دوربین خودتان را انتخاب کنید!

عصر کالا- اقدام به جستجو، مشورت کردن و جمع آوری اطلاعات پیش از خرید دوربین عکاسی دلخواه، خوب است اما چقدر از شاخصه های فنی انواع دوربین ها متناسب با نیازمان اطلاعات داریم؟!

دوربین خودتان را انتخاب کنید!
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرکالا» به نقل از  جی پلاس؛ برخی از علاقمندان به عکاسی، از سطح آماتور تا حرفه ای معمولا پیش از خرید دوربین عکاسی با مدل دلخواه، سعی در جمع آوری برخی اطلاعات از طریق اینترنت یا مشورت با دوستان می کنند اما کمتر دیده شده که علاوه بر این، انتخاب ها و خریدهایی متناسب با نیازمان داشته باشیم و تحت تاثیر تبلیغات اغواکننده شرکت ها و برندهای معروف یا طرفداران افراطی آنها قرار نگیریم!

    در این گزارش سعی شده تا اطلاعات کاربردی نسبتا کاملی درباره انواع دوربین و شاخصه های فنی که خوب است پیش از انتخاب و حتی حین عکاسی بدانید، در اختیارتان گذاشته شود.

    ** دوربین های DSLR

    معمولا زمانی که یک دوربین بزرگ و با قابلیت های فراوان را در ذهنتان تصور می کنید، تصویر یک دوربین DSLR در ذهنتان نقش می بندد. اما دوربین های DSLR از دو بخش تشکیل شده اند: بدنه و لنز.

    لنز این نوع دوربین ها قابلیت تعویض دارد. البته برای عکاسی، نیاز به هر دو بخش خواهید داشت. در دوربین های DSLR آینه ای تعبیه شده است که تصویری که اکنون از لنز دیده می شود را به شما نشان می دهد.

    حال زمانی که دگمه شاتر را فشار می دهید، دوربین آن صحنه را روی یک سنسور ضبط می کند. در دوربین های DSLR، معمولا این سنسور ها بزرگ هستند. بزرگ بودن سنسور به کارایی بیشتر دوربین در نور پایین، نویز کمتر و مات شدن پس زمینه عکس، کمک می کند.

    اما لنز نیز تاثیر عمده ای در کیفیت عکس دارد. لنز دوربین همان چیزی است که نور را از صحنه دریافت می کند. هرچه کیفیت لنز بیشتر باشد، طبعا کیفیت تصویر نیز بیشتر خواهد بود و نکته جالب در دوربین های DSLR این است که برای این نوع دوربین ها، انواع لنز وجود دارد. اگر عکاسی حرفه شماست یا اینکه بخش مهمی از زندگی شما را در بر می گیرد، خوب است به دوربین های DSLR فکر کنید.

    ** دوربین های بدون آینه ( Mirrorless)

    در سال های اخیر، دوربین های بدون آینه محبوبیت دو چندانی پیدا کرده اند. این دوربین ها قابلیت هایی در حد دوربین های DSLR، اما در بدنه کوچک تر دارند.

    ( یکی از مشتقات این نوع دوربین ها، دوربین های میکرو 4/3 هستند، عنوانی که به اندازه سنسور ارتباط دارد.)

    در این نوع دوربین ها نیز مانند DSLR ها می توان لنز را تعویض کرد. در نظر داشته باشید که کیفیت لنز های موجود برای دوربین های بدون آینه، به کیفیت رقبای موجود برای DSLR نمی رسد، اما روز به روز در حال پیشرفت است. اندازه سنسور در این دوربین ها، کوچکتر از DSLR ها است. این نکته باعث کاهش کیفیت عکس دوربین های بدون آینه در نور پایین می شود.

    ** دوربین های کامپکت

    دوربین های کامپکت، کوچکترین نوع دوربین های دیجیتال هستند. مهم ترین ویژگی دوربین های کامپکت، اندازه کوچک آنها است. جمع و جور بودن آنها، امکان حمل این دوربین ها را افزایش می دهد. بنابراین اگر می خواهید در شرایط مختلف، بتوانید عکاسی کنید، دوربین های کامپکت بهترین انتخاب خواهند بود. لنز این دوربین ها در حالت خاموش دستگاه، به درون برده می شوند تا جای کمتری اشغال کند.

    البته دوربین های کامپکت مشکلات خاص خود را نیز دارد. معمولا سنسور این دوربین ها کوچکتر از مابقی مدل ها است. این یعنی کیفیت عکس های شما در این نوع دوربین ها به دوربین های سطح بالاتر نمی رسد. البته امکانات این دوربین ها پیشرفت قابل توجهی نسبت به قبل داشته و کیفیت ها در حد قابل قبولی است.

    به علاوه، برخی مدل ها فاقد برخی تنظیمات دستی هستند و فکوس اتوماتیک در این دوربین ها با سرعت کمتری صورت می گیرد. همچنین فاصله ای بین فشار دادن دگمه شاتر و گرفته شدن عکس وجود دارد.

    ** دوربین های موبایلی

    دوربین های موبایلی نوع جدیدی از دوربین ها هستند که به سرعت در حال رشد و توسعه هستند.

    این نوع دوربین مزایای وسوسه کننده ای دارد؛ دوربین موبایلی را می توانید در جیبتان قرار دهید و در هر موقعیتی که اراده کردید، از صحنه ها عکاسی کنید. این قابلیت حمل دوربین های موبایلی، باعث می شود دست عکاس در گرفتن عکس از موقعیت های مختلف باز تر باشد و با محدودیت کمتری مواجه باشند.

    علاوه بر این، اشتراک عکس ها در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام به یاری دوربین های موبایلی تحقق بیشتری یافته است. اشتراک عکس مفهوم قابل درک تری شده و اشتراک گذاری عکس های حرفه ای، امری آسوده.

    اما از طرف دیگر می توان گفت که کیفیت این نوع دوربین از انواع دیگر دوربین ها کمتر است. اگرچه دوربین های موبایلی، در زمینه کیفیت، روز به روز پیشرفت قابل توجهی دارند. اما هنوز فاصله بسیاری با دوربین های DSLR و بدون آینه دارند. منظور ما از کیفیت، تمام المان های کیفی (سنسور بزرگتر، لنز بزرگتر، فوکوس اتوماتیک بهتر، ابزار های کنترلی بیشتر، زمان واکنش مناسب تر) است.

    می توان گفت مهم ترین نقطه ضعف این نوع دوربین ها، لنز ثابت آنهاست. به این معنی که امکان زوم بدون کاسته شدن از کیفیت عکس وجود ندارد. بنابر این تنها کاری که می توانید انجام دهید، تغییر فوکوس عکس است.

    در کل اگر قصد عکاسی حرفه ای دارید، به چیزی فراتر از دوربین موبایلی احتیاج دارید. این دوربین ها برای ثبت خاطرات بسیار خوب هستند. اما امکانات کنترلی حرفه ای دوربین های بزرگتر را ندارند.

    ** دوربین های اکشن ( action cam )

    اکشن کم ها، دوربین های کوچک و قابل نصب هستند که برای استفاده های ورزشی و ماجراجویانه و برای استفاده عکاسانی که به دنبال نصب دوربین جهت داشتن پرسپکتیو ویژه در عکس هایشان هستند، به کار می روند. گو پرو و سونی محبوب ترین اکشن کم های بازار را تولید می کنند.

    اکشن کم ها عمدتا برای فیلم برداری استفاده می شوند اما امکان برداشت عکس از فریم ها را نیز به کاربر می دهند.

    با وجود اینکه اکشن کم ها مدت زیادی است که به بازار ارائه شده اند، اما هنوز نمی توانند جای یک دوربین معمولی را بگیرند. تنظیمات این دوربین ها بسیار محدود است و در همان امکانات محدود نیز تغییرات اندکی می توان لحاظ کرد. در حقیقت این نوع دوربین ها را می توان در کنار دوربین های حرفه ای تر، فقط برای ثبت لحظات شاد و «اکشن» به کار برد. اما نمی توانند به عنوان وسیله اصلی ثبت لحظات شما به کار روند.

    *** آشنایی با اصطلاحات دوربین ها

    امکانات بسیاری وجود دارد که برای یک دوربین حیاتی است؛ همینطور امکاناتی که به نظر جذاب می آیند اما دست آخر هیچ استفاده ای از آنها نمی شود. حال برخی از این امکانات را به اختصار برای شما توضیح می دهیم تا تبلیغات جذاب کمپانی ها نتواند شما را اغوا کند.

    ** حالت دستی (manual)

    حالت دستی کنترل کامل نوردهی تصویر را در اختیار عکاس قرار می دهد. در حالت خودکار، دوربین دریچه دیافراگم، سرعت شاتر و ایزو را انتخاب می کند. اما در حالت دستی، تغییر تمام این المان ها در اختیار خود شما است.

    حالت خودکار و نیمه خودکار (Av، Tv، یا S) می تواند بسیار کارا باشد. به خصوص زمانی که شما تازه کار هستید. اما هر چه سریعتر بتوانید خودتان را با حالت دستی عادت دهید، سریعتر هم می توانید عکس ها را آنطور که دلتان می خواهد به نمایش بگذارید.

    این امکان معمولا در دوربین ها با حرف M نشانه گذاری شده است. اکثر دوربین های DSLR و میکرو 3/4 این قابلیت را دارند. اما دوربین های کامپکت کمتری، دارای حالت دستی هستند. اگر دوربین کامپکتی که حالت دستی دارد پیدا کردید، حتما کمی با آن کار کنید تا مطمئن شوید دسترسی به تنظیمات آن آسان است. چرا که کار با حالت دستی برخی از دوربین های کامپکت، بسیار سخت و غیر قابل دسترس است.

    ** ایزو ISO

    ایزو میزان حساسیت سنسور دوربین به نور را مشخص می کند. با افزایش حساسیت سنسور، امکان عکاسی در فضای تاریک تر بدون فلش میسر می شود. اما یک پیشنهاد این است که به دنبال دوربین هایی با ایزو 1600 یا بیشتر باشید.

    برخی دوربین ها ایزویی در حدود ISO 25000 و  ISO 102000 دارند!

    حال باید اشاره کنیم که یک هزینه فایده ای بین ایزو بالاتر و کیفیت وجود دارد. ایزو بالاتر معمولا به معنی نویز بیشتر و تصویر دانه دانه تر است.

    خوشبختانه دوربین ها روز به روز در زمینه جلوگیری از نویز پیشرفت می کنند. به این معنی که می توانید با ایزوی بالا، عکس با کیفیت مناسب داشته باشید. بد نیست برای درک بیشتر مفهوم ایزو، گشتی در فضای آنلاین بزنید و عکس های دوربین ها در شرایط یکسان و ایزو متفاوت را با یکدیگر مقایسه کنید.

    ** مگاپیکسل

    مگاپیکسل در حقیقت مقیاس رزولوشن دوربین است. همانطور که در بخش دیگری ( چند ذهنیت غلط درباره دوربین ها) توضیح دادیم، مگاپیکسل بیشتر لزوما به معنی کیفیت بالاتر نیست.

    دقت کنید مگاپیکسل بالا معمولا خود را در چاپ، آن هم در مقیاس های بزرگ مشخص می کند. بنابر این لزوما نیاز به مگاپیکسل خیلی بالا پیدا نخواهید کرد.

    خلاصه اینکه مگاپیکس تنها بخشی از المان هایی است که منجر به یک دوربین خوب می شوند. نه تمام ماجرا! بنابر این حواستان باشد که عدد بزرگ مگاپیکسل، شما را مدهوش خود نکند!

    ** طراحی

    یکی از مهم ترین نکاتی که در انتخاب دوربین باید در نظر گرفت، این است که دستگاه چگونه قرار است در دستان شما جای بگیرد. قرار است مدت زیادی دوربینتان را در دست بگیرید. بنابر این قبل از خرید باید به شکل شمایل آن دقت کنید.

    ** اندازه

    امتحان کنید که آیا به آسانی می توان به تمامی دگمه ها دسترسی پیدا کرد؟ دوربین در دستانتان به راحتی جای می گیرد؟ دوربین را نزدیک صورتتان بیاورید و ببینید احساس راحتی دارید؟

    ** وزن

    به طور کلی در کلاس های مختلف، وزن دوربین ها تقریبا یکسان است. وزن دوربین فاکتور مهمی است که باید با توجه به نیازهایتان به آن دقت داشته باشید. مثلا اگر می خواهید دوربینتا همیشه همراهتان باشد، طبیعتا دوربین کم وزن تر برای شما مناسب تر خواهد بود. ممکن است اینجا هم مجبور باشید هزینه فایده ای بین کیفیت عکس و وزن دوربین داشته باشید.

    ** دوام

    برخی دوربین ها محکم تر از دوربین های دیگر هستند. در آنها از آلیاژ منیزیم استفاده شده است و قطعات درونی آن ضد آب است. بسته به کار عجیب و غریبی که ممکن است با دوربینتان انجام دهید، ممکن است این امکان به درد شما بخورد یا نخورد.

    ** منو

    مطمئن شوید که سیستم منوی دوربین انتخابی شما، راحت و کاربر پسند است. دوربین ها با یکدیگر متفاوتند اما باید سیستم منو در حدی راحت باشد که برای استفاده از آن نیازی به رجوع به دفترچه راهنما نباشد. پیچیدگی بیش از حد منوی دوربین می تواند باعث تعلل در استفاده از دوربین گردد.

    ** RAW

    برخی دوربین ها، قابلیت ذخیره عکس با هر دو فرمت JPEG و RAW را دارند. اما برخی دیگر فقط قابلیت ذخیره با فرمت JPEG را دارند.

    تفاوت بین این دو در این است که در فرمت RAW تمام جزئیات دریافت شده از سوی سنسور بدون کاستی ذخیره می شود. در حقیقت فرمت RAW بیشتر برای آنالیز و پردازش عکس به کار می آید.

    اکثر دوربین های DSLR، میکرو 3/4 و بدون آینه دارای قابلیت ذخیره عکس RAW هستند. در حالی که تعداد اندکی از مدل های کامپکت و موبایلی دارای چنین قابلیتی هستند.

    برای اطلاعات بیشتر در مورد عکس های RAW به بخش «چند ذهنیت غلط درباره دوربین ها» از همین گزارش مراجعه کنید.

    **فوکوس خودکار

    فوکوس مناسب یک بخش بسیار مهم عکاسی خوب است چرا که باعث می شود نگاه تماشا کننده به نقطه ای که شما دوست دارید دوخته شود. بی توجهی به فوکوس، راه بسیار ساده ای است برای خراب کردن یک تصویر عالی!

    بدیهی است در بررسی دوربین، باید کیفیت فوکوس خودکار آن را نیز بررسی نمایید. اما چگونه می توان این کار را انجام داد؟

    برای مشخص شدن کیفیت فوکوس خودکار دوربین، بهتر است دوربین را در دست بگیرید. امتحان کنید و ببینید که سرعت فوکوس آن خوب است؟ آیا دقیق است؟ حال امتحان کنید و ببینید که عملکرد آن در مواجهه با اشیاء نزدیک چگونه است. آیا به راحتی متوجه می شود که مقصود شما کدام شیء است؟


    *** سایر ویژگی ها

    بیشتر دوربین ها امکانات دیگری نیز دارند که البته از اهمیت کمتری برخوردارند. این امکانات استفاده ازدوربین را جذاب تر می کنند، اما نباید تاثیری در انتخاب و خرید دوربین داشته باشند. بهترین راه برای پیدا کردن این ویژگی ها در دوربین، استفاده از آن است. در اینجا به برخی از این امکانات اشاره خواهیم کرد.

    ** حالت پانوراما

    به کمک این ویژگی می تواند چند عکس از یک صحنه وسیع تهیه کنید و به صورت خودکار آنها را در کنار یکدیگر و در قالب یک عکس در اختیار داشته باشید. این ویژگی بیشتر در دوربین های کامپکت و برخی دوربین های بدون آینه دیده می شود، و در دوربین های DSLR، کمتر به کار می رود.

    ** تثبیت تصویر(Image Stabilization یا IS)

    این ویژگی، لرزش را در هنگام عکاسی کاهش می دهد که باعث کاهش تار شدن عکس در نور کم می شود. برخی اوقات خود دوربین یا لنز آن این ویژگی را دارند که به آن اپتیمال گفته می شود. که حالت اپتیمال از دیجیتال کیفیت بهتری دارد.

    ** فیلم برداری

    تقریبا تمام انواع دوربین ها دارای قابلیت فیلم برداری هستند. استاندارد HD، 1080p است که بیشتر دوربین ها، حتی برخی گوشی های هوشمند از آن پشتیبانی می کنند. برخی از دوربین ها هم از 4K پشتیبانی می کنند که چهار برابر رزلوشن 1080p است.

    ** فریم بر ثانیه (fps)

    Fps در حقیقت تعداد عکس هایی است که دوربین می تواند در یک ثانیه تهیه کند. Fps بالاتر در عکس های ورزشی کاربرد دارد.

    ** تمیز شدن خودکار سنسور

    بسیاری دوربین ها دارای این خصوصیت هستند که گرد و خاک موجود بر روی سنسور را به صورت خودکار می تکانند. البته به یاد داشته باشید این ویژگی معمولا خیلی کامل و بی نقص عمل نمی کند.

    ** LCD

    تمام ال سی دی ها یکی نیستند. ال سی دی های با رزولوشن بیشتر می توانند عکس های شما را با کیفیت تر به نمایش بگذارند. برخی صفحه نمایش ها نیز شفاف ترند یا روشنایی بهتری دارند.

    برخی تولید کننده های دوربین، ال سی دی های تا شو برای دوربین هایشان قرار می دهند. که می توان آن را در یک یا دو جهت چرخاند.

    ** نمایاب (viewfinder)

    نَمایاب پنجره‌ای است که برای مشاهده تصویر و تنظیم کادر عکس استفاده می‌شود.(ویکی پدیا)

    در دوربین های DSLR نمایاب از طریق آینه، امکان دیدن تصویر مستقیم از طریق لنز را به شما می دهد.

    دوربین های بدون آینه و کامپکت معمولا از یک صفحه نمایش برای نمایاب استفاده می کنند. برخی دیگر هم از نمایاب الکترونیکی استفاده می کنند.

    نمایاب الکترونیکی تصویری الکترونیکی از صحنه است که بر اساس تنظیمات همان لحظه دوربین شما شکل می گیرد. مزیت نمایاب الکترونیکی این است که با داشتن تصویری از تنظیمات دستگاه، انتخاب تنظیمات مناسب برای صحنه مورد نظرتان، آسان تر می شود.

    ** وای فای و NFC

    برخی دوربین ها قابلیت اتصال به اینترنت از طریف وایرلس را دارند که امکان آپلود کردن عکس ها روی کامپیوتر خود، یا اشتراک عکس ها در فضای مجازی را به کاربر می دهد. حتی در برخی از دوربین ها امکان اتصال به گوشی همراه وجود دارد که با استفاده از آن می توان کار هایی از جمله گرفتن عکس، تنظیم تایمر، یا نظاره کردن تصویر کنونی دوربین را از طریق گوشی هوشمند انجام داد.

    NFC هم روش دیگری برای ارتباط بدون سیم بین دوربین و دستگاه های دیگر است. با NFC می توانید عکس های مورد نظرتان را فقط با کنار هم قرار دادن دستگاه ها، روی دستگاه دیگری کپی کنید.

    ** جی پی اس

    برخی دوربین ها دارای جی پی اس هستند که اطلاعات جغرافیایی محل گرفته شدن عکس را ذخیره می کند. این ویژگی برای عکس های مسافرت به درد می خورد.

    *** برند ها

    باید در نظر داشت که اصلی ترین عامل کیفیت عکس خود عکاس است اما برند ها نیز نقش مهمی در دنیای عکاسی دارند که در این بخش می خواهیم در مورد آن صحبت کنیم.

    ** Nikon و Canon

    مهم ترین تولید کننده های دوربین های DSLR کانن و نیکون هستند.

    کانن بزرگترین سهم بازار دوربین را دارد و نیکون در رتبه بعد آن قرار دارد. هر دو برند انواع مختلف دوربین ها را تولید می کنند. از دوربین های کامپکت گرفته تا دوربین های DSLR. با انتخاب کانن یا نیکون، رده بسیار گسترده ای از لوازم جانبی سازگار با دوربینتان در بازار وجود خواهد داشت.

    هر دو برند دوربین های بسیار با کیفیت و خوبی تولید می کنند و که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند اما به طور کلی اینطور جا افتاده است که نیکون کیفیت ساخت و فوکوس بهتری دارد، در حالی که کانن لنز های بهتری دارد.

    بهترین انتخاب این است که خودتان هر دو این برند ها را ببینید و امتحان کنید تا متوجه شوید از کدام یک بیشتر خوشتان می آید. سعی کنید تحت تاثیر طرفدار های افراطی این برند ها قرار نگیرید.

    ** برند های دیگر

    سونی هم به صورت جدی در بازار DSLR رقابت می کند و حتی می توان آن را در آینده رقیبی جدی برای نیکون و کانن فرض کرد. دوربین هایی که ارائه می دهند ویژگی های بسیار وسوسه کننده ای دارند و در عین حال قیمت مناسب تری نسبت به کانن و نیکون دارند. علاوه بر این شرکت سونی در زمینه تولید لنز نیز بسیار خوب عمل می کند.

    برند های دیگری مانند Pentax و Sigma نیز دوربین های DSLR تولید می کنند اما لنز هایی که می توانید برای آنها انتخاب کنید بسیار محدود هستند. اگر اهل استفاده از چندین لنز مختلف هستید، حتما این نکته را در نظر داشته باشید.

    در زمینه دوربین های میکرو ¾ و دوربین های بدون آینه، پاناسونیک، المپیوس و سونی بازار را در دست دارند. در ابتدا المپیوس و پاناسونیک آغاز خوبی با تولید دوربین های میکرو ¾ داشتند اما اکنون بازار دوربین های بدون آینه در دست کمپانی سونی است. سونی در دوربین های بدون آینه خود تنظیمات بیشتری از دوربین های میکرو ¾ ارائه می دهد.

    در بازار دوربین های کامپکت اما به نظر می رسد هر سازنده ای بخشی از بازار را در دست دارد. اگر قصد خرید دوربین کامپکت دارید، بهتر است اصلا به برند آن توجهی نکنید.


    *** لنز ها

    هر دوربینی نیاز به یک لنز دارد. خواه این لنز به صورت ثابت روی آن نصب شده باشد یا آنکه قابل تغییر باشد. لنز شامل قطعات شیشه ای می شود که نور را به سمت سنسور هدایت می کنند. بدون این نور عکسی وجود نخواهد داشت.

    لنز های مختلف با یکدیگر یکسان نیستند و تاثیر بسزایی بر کیفیت عکس شما دارند.

    - آشنایی با لنز

    برای اینکه بتوانید یک لنز مناسب انتخاب کنید، ابتدا باید با برخی تعاریف اولیه در این زمینه آشنا شوید.

    ** فاصله کانونی

    فاصله کانونی که بر اساس میلیمتر اندازه گیری می شود، وسعت زاویه ای که لنز می تواند دریافت کند را معین می کند. لنز با زاویه زیاد (wide) می تواند تصویر وسیع تری از صحنه را ببیند اما لنز های تله  محدوده کمتری را در بر می گیرد. لنز های واید دارای فاصله کانونی بین 15 میلیمتر تا 35 میلیمتر هستند. لنز های معمولی دارای فاصله کانونی حدود 50 میلیمتر هستند و تصویری که می بینند تقریبا همان تصویری است که چشمان شما می بیند. فاصله کانونی لنز های تله بین 85 تا دویست میلیمتر است.

    ** دریچه دیافراگم و عمق میدان (Aperture)

    دیافراگم در دوربین عکاسی به تیغه ‌هایی گفته می ‌شود که درون لنز قرار گرفته اند و با گشاد و تنگ شدن، میزان عبور نور را از روزنه میانی آنها که به آن اپرچر گفته می ‌شود، کنترل می‌ کنند. (ویکی پدیا)

    اپرچر را با مقیاسی به نام f می سنجند (مثل f/2.8 یا f/5.6). لنز ها را بر اساس بزرگترین اپرچر آنها معرفی می کنند که گشادترین حالت دیافراگم را توصیف می کند.

    این مقیاس شاید کمی گیج کننده باشدٰ؛ هرچه اپرچر بیشتر باشد، مقدار f دوربین کمتر می شود و طبعا قیمت لنز افزایش می یابد. اپرچر بیشتر، قابلیت عکاسی در نور کم و همچنین محو شدن پس زمینه را برای شما به ارمغان می آورد.

    ** تثبیت تصویر(Image Stabilization یا IS)

    ممکن است همزمان با شکار تصویر، دوربین کمی تکان بخورد. تثبیت تصویر باعث می شود تا این اتفاق اثر کمتری بر تار شدن عکس داشته باشد. این خاصیت در تصویر برداری با نور کم خود را نشان می دهد.

    یک لنز دارای IS بسیار گران قیمت تر از همتای بدون IS خود خواهد بود. بنابر این بسیار در انتخاب این ویژگی باید دقت کنید.

    ** لنز های زوم شونده

    لنز های زوم شونده دارای یک محدوده فاصله کانونی هستن و اجازه می دهند در آن محدوده، هر فاصله ای که می خواهید را انتخاب کنید. نقطه ضعف لنز های زوم دار این است که معمولا اپرچر پایین تری دارند و مدل های با اپرچر بالاتر آنها بسیار گران تر است.

    ** لنز های بدون زوم

    لنز های بدون زوم فاصله کانونی ثابتی دارند. برای تغییر پرسپکتیو عکس باید موقعیت خودتان را نسبت به سوژه تغییر دهید یا آنکه لنز را تعویض کنید. این نوع لنز ها معمولا اپرچر بیشتری دارند، عملکرد بهتری در نور کم دارند و معمولا به طور کلی عکس های با کیفیت تری به جا می گذارند.

    ** لنز های کیت

    در بیشتر دوربین های DSLR، میکرو ¾ و بدون آینه، می توان بدنه دوربین را با لنزی که به آن «کیت لنز» گفته می شود خریداری کرد.

    کیت لنزها ارزان تر هستند و محدوده زوم آنها معمولی است. اگر در استفاده از DSLR تازه کار هستید، کیت لنز کار شما را کاملا راه می اندازد. اما زمانی که تجربه بیشتری در زمینه عکاسی کسب می کنید احتمالا احساس نیاز به لنزهای مختلفی خواهید کرد. مثلا لنزی که پس زمینه را مات نشان دهد، یا لنزی قابلیت نزدیک شدن به سوژه را داشته باشد، یا اینکه قابلیت زوم کردن روی اشیاء بسیار دور را داشته باشد.

    کیفیت شیشه به کار رفته در کیت لنز ها معمولا کمتر از لنز هایی است که به همراه یک دوربین DSLR معرفی نشده اند. بنابراین می توان انتظار داشت که این لنز ها در برخی موارد نتواند پاسخگوی رنگ های مختلف باشد.

    ** لنز های تازه کار ها

    توصیه ما این است که برای شروع از یک لنز بدون زوم ارزان قیمت استفاده کنید.

    همانطور که پیش از این گفتیم، این نوع لنزها دارای فاصله کانونی ثابت هستند که یعنی نمی توانید روی سوژه زوم کنید. برای همین این لنزها شما را مجبور می کنند موقعیت و زاویه خود را تغییر دهید و بیشتر با فرایند عکس گرفتن درگیر شوید.

    علاوه بر این لنز های بدون زوم کیفیت بهتر و امکان داشتن پس زمینه مات را نیز در اختیار شما قرار می دهد.

    مدل های خوب کانن و نیکون که بین 50mm f/1.8 تا 28mm f/2.8 قرار دارند، حدود صد الی دویست دلار قیمت دارند.

    ** لنز های پیشرفته

    احتمالا پس از مدتی می خواهید به سمت لنز های پیشرفته تر بروید.

    همانطور که گفتیم کیفیت لنز تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت عکس ها دارد. اما همیشه باید در نظر داشته باشید که لنز خوب به صورت خودکار عکس های بهتر نمی گیرد! می تواند کمک کند تا عکس های با کیفیت تری داشته باشید. اما در آخر این شما هستید که با توانایی هایتان عکس ها را می گیرید.

    ** لنز های مخصوص

    علاوه بر لنزهایی که برای استفاده معمولی طراحی شده اند، دنیایی از لنزهای مخصوص وجود دارد که برای یک افکت خاص در یک وضعیت به خصوص عکاسی طراحی شده اند. در حالت کلی این لنزها استفاده همیشگی ندارند اما ممکن است بسته به نوع عکاسی که شما انجام می دهید برای شما واجب باشند.

    ** ماکرو

    لنزهای ماکرو برای عکس هایی طراحی شده اند که نیاز است سوژه را از فاصله بسیار نزدیک شکار کنید. این نوع لنزها معمولا در عکاسی تبلیغات یا عکاسی غذاها به کار می روند. همینطور در عکاسی طبیعت، زمانی که می خواهید جزئیات سوژه را به نمایش بگذارید. این نوع لنزها برای انواع دوربین ها طراحی شده اند. از دوربین های DSLR گرفته تا بدون آینه ها و حتی دوربین های کامپکت و موبایلی.

    ** تیلت شیفت

    لنزهای تیلت شیفت (که با اسم لنز های کنترل پرسپکتیو نیز شناخته شده اند) امکان تغییر صفحه فوکوس عکس را در اختیار عکاس قرار می دهد. این لنز ها معمولا برای کار روی دوربین های DSLR 35mm ساخته شده اند.

    این نوع لنزها در عکاسی از غذا و معماری کاربرد دارند، و باعث جذاب تر شدن این سوژه ها خواهند شد.

    در نظر داشته باشید که این نوع لنزها ارزان نیستند و نیاز به تمرین بسیار زیادی برای یادگیری نحوه عملکرد آنها وجود دارد. بنابراین پیشنهاد می شود قبل از خرید این نوع لنز، مدتی یک مدل آن را اجاره کنید تا در یابید به کارتان می آید یا نه.

    ** چشم ماهی

    لنزهای چشم ماهی بیشترین زاویه دید را به بیننده می دهند و عکس هایی که با آن گرفته می شود از لحاظ پرسپکتیو تقریبا یکسان هستند. این نوع لنز ها در شرایط مختلفی کاربرد دارند. لنز های چشم ماهی برای رده گسترده ای از دوربین ها تولید می شوند، از DSLR و بدون آینه گرفته تا دوربین های کامپکت و حتی دوربین های موبایلی.

    ** فوق تله(Super Telephoto)

    لنزهای فوق تله لنزهایی هستن که فاصله کانونی آنها فراتر از 300mm است. این لنزها به شما کمک می کنند تا به سوژه هایی که خیلی از شما دور هستند نزدیک شوید. این نوع لنزها بسیار گران قیمت هستند و اگر کار شما عکاسی حرفه ای حیات وحش یا ورزش نیست، بهتر است طرف این یکی نروید!

    ** سوراخ سوزنی

    این لنزها تجربه دوربین های جعبه تاریک قدیمی را در اختیار شما قرار می دهد. این لنزها با قیمت پایین برای انواع دوربین ها وجود دارند، اما با جستجوی ساده در اینترنت متوجه می شوید که به راحتی می توان چنین لنزی را با امکانات خانه خود بسازید.

    ** بچه لنز(Lensbaby)

    لنز بیبی یک تولید کننده لنز است که لنز های با افکت های خاص برای انواع دوربین ها تولید می کند. این لنزها می توانند برای افکت هایی مثل چشم ماهی، تیلت شیفت یا واید استفاده شوند. البته کیفیت عکس ها به حالتی که لنز مخصوص آن افکت را خریداری کرده اید نمی رسد اما در عوض با هزینه کم، تعداد زیادی افکت های جالب را می توانید بر روی عکس هایتان امتحان کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر