گنبدکاووس شهر ملی فرش ترکمن شد

عصر کالا- مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری گلستان از ثبت گنبدکاووس واقع در شرق استان به عنوان شهر ملی فرش ترکمن در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

گنبدکاووس شهر ملی فرش ترکمن شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایرنا، ابراهیم کریمی روز سه شنبه اظهارداشت: فرش ترکمن در دنیا شناخته شده است و نقوش و تکنیک آن منحصربفرد بوده و جهت هویت بخشی و برندسازی درحوزه صنایع دستی و حمایت از هنرمندان و تولیدکنندگان و ارتقا توان تولیدی و مالی فعالان این صنعت در گلستان، این شهر به عنوان شهر ملی فرش ثبت شد.
    به گفته وی؛ با پیگیری استانی و بررسی های تخصصی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پرونده ثبت ملی گنبدکاووس تهیه و به شورای راهبردی ثبت شهرهای ملی و جهانی ارائه شد و پس ازدفاع، گنبدکاووس به عنوان شهر ملی فرش ترکمن در فهرست آثار کشور به ثبت رسید.
    وی بابیان اینکه یکی از رویکردهای دولت یازدهم توجه به بخش صادرات درحوزه صنایع دستی است ،افزود: ثبت گنبدکاووس به عنوان شهرملی فرش ترکمن پیش نیازی برای ارسال پرونده این شهر به شورای جهانی صنایع دستی بوده و در آینده نزدیک پرونده این شهر این شورا ارسال خواهد شد.
    کریمی اضافه کرد که تاکنون در شهرستان گنبدکاووس 2750 کارگاه انفرادی و 10 واحد تولیدی گروهی در حوزه صنایع دستی و تولید فرش ترکمن شناسایی شده و فعال هستند.
    وی گفت که شناسایی هنرمندان فرش ترکمن گنبدکاووس نیز از سوی کارشناسان اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان در دست اقدام است.
    مدیرکل میراث فرهنگی گلستان ادامه داد که همچنین زیورآلات ترکمن در گنبدکاووس هم یکی دیگر از کاندیداهای شهر ملی در کشور می باشد که پرونده آن توسط این اداره کل تهیه و جهت بررسی به شورای راهبردی شهر ملی ارسال شده است.
    به گفته وی؛ زیور آلات ترکمن در سال 1391به شماره 549 درفهرست آثارناملموس کشوربه ثبت رسیده است.
    وی با اشاره به ظرفیت های بالای صنایع دستی گنبدکاووس در حوزه های مختلف اظهارامیدواری کرد که ثبت گنبد کاووس به عنوان شهر ملی فرش ترکمن باعث شود این فرصت زمینه اشتغال و توسعه بیشتر شهرستان را فراهم آورد.
    جلسه دفاع از شهرستان گنبدکاووس به عنوان شهر ملی فرش ترکمن با حضور دکتر نامورمطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی و مسئولان استان گلستان ماه گذشته در تهران برگزار شد.
    به گزارش ایرنا فرش ترکمن در سال 1390 به شماره 234 در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است.
    گلستان از دیرباز مهد تولید فرش های دستبافت از جمله فرش ترکمن بوده و طبق آمارها حدود 70 هزار بافنده فرش در این منطقه فعالیت دارند.
    نقوش فرش اصیل ترکمن ذهنی یا حفظی بافت است و زنان ترکمن در تولید این دستبافت، آرمان ها و اندیشه هایشان را با رنگ های دلخواه بر روی تار قالی گره می زنند تا تابلویی زیبا و مانا پیش روی بینندگان قرار دهند.
    بر روی فرش دستباف ترکمن بیش از ‎ 811طرح و نماد بافته شده است، طرح هایی که ترکمن ها در بافت فرش به کار می برند، بیشتر شکسته و هندسی و شبیه طرح های بخارایی می باشد که به آن ˈآخالˈ می گویند، زمینه این نوع قالی ها مزین به کتیبه ها و یا قاب های لوزی شکل است که به کمک خطوط متقاطع به هم ارتباط یافته اند.
    مهمترین نقوش و گل هایی که در بافته های ترکمن مورد استفاده قرار می گیرد، عبارت از ماری گل، ناب گل، قفسه گل، درناق گل، تکه گل، انسی، قزل ایاق، تونیک گل، قوش گل، آوغان گل، تاج خروز، پنجاراگل، آق نقش، گل پنجه، ارساری گل، دالی، بشیر است.
    فرش های ترکمن در اندازه های بین 1تا 12 متر مربع و در رنگ های قرمز لاکی، آبی سرمه ای، سبز پر رنگ، سفید و بژ بافته می شود.
    رنگ هایی که اینک به فرش دستباف ترکمن اضافه شده شامل طوسی، دارچینی، عبایی، قهوه ای روشن، قهوه ای تیره، طلایی، نخودی و آبی آسمانی است.
    گلستان یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت دارد که از اقوام و مذاهب مختلف هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر