امکان اندازه‌گیری خصوصیات نور با دستگاه‌های طیف‌سنج‌ محققان کشور

عصر کالا- محققان کشور با طراحی و ساخت دستگاه‌های طیف‌سنج‌ امکان اندازه‌گیری خصوصیات نور را در کشور فراهم کرده‌اند.

امکان اندازه‌گیری خصوصیات نور با دستگاه‌های طیف‌سنج‌ محققان کشور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، گستره‌ تجهیزات اپتیکی و لیزری در عرصه خدمات فناورانه به خصوص خدمات آزمایشگاهی نسبت به قبل گستره‌ای وسیع یافته است. در همین راستا یکی از شرکت‌های فناور کشورمان بخشی از این تجهیزات آزمایشگاهی را با توجه به نیاز صنایع و پژوهش کشور تولید و به بازار عرضه کرده است.

    طیف‌سنج ابزاری است که برای اندازه‌گیری خصوصیات نور بر پایه تجزیه طیف الکترومغناطیسی کاربرد دارد.

    حسین فتحی، مجری طرح طراحی، تولید و تعمیرات تخصصی تجهیزات و بهره‌مندی از توانمندی علمی و فناوری در حوزه‌های اپتیک، مواد نرم و زیستی، فیزیک محاسباتی، الکترونیک، مکانیک و نرم‌افزار برای تولید محصولات فناور را مهمترین اهداف این گروه برای انجام تحقیقات ذکر کرد.

    وی ادامه داد: بر این اساس اقدام به طراحی و ساخت طیف‌سنج‌های آشکارساز آرایه‌ای کوچک با قابلیت‌های خاص کردیم تا بتوانیم از این طریق نیازهای پژوهشگران، فناوران و دانشگاهیان کشور را رفع کنیم.

    فتحی با اشاره به ویژگی‌های طیف‌سنج ساخته شده، اضافه کرد: طیف‌سنج‌های داخلی در دو ساختار به همراه منبع نور و به صورت مجزا ساخته ‌شده است که قادر به بهره‌گیری از توری‌های پراش بازتابی بلیز هستند.

    مجری طرح با تاکید بر اینکه این دستگاه‌ها دارای امکان طیف‌سنجی در یک پنجره 800 نانومتری از بازه 200 تا 1100 نانومتر هستند، اظهار کرد: علاوه بر آن دارای قابلیت بالا بردن دقت تا کمتر از یک دهم نانومتر است.

    وی طراحی و ساخت جابه‌جاگرهای خطی را از دیگر دستاوردهای این تحقیقات نام برد و یادآور شد: ‌جابه‌جاگرهای خطی ابزاری هستند که امکان جابه‌جایی دقیق به صورت خطی و با دقت بالا را در راستاهای مختلف فراهم می‌کنند و اکنون این جابه‌جاگرهای خطی دستی در اندازه‌ها و با دقت‌های مختلف، در دو نوع کلی تولید ‌شده است.

    فتحی، دقتی تا 100 نانومتر را از ویژگی‌های نسل اول و دقت معمول 10 میکرومتر را ویژگی‌های نسل دوم این ابزار نام برد و خاطرنشان کرد: این جابه‌جاگرها در اندازه‌های استاندارد و مینیاتوری ارائه می‌شود و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به سادگی می‌توان آنها را بر روی هم نصب و جابه‌جاگرهای چندمحوره ایجاد کرد.

    به گفته وی، جابه‌جاگر مینیاتوری با ابعاد و وزن بسیار کم این امکان را فراهم می‌کند که بتوان از این محصولات علاوه بر کاربردهای معمول، در شرایط ویژه نیز استفاده کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی