برنامه وزارت نیرو برای کاهش مصرف برق؛

کمک۱میلیون تومانی دولت برای تعویض کولرهای گازی قدیمی

عصر کالا- معاون دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر از طرحی در وزارت نیرو خبر داد که بر اساس آن، کولرهای گازی نو و کم مصرف با حمایت مالی یک میلیون تومانی دولت جایگزین کولرهای گازی پنجره ای قدیمی می شود.

کمک۱میلیون تومانی دولت برای تعویض کولرهای گازی قدیمی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایرنا, علیرضا احمدی یزدی افزود: بر اساس این طرح، دولت برای تعویض هر کولر گازی پنجره ای با کولرگازی نو و کم مصرف، یک میلیون تومان کمک مالی پرداخت می کند.

    وی ادامه داد: در این طرح علاوه بر کمک مالی دولت، بخشی از منابع مالی از طریق اسقاط کولر قدیمی تامین می شود و بقیه را خریدار پرداخت می کند.
    معاون دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر افزود: با جایگزینی کولرهای نو به جای کولرهای گازی پنجره ای - که استفاده از آن در بسیاری از شهرهای جنوبی رایج است - مصرف برق بخش سرمایشی مشترکان، یک تا یک و نیم کیلووات کاهش می یابد.
    احمدی یزدی اعلام کرد که برای شروع کار، تعویض یک هزار دستگاه کولر را در نظر گرفته ایم؛ البته این طرح هنوز اجرایی نشده و بعد از تصویب نهایی و تامین اعتبار، اجرایی خواهد شد.
    وی گفت: اگر بتوانیم یک میلیون کولر گازی پنجره ای را با کولر گازی جدید تعویض کنیم، نیاز مصرف یک هزار مگاوات کاهش می یابد.
    معاون دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر به سهم قابل توجه تجهیزات سرمایشی در مصرف برق اشاره کرد و گفت: از سالها پیش با وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان ملی استاندارد و گمرک جمهوری اسلامی مکاتباتی را آغاز کرده ایم که در ثبت سفارش کولرهای گازی، عملکرد و میزان مصرف به عنوان یک شاخص در نظر گرفته شود اما تاکنون این مذاکرات نتیجه ای نداشته است.
    وی با بیان اینکه اکنون برچسب انرژی برای واردات کولرهای گازی ملاک نیست، اظهار کرد: دستگاه های متولی واردات باید به تجهیزاتی اجازه ورود دهند که دارای برندی معتبر و برچسب انرژی مناسب باشد.
    معاون دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر تصریح کرد: البته بخش عمده ای از کولرهای گازی کشور به صورت غیررسمی و از مسیر قاچاق وارد می شود که هیچگونه نظارتی بر کیفیت این تجهیزات وجود ندارد.
    تابستان پارسال مصرف برق کشور رکورد زد و در زمان اوج به 55 هزار مگاوات رسید که 20 هزار مگاوات از این میزان مربوط به سیستم های سرمایشی بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر