نخستین مرکز تجارت جهانی تابلو فرش ساخته می شود

عصر کالا- رئیس اتحادیه تولیدکنندگان تابلوفرش سردرود این شهر را پایتخت تابلو فرش جهان دانست و گفت: در شهر سردرود ۸۰۰ کارگاه تابلو فرش با ۴ هزار دار قالی وجود دارد و ۸۰ درصد تابلو فرش کشور در این شهر بافته می‌شود.

نخستین مرکز تجارت جهانی تابلو فرش ساخته می شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از خبرآنلاین، کاظم صحتی با بیان اینکه اتحادیه تابلو فرش سردرود نخستین و تنهاترین اتحادیه در این هنر است، اظهار داشت: تابلو فرش سردرود در فهرست آثار میراث فرهنگی و معنوی ثبت شده است و توانسته است نشان جغرافیایی ملی فرش را از آن خود کند.

    وی از ثبت جهانی تابلو فرش سردرود خبر داد و گفت: در حال حاضر بیش از 80 درصد تابلو فرش کشور در سردرود تولید می‌شود.

    رئیس اتحادیه تولیدکنندگان تابلو فرش سردرود  این شهر را پایتخت تابلو فرش جهان دانست و گفت: در شهر سردرود 800 کارگاه تابلو فرش با 4 هزار دار قالی در ابعاد و رنگ‌های مختلف وجود دارد و 80 درصد تابلو فرش کشور در این شهر بافته می‌شود.

    وی از اشتغال 15 هزار نفر از جمعیت شهر 35 هزار نفری شهر سردرود به تولید تابلوفرش خبر داد و گفت: در سطح کشور و برای 320 هزار نفر در 18 استان کشور در تولید تابلو فرش ایجاد اشتغال کرده است.

    تولید روزانه 250 قطعه تابلو فرش در ابعاد مختلف در سردرود

    صحتی با ابراز نگرانی از تنزل جایگاه استان در زمینه فرش گفت: امسال در نمایشگاه بین المللی فرش تهران ثابت شد که جایگاه تبریز و استان در حوزه فرش تنزل پیدا کرده است چرا که حتی جزء 10 استان برتر تولید و صادرات فرش نبودیم.

    وی به آمار تولید تابلو فرش در شهر سردرود اشاره کرد و گفت: در سال 92 روزانه 500 قطعه در طرح و ابعاد مختلف بافته می‌شد که در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها و رکود اقتصادی این آمار به 250 قطعه تابلو فرش رسیده است.

    صحتی با بیان اینکه در استان آذربایجان‌شرقی به تابلو فرش بها نمی‌دهند، گفت:  تشکل‌های فرش در تبریز فعال نیستند چرا با توجه به اینکه فرش ایران در دنا به نام فرش تبریز شناخته می‌شود در نمایشگاه‌ها غرفه و سالن اختصاصی نداشته باشد.

    رئیس اتحادیه تولیدکنندگان تابلو فرش سردرود با بیان اینکه در حال حاضر 4 هزار نفر بیمه شده قالی در زمینه تابلو شهر در شهر سردرود فعالیت می‌کنند، افزود: به دنبال شناسنامه‌دار کردن تابلو فرش هستیم.

    ساخت مرکز تجارت جهانی تابلو فرش در سردرود

    شهردار سردرود گفت: با جذب مشارکت سرمایه گذار بخش خصوصی، مرکز تجارت جهانی تابلو فرش را احداث می کنیم.

    "جواد حاجی زاده" گفت: در وضعیت فعلی اقتصادی کشور اداره شهرها با درآمدهای معمولی سخت است و شهرداری ها باید مشارکت بخش خصوصی را برای توسعه شهرها جلب کنند.

    وی ادامه داد: درآمدهای فعلی شهرداری ها هزینه های جاری را کفاف نمی دهد و باید درآمدهای پایداری برای خود تعریف کنند و مشارکت بخش خصوصی را برای توسعه شهر جلب کنند.

    حاجی زاده افزود: شهرداری سردرود به عنوان پایتخت تابلو فرش باید به نسبت نام و اعتبار جهانی تابلو فرش در این خصوص فعالیت کند و شهرداری سردرود با جذب مشارکت سرمایه گذار بخش خصوصی، مرکز تجارت جهانی تابلو فرش را در حال ساخت دارد.

    وی با بیان اینکه سهم شهرداری سردرود از این پروژه 34 درصد است، گفت: با توجه به پتانسیلی که در تابلو فرش سردرود داشتیم، از طریق فراخوان، بخش خصوصی پای کار آمد و طرحی بدیع در مرکز تجارت جهانی تابلو فرش در حال اجراست که می تواند در رویداد تبریز 2018 نیز نقش خود را ایفا کند.

    شهردار سردرود ادامه داد: این پروژه در هشت طبقه اجرا می شود که دو طبقه آن به پارکینگ، سه طبقه تجاری، دو طبقه تالار اجتماعات و واحدهای خدماتی و سوئیت های اقامتی و رستوران و یک طبقه نیز به صورت بام سبز اجرا خواهد شد.

    حاجی زاده ادامه داد: این مجتمع صرفاً برای فعالین تابلو فرش واگذار می شود و فعالیت تخصصی و حرفه ای در این مرکز انجام می شود.

    وی افزود: این طرح اولین پروژه مشارکتی شهرداری سردرود است و امیدوارم با حمایت اتحادیه فرش دستباف و فعالین این هنر صنعت، به زودی شاهد بهره برداری از آن باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر