همه آیفون‌های X در بازار ایران قاچاق‌ هستند؟

عصر کالا- آیفون X از روز یکشنبه هفته آینده به بازارهای جهانی وارد می‌شود و افرادی که به ثبت سفارش برای واردات رسمی این کالا پرداخته‌اند تاکنون این کالا را وارد نکرده‌اند؛ بنابراین اگر هم آیفون ایکسی در بازار ایران باشد، قاچاق است و در صورت خریداری، موفق به دریافت سرویس نخواهد شد.

همه آیفون‌های X در بازار ایران قاچاق‌ هستند؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا ، طبق آمارهای غیررسمی، سالیانه بین 12 تا 14 میلیون گوشی همراه وارد می‌شود که در بهترین شرایط تنها پنج تا 10 درصد آن‌ها قانونی هستند و دولت نمی‌تواند مقدار چشمگیر عوارض قانونی واردات این گوشی‌ها را با تعرفه‌ی گمرک واردات 5 تا 6 درصد دریافت کند. اما اکنون دولت با استفاده از طرح رجیستری کمر همت به جلوگیری از قاچاق گوشی بسته است. البته نگرانی‌هایی برای خریداران درباره خرید گوشی‌های قاچاق و از کار افتادن آن‌ها به وجود آمده است.

    اگرچه پس از آغاز فاز مانیتورینگ، قیمت گوشی‌ها به صورت حبابی افزایش یافت، اما پس از گذشت چند روز که به توصیه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تقاضای بازار کم شد، قیمت‌ها دوباره کاهش یافت؛ ضمن اینکه فروشگاه‌های معتبر عرضه‌کننده گوشی تلفن همراه پس از اجرای طرح، قیمت‌ها را افزایش ندادند. همچنین فروشگاه‌های اینترنتی معتبر که موبایل‌هایشان قاچاق نیست، مدل نام‌برده توسط سخنگوی طرح رجیستری را در سبد فروش خود ندارند.

    البته همان‌طور که مسوولان بارها تاکید کردند، طرح رجیستری به یکباره برای همه‌ی مدل‌ گوشی‌های‌ موجود در بازار اجرا نمی‌شود. با توجه به حجم زیاد گوشی‌های قاچاق موجود در بازار، دولت طرح رجیستری را تدریجی و مدل به مدل اجرا می‌کند تا فرصت کافی برای فروش‌ گوشی‌های قبلی که به صورت غیر قانونی وارد بازار شده‌اند، به وجود آید. بنابراین مردم نباید نگران خرید همه‌ی گوشی‌ها باشند. البته مطابق وعده‌های داده‌شده اکنون باید اعلام مدل‌های اولیه آغاز شود.


    آیفون‌های ایکس قاچاقی رجیستر نمی‌شوند

    حمیدرضا دهقانی‌نیا - سخنگوی طرح رجیستری - درباره وضعیت گوشی‌های آیفون جدید اظهار کرده است: تا اطلاع ثانوی گوشی‌های آیفون‌ ایکس یا 10 موجود در بازار قاچاق بوده و در صورت خریداری آنها، مردم از سوی اپراتورهای تلفن همراه موفق به دریافت سرویس نخواهند شد.

    وی با مخاطب قرار دادن مردم گفت: با توجه به قاچاق بودن این نمونه‌ها قطعا با اجرای طرح رجیستری، این گوشی‌ها هیچ‌گونه سرویسی نخواهند گرفت. بهتر است مردم آنها را خریداری نکرده یا اصالت گوشی را از طریق تماس با *# 06# و دریافت کد IMEA مربوطه و پیامک کردن آن به شماره 7777 احصاء کنند. در این زمینه باید توجه داشت که اکنون تنها این موضوع مربوط به این مدل خاص بوده و لازم نیست مردم گوشی‌های دیگر خود را با این سامانه پیگیری کنند.

    سخنگوی طرح رجیستری با بیان اینکه قرار است در بازارهای جهانی آیفون X از روز یکشنبه هفته آینده وارد شود، افزود: تاکنون افرادی که برای واردات این گوشی‌ها به ثبت سفارش برای واردات رسمی پرداخته‌اند، کالای خود را وارد نکرده‌اند و مشخص است آنچه از این گوشی وارد کشور شده باشد، قاچاق است. برهمین اساس به مردم هشدار داده می‌شود که از خرید این گوشی‌ها خودداری کنند.

    دهقانی‌نیا در پاسخ به این سوال که معرفی مدل‌ها و برندهایی که قرار بود طرح رجیستری با آنها آغاز شود به کجا رسیده است؟ اظهار کرد: این موضوع در وزارت ارتباطات در حال بررسی است و به نظر وزیر ارتباطات منوط شده است. پس از اعلام این مدل‌ها نیز مردم می‌توانند از همین طریق استعلام بگیرند تا با خرید گوشی‌های قاچاق مواجه نشوند.

    موفقیت رجیستری با اعطای کافی مجوز واردات

    از طرف دیگر، رمضانعلی سبحانی‌فر -رئیس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات کمیسیون صنایع و معادن مجلس- با بیان اینکه رجیستری با اعطای مجوز واردات به اندازه کافی می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد و جای نگرانی از کمبود گوشی نیست، گفت: واردکنندگان اصلی در راه هستند و در انبارها گوشی به اندازه کافی وجود دارد. به همه برندها مجوز واردات داده می‌شود. برند خاصی مثل اپل که نمایندگی رسمی ندارد نیز به صورت غیر مستقیم در کشور از سوی نمایندگانی پشتیبانی می‌شود.

    وی با بیان اینکه با اجرای طرح رجیستری جلوی بیش از 80 درصد قاچاق تلفن همراه گرفته می‌شود، گفت: براساس یک تفسیر با اجرای طرح رجیستری جلوی قاچاق حدود 2000 میلیارد تومان گرفته می‌شود، اما به نظر ما این مبلغ بیشتر از این است چون در مورد یکی از گوشی‌های معروف فقط یک و نیم میلیارد دلار واردات آن است که با احتساب 80 درصد قاچاق این گوشی در کنار سایر مارک‌های تلفن‌ همراه می‌توان گفت که با طرح رجیستری جلوی حدود 8000 میلیارد تومان قاچاق گرفته می‌شود.

    در نهایت خرید چه به صورت حضوری از واحدهای صنفی دارای جواز و چه اینترنتی از فروشگاه‌های دارای نماد الکترونیکی، با استعلام اصالت تجهیز و دریافت فاکتور معتبر با درج  IMEI، خرید مطمئنی خواهد بود. علی‌رغم همه‌ی این تهمیدات، اگر فروشنده به مشتری گوشی قاچاق فروخت، خریدار باید کالا را به فروشنده پس بدهد. اگر فروشنده از پس گرفتن گوشی امتناع کرد نیز مشتری می‌تواند با مراجعه به سامانه سازمان تعزیرات حکومتی در قسمت «ثبت شکوائیه» موضوع را پیگیری کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر