لوازم سرمایشی یک سوم برق کشور را مصرف می کنند

عصر کالا- کولرها و وسایل سرمایشی یک سوم مصرف برق کشور را در تابستان به خود اختصاص می دهد.

لوازم سرمایشی یک سوم برق کشور را مصرف می کنند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، اگر مصرف برق در فصل گرما 54 هزار مگاوات باشد حدود 18 هزار مگاوات آن سهم وسایل سرمایشی است.
    خیلی از ما نکات کوچک و ظریف مدیریت مصرف مانند سرویس کولر‌ها، تعویض پوشال، تعویض یاتاقان و درست کردن نشتی کولر را می‌دانیم، اما گاهی کوتاهی می‌کنیم و در مواردی هم شاید نمی‌دانیم رعایت هر کدام از این‌ها می‌تواند 20 تا 25 درصد مصرف برق را کاهش دهد و خنکی بیشتری هم تقدیم کند.
    کولر‌ها اغلب در پشت بام‌ها نصب می‌شود و آفتاب مستقیم به آن‌ها می‌تابد که موجب افزایش مصرف آب و برق و کاهش راندمان کولر‌ها هم می‌شود.
    اختلاف دما بین سایه و آفتاب حداقل 10 درجه است، بنابراین همه کولر‌ها اعم از آبی و گازی و اسپیلت‌ها یا در ضلغ شمالی ساختمان نصب شود یا برای آن‌ها سایبان درست
    کنیم، چون عامل اصلی پیک مصرف تابستان سیستم‌های سرمایشی است که مصرف بالای کولر‌ها در تابستان بهیه سازی مصرف آن‌ها را الزامی می‌کند.
    یک کارشناس آب معتقد است با درست کردن سایه بان حداقل 20 درصد مصرف آب کولرهای آبی کاهش می‌یابد و راندمان کولر هم بیشتر می‌شود.
    حسن نیک داد درباره استفاده از دور تند و کند کولرهای آبی نیز می‌گوید: با استفاده از دور کند کولرهای آبی 5 درصد مصرف برق کمتر می‌شود.
    در تهران 3 میلیون کولر آبی وجود دارد که اگر در همه این نوع کولر از دور کند استفاده شود به ازای 16 ساعت مصرف کولرهای آبی در شبانه روز یک میلیون و 500 کیلووات برق صرفه جویی می‌شود.
    کولرهای آبی به ازای هر 16 ساعت مصرف 8 کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند در حالیکه هر روز به اندازه یک نفر یعنی 150 تا 200 لیتر مصرف اب دارد.
    کولرهای گازی و اسپیلت‌ها آب مصرف نمی‌کند، اما 3 برابر کولر‌ها آبی برق مصرف می‌کند به طور مثال اگر یک کولر گازی یا اسپیلت در شبانه روز 16 ساعت روشن باشد 24 کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند.
    مجری طرح‌های بهینه سازی سازمان ساتنا می‌گوید: بهترین درجه مناسب برای تابستان در منزل که خنکی را حس کنیم نیز 25 تا 23 درجه است و با افزایش دمای کولر مصرف برق هم افزایش می‌یابد.
    احمدرضا توکلی می‌گوید: فاصله هر رتبه برچسب انرژی هم 12 تا 14 درجه است و هر چه رتبه برچسب پایین‌تر باشد مصرف بیشتر و راندمان کمتر می‌شود و بهترین رتبه انرژی برای کولرهای رتبه A. و A. + است.
    برای انتخاب نوع کولر باید به منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم توجه کنیم، اگر در مناطقی مانند شمال یا جنوب کشور که درصد رطوبت بیش از 30 درجه است، زندگی می‌کنیم می‌توانیم از کولرهای گازی یا اسپیلت‌ها استفاده کنیم در غیر این صورت در مناطق خشکی مانند تهران کولرهای آبی پاسخگوست؛ بنابراین در زمان خرید هر نوع کولر اعم از آبی، گازی و اسپیلت‌ها به برچسب انرژی دقت کنیم یا می‌توانیم کولرهای اسپیلت هوشمند و قابل تنظیم (اینورتری) بخریم.
    البته بنابر فضایی که از کولر‌ها استفاده می‌کنیم می‌توانیم قدرت و توان لازم کولر را در نظر بگیریم مثلاً اگر کولر 12 هزار فضای مورد استفاده ما را خنک می‌کند لازم نیست از کولر‌ها 24 هزار استفاده شود، چون مصرف در آن بیشتر خواهد شد.
    32 تا 33 درصد برق کشور در بخش خانگی مصرف می‌شود و برای مدیریت مصرف این میزان برق دقت مشترکان به نحوه مصرف و رعایت چندین نکته کم هزینه بسیار با اهمیت و راهگشاست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر