمان از دو روش بیومتریک برای هویت سنجی در گجت‌های هوشمند، راه‌حلی برای مشکل تشخیص کاربر به‌صورت امن و سریع است.

استفاده از دو روش بیومتریک؛ راه حل امن هویت‌ سنجی در گجت های هوشمند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از زومیت، این روزها شاهد استفاده از انواع روش‌های بیومتریک برای هویت سنجی کاربران در گجت‌های هوشمند هستیم؛ ولی مشکل اصلی زمانی ایجاد می‌شود که روش هویت سنجی بیومتریک مورد استفاده قادر به شناسایی کاربر نیست و از این‌رو باید به روش‌های قدیمی با امنیت پایین دل بست. برای مثال زمانی که کاربر از هویت سنجی به روش تشخیص عنبیه استفاده می‌کند، در صورت شناسایی نشدن، کاربر باید از روش وارد کردن پین استفاده کند؛ چراکه راهکار دیگری برای ورود به سیستم وجود ندارد.

    برخی از کارشناسان در حال کار روی روشی هستند که در آن از دو روش هویت سنجی به‌صورت هم‌زمان استفاده می‌شود. استفاده‌ی هم‌زمان از دو روش بیومتریک از این نظر مهم است که در صورت هم‌زمان نبودن، به دلیل طولانی شدن فرایند ورود به سیستم، کاربر تمایل کمتری به استفاده از آن خواهد داشت، اما در صورت هم‌زمان بودن، علاوه بر حل مشکل عدم کارایی یک روش، دیگر نیازی به بازگشت به روش‌های گذشته نیست و ضمنا امنیت کاربر نیز با استانداردهای بهتری رعایت می‌شود. کمپانی Sensory در حال کار روی این موضوع است و تا به امروز روش‌های بسیار جالب توجهی نیز توسعه داده است.

    سنسوری به این نتیجه رسیده است که ترجیح یک روش هویت سنجی بیومتریک بر روش دیگر می‌تواند مشکلات را بیش از پیش افزایش دهد. البته زمانی که دو روش هویت سنجی استفاده می‌کنید، به مشکل برخوردن هر یک از آن‌ها باعث عملکرد نادرست سیستم می‌شود و از این‌رو بسیاری از کاربران را نیز از به‌کارگیری چنین روش‌هایی فراری می‌دهد.

    همان‌طور که اشاره کردیم، به‌کارگیری دو روش نیز می‌تواند در برخی سناریو‌ها ناموفق باشد. البته استفاده از روش شناسایی صدا و چهره را باید جزو بهترین ترکیب‌ها خواند. شناسایی صدای کاربر در محیط‌های شلوغ و پر همهمه مشکل است و از سوی دیگر، شناسایی چهره می‌تواند به‌موجب تاریک بودن محیطی که کاربر در آن قرار دارد با مشکل همراه شود. از دیگر چالش‌های موجود برای این روش‌ها، تغییر آرایش چهره یا استفاده از زیورآلات و ابزار‌هایی نظیر عینک است که نتیجه‌ی آن به مشکل برخوردن سیستم است.

    کمپانی سنسوری برای حل این مشکل، تنظیمات مربوط به هویت سنجی را متغیر در نظر گرفته است. در روش سنسوری هویت سنجی از دو طریق صوت و شناسایی چهره امکان‌پذیر است؛ با این تفاوت که هر یک از این روش‌ها به‌عنوان پشتیبانی برای روش دیگر در نظر گرفته می‌شود. در صورتی که یکی از روش‌ها در هویت سنجی ناموفق باشد، دیگری اجازه‌ی دسترسی را صادر می‌کند. در حالت نظری این روش با مشکلی روبه‌رو نخواهد شد؛ مگر اینکه کاربر برحسب اتفاق در یک مکان شلوغ و پر سروصدا و همچنین کم‌نور باشد. هرچند این موقعیت محال نیست؛ اما بسیار سخت است که چنین مشکلی گریبان‌گیر کاربر شود.

    قرار گرفتن در موقعیتی که اشاره کردیم بسیار نادر است؛ اما سنسوری پیشنهاد می‌دهد تا سطح سختی هویت سنجی و دقت شناسایی متغیر باشد. برای مثال دقت و ریزبینی هویت سنجی بنا بر کاری که کاربر در پی آن است، متغیر خواهد بود. برای مثال استفاده از سرویس‌های بانکی نظیر ارسال پول باید با سطح امنیتی بالاتری انجام پذیرد؛ حال آنکه اطلاع از موجودی می‌تواند با سطح امنیتی نسبتا پایین‌تری نیز انجام شود. حتی می‌توان سطح هویت سنجی را در امور بانکی بنا بر مبلغ انتقالی سخت‌تر کرد.

    کمپانیِ سنسوری، روش ترکیبی بیومتریک برای تشخیص هویت را امن و سریع می‌داند
    جنبه‌ی مثبت دیگر استفاده از دو روش بیومتریک، مقابله کارآمدتر با گمراه کردن این دو روش بیومتریک هویت سنجی است. برای مثال در صورتی که گمراه کردن شناسایی چهره را با ویدیو و صوت را صدای ضبط‌شده ممکن بدانیم، گمراه کردن هر دو روش به‌صورت هم‌زمان بسیار دشوارتر می‌شود.

    در واقع ترکیب دو روش بیومتریک پروژه‌ای است که سنسوری در حال توسعه و بهبود آن به‌منظور استفاده‌ی هرچه هوشمندانه‌تر است. بنا بر اظهارات گوردون هاپ، مدیر ارشد فناوری‌های دیداری سنسوری، تیم تحت مدیریت وی در حال کار برای برقراری ارتباط بیشتر بین دو روش بیومتریک شناسایی چهره و صوت است. سنسوری در نظر دارد ارتباط این دو روش را به نحوی افزایش دهد که سیستم قادر باشد با ترکیب تغییر حالت لب و صدای شنیده‌شده، صحت کلمات اداشده‌ توسط کاربر را تشخیص دهد.

    با استفاده از این روش، گمراه کردن سیستم بسیار سخت‌تر خواهد شد و ادای لغاتی که به‌عنوان رمز عبور تعیین شده‌اند، برای کاربران مختلف متفاوت خواهد بود؛ چرا که صدا و حرکات لب در افراد مختلف برای ادای یک لغت متفاوت است و الگوریتم‌ها قادرند این موضوع را تشخیص دهند.

    حتی می‌توان از این روش شناسایی در دستگاه‌های خودپرداز یا ATM نیز استفاده کرد تا مانع از سرقت پول در زمان زورگیری یا تهدید کاربر به برداشت پول شد؛ چرا که لحن گفتار افراد تحت تأثیر شرایطی نظیر ترس با حالت عادی تفاوت دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر